OVEROPTIMISTISK: Ifølge den svært omfattende undersøkelsen til britiske HonestJohn, er Lexus CT 200h langt fra å oppnå så gode forbrukstall i virkeligheten som det de oppgir. Bare Mercedes B-klasse får dårligere resultat. Foto: Lexus
OVEROPTIMISTISK: Ifølge den svært omfattende undersøkelsen til britiske HonestJohn, er Lexus CT 200h langt fra å oppnå så gode forbrukstall i virkeligheten som det de oppgir. Bare Mercedes B-klasse får dårligere resultat. Foto: LexusVis mer

Lexus CT200h: Her er prisene

Dette er antagelig klassens beste kjøp.

Lexus CT200h er blitt vist ved flere anledninger, og kommer til Norge i mars. Nå er den priset, og det er svært gledelige tall vi kan lese.

Lexus med rekordlavt forbruk

Det er ikke mange bilene Lexus CT200 har å konkurrere mot. Egentlig er det ingen, så lenge den er en hybrid, men den stiller i premiumklassen. Da må vi sette den opp mot BMW 1-serien og Audi A3. Det er også disse konkurrentene Lexus selv ønsker å måle seg mot.

Usikkert om den er en elbil eller hybrid

Fornuftig drivpakke

Som drivkraft er CT200h utstyrt med en 1,8 liter som ikke leverer all verden. I kombinasjon med elektromotoren blir det derimot litt mer fart i sakene, og samlet effekt er oppgitt til 136 hk. Det betyr selvfølgelig at pakken er den samme som i Prius og Auris Hybrid, men her i en premium innpakning. Resultatene blir en sprint fra 0-100 km/t på 10,3 sekunder, og en toppfart på 180 km/t. Ingen av disse tallene imponerer i særlig grad, men de blir langt mer oppløftende når forbrukstallene kommer på bordet. CT200h tar deg fra A til B på 0,38 liter per mil! Det står det respekt av.

Foto: Lexus
EV, Økonomi eller Normal: Blått. Foto: Lexus
Sport: Rødt. Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
OVEROPTIMISTISK: Ifølge den svært omfattende undersøkelsen til britiske HonestJohn, er Lexus CT 200h langt fra å oppnå så gode forbrukstall i virkeligheten som det de oppgir. Bare Mercedes B-klasse får dårligere resultat. Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus


Forhjulstrekk

Mange entusiaster er kanskje skuffet over at bilen ikke leveres med bakhjulsdrift, mens den mer vanlige bilkjøperen er fornøyd med at CT200h drar foran. Lexus ønsker fortsatt å opprettholde et sporty image, og de av kundene som er enig vil helt sikkert bli glad for at bilen er utstyrt med Sport som et av valgene for kjøremønster. Både utstyr og design streber etter å leve opp til det sporty ryktet Lexus forsøker å opparbeide.

Den nærmeste konkurrenten

Få konkurrenter

Når vi nå vet prisene, stiger respekten for bilen så mye at vi velger å kalle dette markedets beste kjøp. Ikke bare i denne klassen, men også blant hybrider generelt.

Prius er marginalt rimeligere, men er ingen bil i premiumklassen. Honda Insight er ikke å regne som konkurrent i denne sammenhengen, så da står vi igjen med de ordinære Audi A3 og BMW 1-serie. Utstyr, teknologi, forbruk og pris tyder på en klar fordel for Lexus CT200h.

Foto: Lexus Vis mer


Gunstig priset

Og hva er så prisene? De starter på 299.400 kroner for ECO utgaven, og da er det meste av hva man forventer i en bil på plass. Neste trinn er 321.000 for Comfort, og 423.000 for Luxury. Sistnevnte innehar Mark Levinson 7.1 stereo med 13 høyttalere, DVD-skifter, Pre-Crash system, Adaptive Radar Cruise Control (ACC), LED hovedlys, ryggekamera, harddiskbasert navigasjon, og mye mer. I ren premiumstil er det selvfølgelig mulig å huke av ytterligere utstyrspakker, men som sagt, selv det som regnes som basismodell i Norge er godt utstyrt.

Det er også god grunn til å tro at dette blir en bil med bra annenhåndsverdi. Hovedårsaken til at Lexus kan ha en startpris på 299.400 kroner er rett og slett på grunn av rabatten hybridbiler får på engangsavgiften.

Foreløpig må vi slå oss til ro, for bilen kommer først på det norske markedet i mars. Salget er imidlertid igang.