Lexus CT200 h F-Sport byr på frekkere detaljer, men har samme drivlinje som opphavet.
Lexus CT200 h F-Sport byr på frekkere detaljer, men har samme drivlinje som opphavet. Vis mer

Lexus CT200 h med sminke, og en F

Frekk design blir enda frekkere. Hva med ytelsene?

Tidligere i høst var vi i Long Beach for å kjøre Lexus GS450 h i F-Sport versjon. Nå ser det ut til at F-Sport kan bli et fast familiemedlem i porteføljen til Lexus, for nå skal også CT200 presenteres med F-Sport pakke.

Med stor F

For de som ikke er bevandret i hva F betyr for Lexus, så er det en henvisning til Fuji-banen, som vi også besøkte i høst, i forbindelse med Tokyo Motor Show. Banen ligger idyllisk til ved foten av Mount Fuji. Banen eies nå av Toyota-konsernet, som igjen eier Lexus. Som et symbol på hvor stolte de er av banen har de dedikert en F som emblem på skjermen på blant annet Lexus LFA.

Prøvekjørt: Lexus CT200 h

Frekk, eller ikke?

Etter prøvekjøringen av CT200 h var vi krystalklare på at bilen er et får i ulveklær. Drivlinjen er i prinsippet den samme som i Prius, men CT200 har et langt frekkere utseende. Også innvendig er Lexus’en langt heftigere. Derfor har vi rådet eventuelle kunder av CT200 til å ta et oppgjør med seg selv før de drar kredittkortet: Du må for all del akseptere at ytelsene ikke står i stil til utseendet. Klarer du å svelge den kamelen, så bør du kjøpe den. Nå kan det se ut som om du snart må svelge to.

LFA, et mesterverk fra Lexus

Se bildene:

Lexus CT200 h F-Sport byr på frekkere detaljer, men har samme drivlinje som opphavet.


Samme drivlinje

Med F-Sport pakken blir nemlig CT200 enda frekkere å se på, men drivlinjen forblir fortsatt den samme. Nå blir det nettinggrill i fronten, ny front og bakfanger, hekkspoiler med litt størrelse på, og sideskjørt. 17” aluminiumsfelger i eget design er standard, og som tidligere nevnt, F-Sport merker på sidene.

Skinn og karbon

Interiøret har også gjennomgått en runddans, og resultatet er et perforert skinnratt hvor også F-Sport-merket er på plass. Taket er her trukket i sort stoff, og pedalene er nå i aluminium. I dørene er det detaljer av karbon, men de er heldigvis ikke så ekstreme som Nürburgring-verjsonen av LFA, hvor hele dørtrekket er av karbon. Eneste tilvalget du kan gjøre innvendig er perforert skinninteriør.

Storebror GS 450h imponerer

Tunet chassis

Chassiset er også oppgradert. F-Sport byr på sportsfjærer og dempere, samt torsjonsstag som skal stive opp torsjonsstivheten i karosseriet. Lexus CT200 h er heldigvis en av nyhetene for 2012 som du slipper å vente på. Den er allerede hos forhandlerne i de fire største byene. Prisen skal være satt til kr. 384.000 kroner. Men før du handler, husk at CT200 h er ei sparebøsse, og byr derfor ikke på ytelser som står i helt står i stil. Aksepterer du dette har vi ingen ting å utsette på bilen. God tur!