Dette er Lexus LF-CC, som skal vises i Paris om kort tid. Den viser hvordan etterfølgeren etter dagens IS-serie kan bli seende ut i store trekk. Det dreier seg om en konkurrent til BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Foto: Lexus
Dette er Lexus LF-CC, som skal vises i Paris om kort tid. Den viser hvordan etterfølgeren etter dagens IS-serie kan bli seende ut i store trekk. Det dreier seg om en konkurrent til BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Foto: LexusVis mer

Lexus annonserer neste IS med LF-CC

Tiden er snart moden for neste generasjon av mellomklassemodellen IS. Her er det vi vet så langt.

Som en forsmak på hva kundene har i vente en gang neste år vil Lexus presentere coupékonseptet LF-CC på bilmessen i Paris. Vi har til gode å se bilen selv, og må derfor inntil videre nøye oss med å tolke opplysningene vi har fått fra pressemeldingen:

  • LF-CC viser nyeste tolkning av selskapets "L-finesse"-designspråk med den markerte "spindelvev"- grillen. Det er forventet at den vil bli benyttet i de nye mellomklasse-modellene fra Lexus.
  • Den antyder lansering av en mellomstor kupé i nær fremtid.
  • Den vil ifølge Lexus bli utstyrt med en fullstendig ny hybrid drivlinje basert på en ny 2,5-liters bensinmotor. Denne vil benyttes i flere modeller fra Lexus.

Etterfølger en annen LF

Den nye LF-CC presenteres relativt kort tid etter at Lexus viste den spektakulære sportskupéen LF-LC i Detroit - det var i januar i år. Se bildene, og se DinSides intervju med designerne!

Men tilbake til LF-CC. Den kompakte og bakhjulsdrevne fullhybridkupéen bærer på mange av designelementene fra nevnte LF-LC. Dette kan ses i sammenheng med selskapets vilje til å la konseptmodeller påvirke fremtidige Lexus-modeller. I dette tilfellet altså i mellomklassens premium-segment.

Eksteriør

Dynamisk design: Lexus LF-CC Foto: Lexus
Dette er Lexus LF-CC, som skal vises i Paris om kort tid. Den viser hvordan etterfølgeren etter dagens IS-serie kan bli seende ut i store trekk. Det dreier seg om en konkurrent til BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Foto: Lexus


Nye LF-CC viser nyeste versjon av selskapets unike L-finesse designspråk, og byr på den mest utfordrende tolkningen av edderkoppnettgrillen. Denne er blitt en signatur for merket. Grillens 3D-form er rammet inn i metallfinish som grenser mot panseret, spoileren og de kraftfulle luftinntakene.

Dioder og dynamikk

De særpregede frontlysene er bygget opp rundt tre LED-lamper, som er uten tradisjonelle beskyttelsesdeksler for å gi dem et slående uttrykk. De karakteristiske L-formede kjørelysene er integrerte i frontfangeren for å gi et elegant uttrykk. De store luftinntakene er der delvis for å uttrykke dynamikk og tilstedeværelse, men hovedoppgaven er selvsagt å gi kjøling til motor og bremser samt å sørge for økt marktrykk. Disse designgrepene skal bidra til å understreke Lexus-signaturen i frontpartiet.

Designspråket kan sees som en delvis videreutvikling fra supersportsbilen LFA. Aerodynamiske grep er videreført i detaljer som luftinntakene foran bakhjulene, som skal bidra til bedre marktrykk og grep for drivhjulene. Formen på luftinntakene glir videre oppover i en kurve som strekker seg mot den fallende taklinjen, som så møtes i hekkspoileren. Denne utformingen bidrar til å skape den distinkte kupéformen.

Helhet

Dynamisk design: Lexus LF-CC Foto: Lexus Vis mer


Hekkens tydelige pondus får en ekstra dimensjon med de L-formede baklysene med tredimensjonal utforming. Hekkens nedre del avrundes av en spoiler som skal gi en visuell helhet i kombinasjon med de øvrige aerodynamiske komponentene. Det tredje bremselyset er integrert i "haifinne"- antennen på taket.

Konseptbilen er påført en spesiallakk som går under navnet ”Fluid Titanium”. Dette gir selvsagt høyteknologiske assosiasjoner og gir samtidig en høy kontrast mellom lyse og mørke overflater, dette for å fremheve de kraftig skulpturerte formene i LF-CC.

Vår tidlige test av utgående Lexus IS250 kan du lese her.

Interiøret

Selskapets HMI-filosofi (Human-Machine Interface) for betjening er videreutviklet i denne konseptbilen. Lexus forteller at utviklingsarbeidet har resultert i en soneinndeling av interiøret, hvor den øvre kalles ”Display Zone” og informasjon er lett tilgjengelig fra et multidisplay.

Betjeningen er plassert i ”Operation Zone”, hvor flere innovative løsninger skal underlette bruken. Inndelingen skal gi en luftig og samtidig fokusert arbeidsplass for sjåføren med god ergonomi, alle betjeningsfunksjoner er ifølge produsenten innenfor praktisk rekkevidde med bakgrunn i videreutviklet HMI.

Interiøret er ifølge Lexus satt sammen av luksuriøse materialer som skal passe til eksteriørets uttrykk.

En Lexus du kan ha råd til : Test av Lexus CT 200h

Fullhybrid

Satsingen på hybridteknologi er utvilsomt noe Lexus har vært pionérer innenfor, og den fortsetter her med en helt ny, firesylindret bensinmotor - med et volum, som tidligere, på 2,5 liter. Til tross for intensjonen om et svært lavt CO2-utslipp rundt 100 g/km, vil ytelsene svare til forventningene som en spenstig mellomklassekupé stiller, skal vi tro produsenten.

Motoren er tilpasset hybriddrift, derfor er - som tidligere - ulike teknologier tatt i bruk som blant annet D-4S direkteinnsprøytning og Atkinson-prinsippet. Sistnevnte går ut på at inntaksventilene stenges sent i syklusen og forsinker kompresjonen hvorav mindre varmetap og mer effektiv forbrenning. Ulempene kompenseres det for gjennom tillegget i krefter og moment fra elmotoren.

PRØVEKJØRT: Nye Lexus GS 450h

Kontinuerlig koordinering

Den nyutviklede motoren skal visstnok kjennetegnes ved en sin myke gange, mens den vannkjølte elektromotoren den er koblet sammen med, skal være ekstra kompakt. For øvrig består drivlinjen av en generator, et høykapasitetsbatteri og en såkalt splitter som fordeler arbeidsoppgavene mellom enhetene etter behov. En kompakt styreenhet sørger for å koordinere alt sammen. Samlet motoreffekt er mer enn 200 hestekrefter.

Er så den nye Lexus LF-CC en ren showbil? Nei, ifølge Lexus er planen er å tilby den nye hybridkraftpakken i ulike modeller i nær fremtid.

Vi for vår del kommer til å ta den spennende nykommeren i nærmere øyesyn på bilutstillingen i Paris om en ukes tid.