Levering og konkurrenter

Totalmarkedet for kabrioleter i Norge neste år antas å være ca. 1.200 biler. Av disse regner Ford med å kapre 70 kjøpere til Focus-kabrioleten.

Vis mer
VW Eos over. Vis mer
Peugeot 307 CC over. Vis mer
Mégane over, Astra TwinTop under. Vis mer
Vis mer


Når salgsmålet ikke er høyere, skyldes det nok at bilen ikke kommer før ca. mai, og da kanskje ikke i ubegrenset antall heller. Fikser den konkurransen?

Kontra Eos, 307 og Mégane

I forhold til Eos, vil Focus CC skille seg positivt ut både på pris og kjøreglede, men kommer til kort når det gjelder bakseteplass - og derfor argumentering som familehelårsalternativ. Eos har også en bredere motorpalett, både med sin 200-hesters GTI-motorisering på topp og 15 hester ekstra på sin 1,6-liters innstegsmodell.
De to kandidatene Peugeot 307 CC og Renault Mégane CC er begge noe rimeligere og mindre. Motormessig er de i utgangspunktet også noe mer beskjedne. 307 CC kan imidlertid leveres med en hissig toliters bensinmotor på 177 hester, mens Mégane har et interessant alternativ i motsatt retning med sin 1,5-liters dCi-motor.

Kontra Astra TwinTop

Så har vi Opel Astra TwinTop, da, som fremstår som den mest dirkete konkurrenten til Focus. Den leveres riktignok ikke med diesel i Norge, men til gjengjeld med en sprek toliters bensinturbo med 170 hester. Begge bilene har svak bakseteplass, og Opelen noe mindre bagasjeromsvolum.
Til gjengjeld har den en smart løsning vi gjerne skulle sett også på Forden, nemlig ”Easy Load” som gir enkelt tilgang til bagasjeromsplassen også med taket nede. En annen stor fordel med Opelen er at taket kan heves og senke i fart opp til 30 km/t, mens du må stoppe køen i 29 sekunder for å gjøre det samme med Focusen.

Tekniske data finner du her.

  • Artikkel fra lanseringen av VW Eos.
  • Artikkel fra lanseringen av Opel Astra TwinTop.
  • Vår test av Peugeot 307 CC.
  • Vår test av Renault Mégane CC.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder