DISCOVERY: Land Rovers nye flaggskip ble presentert idag. Foto: Fred Magne Skillebæk
DISCOVERY: Land Rovers nye flaggskip ble presentert idag. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Nye Land Rover Discovery 2017

Lettere og «mer personbil» enn noensinne

Splitter nye Land Rover Discovery ble presentert i Paris.

For 27 år siden viste Land Rover frem en helt ny modell på bilmessen i Frankurt. I dag viste de frem femte generasjon av Discovery, og aldri har modellen vært mer «personbil».

Men Land Rover lover også offroad-egenskaper.

Ja, det finnes en Toyota Land Cruiser, og ja, det finnes flere andre konkurrenter, men ingen andre har klart å skape tre så sterke merkevarer som Land Rover har gjort med Defender, Discovery og Range Rover. Så får vi heller tilgi floppen Freelander.

400 kilo lettere

FREMTIDSRETTET: Konseptbilen som vises i Paris har integrerte skjermer i forsetene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Historisk sett har enhver bil fra Land Rover og Range Rover vært alt for tunge.

Om vi eksempelvis ser på en fullspekket utgave av den utgående Discovery 4, så veier den over 2,8 tonn som syvseter. Da er det knapt nødvendig å nevne at Land Rover nå har gjort alt de kan for å slanke den nye generasjonen kraftig – og de har lykkes. På en måte.

Bilen er nå lettet i overkant av 400 kilo, omtrent det samme som siste generasjon av Range Rover ble slanket, da den kom. Medisinen heter aluminium, og over 85 prosent av karosseriet i den nye Discovery er nå av aluminium. Dette skaper følgegoder, for dermed kan også motoriseringen slankes fordi den skal dra på mindre vekt. Det gir en dobbelt positiv effekt. Konklusjonen er derfor at slankehysteriet for Land Rover sin del rett og slett har vært nødvendig, og det har gjort bilen godt.

Downsizing

Et av resultatene ved vektreduksjonen er at Land Rover nå putter de firesylindrede to-literne inn i Discovery, Ingenium-motorene. Effekten blir likevel oppretthold, og de fire sylinderne klarer likevel å produsere 245 hestekrefter på det meste.

Hvorvidt det er denne 245-hesteren eller 180-hesteren som blir mest aktuell i Norge er vanskelig å si, ettersom effektavgiften er i ferd med å kasseres i sin helhet, til fordel for tyngre CO2-avgift.

I tillegg til disse to to-literne vil bilen også tilbys med en tre-liters diesel, og en tre-liters bensin. Alt etter hva markedet begjærer, men i Norge vil det være de to to-liters dieselmaskinene som selger best.

Råsterk Land Rover Discovery

Det er tydelig at Land Rover har gjort leksa si, for også på trekkevne har de tatt det ekstra steget.

Nye Discovery kan trekke hele 3.500 kilo, noe som til nå bare har vært gjeldende for de store amerikanske pickupene, Dodge RAM og Ford F-serien, som har konkurrert på disse områdene.

I tillegg til trekkevnen har Land Rover også lagt inn noen hjelpemidler som gjør at bilen kan rygge hengeren på plass for deg, slik VW også har vist frem på enkelte modeller.

Men før du drar rundt på de store lassene er det greit at du sjekker hvor mye du faktisk har lov å trekke med førerkortet ditt. Kalkulator for dette finner du på Vegvesenets nettsider.

En ny hverdag Enhver bilprodusent som lanserer en ny bil har fått mye nytt å tenke på. Biler av 2016 skal nemlig ha internett, og de skal kunne opereres interaktivt. Discovery er intet unntak.

En egen app for smarttelefoner kan gjøre det aller meste av betjeninger, inkludert å låse bilen opp eller igjen. Bakseter kan legges ned, klimaanlegg kan reguleres, og vinder skal kunne heves og senkes.

Alt fra mobiltelefonen. Det er også tatt ekstra høyde for at passasjerene vil være oppkoblet til enhver tid.

STILIG: Nye Land Rover har fått et godt design som kler flaggskipet godt. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Egen wifi-sone med mulighet for å koble på inntil åtte enheter er på plass, og det er lademulighet i form av 12-volt eller USB på alle sitteplasser, enten du velger fem eller sju seter. Bilen har også to dedikerte lagringsrom for nettbrett. Foreløpig er ikke prisene klare, men de vil bli det god tid i forkant av når bilene kommer til Norge.

Det vil skje engang i perioden mars/april. Mindre vekt, mindre motorer og redusert CO2-utslipp er likevel med på å styrke troen på at prisene vil bli som de er, mer eller mindre.

Hvordan bilen er å kjøre kommer vi tilbake til etter presselanseringen.

FÅ MED DEG ALT OM BILMESSEN I PARIS HER