NYE BMW X3: I november kommer tredje generasjon av den premium-SUV'en til Norge. Foto: BMW
NYE BMW X3: I november kommer tredje generasjon av den premium-SUV'en til Norge. Foto: BMWVis mer

Nye BMW X3

Lettere - men med mer teknikk, sikkerhet og plass

Tredje generasjon av BMW X3 har nok å lokke fansen med.

Siden 2003 har BMW solgt mer enn 1,5 millioner av sine to første generasjoner av SUV-suksessen X3.

Premium-SUV'en har vært populær i Norge, og i 2014 lanserte tyskerne til og med en egen spesialmodell for oss.

Til høsten kommer altså tredje generasjon, en generasjon det har blitt knyttet store forventninger til.

55 kilo lettere

Nye X3 - som vil bli 55 kilo lettere - bygges i Spartanburg i South Carolina, USA, og skal bidra til å sikre 1.000 nye jobber i staten.

I Spartanburg har selskapet investert nye 600 millioner dollar på sin største fabrikk for produksjon av lette biler. Her produseres også de andre X-modellene, og her skal også nye BMW X7 bygges, når den tiden kommer.

BMW gjør investeringene i en tid USA-president Donald Trumps har vært kritisk til tyske firmaers eksportnivå til USA.

NY: BMW X3 xDrive30d. Foto: BMW
NY: BMW X3 xDrive30d. Foto: BMW
NY: BMW X3 xDrive30d. Foto: BMW
NY: BMW X3 xDrive30d. Foto: BMW
NY: BMW X3 xDrive30d. Foto: BMW
NY: BMW X3 xDrive30d. Foto: BMW
NY: BMW X3 xDrive30d. Foto: BMW

Kommer i M-versjon

Men tilbake til X3. Denne gangen kan kundene velge mellom tre utstyrsnivå: xLine, Luxury Line og M Sport. Men som seg hør og bør på en ny bil, blir basisnivået noe høyere.

TRE NIVÅ: Du kan velge mellom tre utstyrsnivå til BMW X3 (klikk på bildet for større versjon). Illustrasjon: BMW Vis mer

Denne gangen er blant annet åttetrinns Steptronic automatgirkasse, parkerings-sensorer foran og bak, LED-kjørelys, 18-tommers hjul, samt automatisk åpning av bakluken standard.

Forøvrig kan bilen leveres i fem motorvarianter (tre bensin og to diesel). I første omgang er det imidlertid bare BMW X3 xDrive 30d, BMW X3 xDrive20d og - for første gang - BMW X3 M40i som blir tilgjengelig.

ENDELIG M SPORT: Nye BMW X3 kommer blant annet som M40i. Foto: BMW
ENDELIG M SPORT: Nye BMW X3 kommer blant annet som M40i. Foto: BMW
ENDELIG M SPORT: Nye BMW X3 kommer blant annet som M40i. Foto: BMW
ENDELIG M SPORT: Nye BMW X3 kommer blant annet som M40i. Foto: BMW
ENDELIG M SPORT: Nye BMW X3 kommer blant annet som M40i. Foto: BMW
ENDELIG M SPORT: Nye BMW X3 kommer blant annet som M40i. Foto: BMW
ENDELIG M SPORT: Nye BMW X3 kommer blant annet som M40i. Foto: BMW

I desember kommer BMW X3 xDrive 30i, før BMW X3 xDrive20i gjør sin entre utpå våren neste år.

Foruten disse fem, lanserer BMW også X3 sDrive20i, men denne blir ikke tilgjengelig i Europa.

Har vokst

Til tross for vektreduksjonen, så har BMW X3 vokst noe. Bilen er nå 6,1 centimeter lenger, 1,7 centimeter bredere og 1,6 centimeter høyere. Akselavstanden er 5,4 centimeter lenger.

Designmessig er det også en del forandringer å se. Den jobben er det australske Calvin Luk som står bak. Designeren har også har tegnet X1 og den kommende sportsbilen Z4.

– Helt nye BMW X3 definerer balansen mellom sportslig og komfortabel kjøreglede. Med sin brukervennlighet og sine allsidige egenskaper for både tørr asfalt og mer krevende underlag, er nye BMW X3 en modell som appelerer til en stor kundegruppe, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

BMW X3: Forrige generasjon til venstre og nye X3 til høyre. Foto: BMW Vis mer

Kommer i november

BMW X3 har verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september, og de første bilene kommer til Norge i løpet av november. Det er imidlertid åpnet for å forhåndsreservere biler allerede i dag.

Prisene er ennå ikke klare, men ifølge BMW Norge vil de bli omtrent som for dagens modell - men det er da tatt høyde for det utvidede standardutstyret.

De største konkurrentene til BMW X3 vil trolig være Audi Q5, Volvo XC60 og kanskje Mercedes GLC her i landet.

BMW X3 - motorvalg

Modell (bensin):xDrive 20i (2018)xDrive 30i (2018)M40i (2017)xDrive 20d (2017)xDrive 30d (2017)
Effekt:184 hk252 hk360 hk190 hk265 hk
Dreiemoment:290 Nm350 Nm500 Nm400 Nm620 Nm
0-100 km/t:8,3 sek6,3 sek4,8 sek8,0 sek5,8 sek
Toppfart:215 km/t240 km/t250 km/t213 km/t240 km/t
Blandet forbruk:0,72 l/mil0,74 l/milFra 0,82 l/milFra 0,50 l/milFra 0,57 l/mil
CO2-utslipp:165 g/km168 g/kmFra 188 g/kmFra 132 g/kmFra 149 g/km
Pris:-----

LES OGSÅ:
Svensk sportsbil gjenoppstår fra de døde
Endelig er den her: Oppskriften på perfekt lukeparkering
Ti råd for deg som skal kjøre bil i utlandet