<b>FORNØYD:</b> Glade representanter for Volvo mottok meldingen om at XC90 var lesernes valg. Fra venstre: Fred Magne Skillebæk - redaksjonssjef motorredaksjonen, Julie Kathrine Andresen - KAM Dagbladet, Henrik Schanche - salgsdirektør Volvo, Rune Gutteberg Hansen - PR og Informasjonsdirektør Volvo, Espen Stensrud - redaktør motorredaksjonen.   Foto: Jamieson Pothecary
FORNØYD: Glade representanter for Volvo mottok meldingen om at XC90 var lesernes valg. Fra venstre: Fred Magne Skillebæk - redaksjonssjef motorredaksjonen, Julie Kathrine Andresen - KAM Dagbladet, Henrik Schanche - salgsdirektør Volvo, Rune Gutteberg Hansen - PR og Informasjonsdirektør Volvo, Espen Stensrud - redaktør motorredaksjonen. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Leserne valgte Volvo XC90

En viktig del av kåringen av Årets Bil er avstemmingen blant dere lesere. Og det er ikke til å stikke under en stol – å ha et produkt som blir foretrukket av leserne gleder kanskje bilimportørene aller mest.

Volvo XC90 er på mange måter å anse som starten på det nye Volvo. Den er første modell ut av totalt 16 nye modeller og varianter som skal lanseres de neste fire årene, og det er derfor ekstra spennende for Volvo-organisasjonen hvordan bilene blir mottatt ute i markedet.

Les testen: Volvo XC90

XC90 er med andre ord spydspissen for det som kommer videre. Flopper den, så ser det veldig mørkt ut, men det virker i høyeste grad som om lyset står på.

- XC90 er blitt utrolig godt mottatt ute i markedet, forteller PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen.

Han legger til at det er ekstra gjevt at det er bredden av folket som har stemt den frem.

- Veldig mange har et forhold til XC90 fra før, for den oppnådde også stor suksess da vi lanserte den første gangen.

Gutteberg Hansen mener det hjelper at bilen har et mer folkelig stempel enn flere av dens konkurrenter, og at den derfor har større aksept av et bredere folkeslag.

Lyst på en R-Design?

Moderne bil, moderne kommunikasjon

Under lanseringen har Volvo i stor grad benyttet sosiale medier.

- Det er en klar strategi fra Volvo Car Norway å kommunisere med kundene gjennom nye kanaler, uansett kanal eller tidspunkt, forteller Gutteberg Hansen, som forteller at de i stor grad benytter Facebook for å nå ut med budskapet om bilene deres.

Den neste ut er S90, en bil som offentliggjøres om kort tid.

Som vi har fortalt tidligere så står kundene mildt sagt i kø. De aller første bilene kom til landet i vår, og til nå har Volvo i Norge solgt 1.763 biler. Av disse er det så mange som 587 bestilte biler av den ladbare hybridutgaven T8, og de aller første har begynt å rulle på norske veier.

Laaang ventetid på ladbare biler

De første modellene som kom var spesialmodellen «First Edition», som kun ble lagt ut for salg på internett. Her hanket Norge til seg 167 biler av en samlet total på 1927 biler, noe som gjorde Norge til det fjerde største markedet i verden for denne modellen.

Om kort tid skal vinneren blant de ti finalistene i Årets Bil 2016 kåres, hvor XC90 er en av kandidatene.

Dette er de ti finalistene:

Foto: AUDI Vis mer

Audi A4

Uansett om det er diesel eller bensin du velger er nye A4 stillegående og behagelig å kjøre. Den er strukket ytterligere ut, noe som gir større beinplass og mer romslighet i bilen. Infotainmentsystemet er utbedret og det følger nå en 7 tommers skjerm med som standard. På motorsiden kan du velge mellom tre bensin- og dieselmotorer. Pris: Fra 347.500 kroner.
Les test av nye Audi A4

Foto: BMW Vis mer

BMW 7-serie

Bilen er blitt 130 kilo lettere, fått BMW TwinTurbo-teknologi og luftfjæring er blitt standard. Variabelt demperoppsett gjør bilen enten så komfortabel eller så sportslig du ønsker. Bilen blir også å få som ladbar hybrid. Pris: Fra 1.088.400 kroner.
Les test av nye BMW 7-serie

Foto: Ford Vis mer

Ford Mustang

Den amerikanske drømmen er tilbake, og Ford Mustang klinger fortsatt godt i alles ører. Utseendemessig hører den fortsatt hjemme i drømmeland, og det er ingen tvil om at den øker risikoen for nakkesleng for forbipasserende. Infotainment-systemet kjennes igjen fra øvrige Ford-modeller. Bilen leveres enten med 2,3-liters EcoBoost bensinmotor eller en 5,0-liters V8 bensinmotor. Pris: Fra 756.000 kroner
Les test av nye Ford Mustang

Foto: HYUNDAI Vis mer

Hyundai Tucson

En folkesuv som kan tilfredsstille de fleste. Stillegående i høy fart, trygg, behagelig og lettkjørt. Oppdatert navigasjonssystem fra TomTom og spekket med sikkerhetsfunksjoner gjør bilen til en trygg familiebil. Tucson finnes i seks versjoner, henholdsvis med både to- og firehjulsdrift hvor du kan få automatgir på 1,6 bensin og 2,0 liter til diesel. Pris: Fra 281.000 kroner.
Les test av Hyundai Tucson

BESTSELGEREN: I det kompakte crossover-markedet er ferske Mazda CX-3 den oftest registrerte modellen så langt i 2016, foran Nissan Qashqai og Suzuki Vitara. Foto: MAZDA Vis mer

Mazda CX-3

CX-3 spiller med gode kort både innenfor design og romslighet. Lettkjørt og komfortabel med god styrefølelse. CX-3 leveres med tre ulike motoralternativer med enten for- eller firhjulstrekk. Innstegsprisen gjør CX-3 uhyre attraktiv for ferske familier som trenger litt romslighet og en sikker bil, og mulighet for å hive på mengder med ekstrautstyr, som vi nordmenn liker. Bilen leveres med enten 2.0 bensin eller 1.5 diesel, og mulighet for både automat og manuell-kasse. Pris fra 237.900 kroner.
Les test av Mazda CX-3

Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Mazda MX-5

Med en kalesje som er så brukervennlig at du kan ta den opp og ned i fart passer den norske forhold perfekt. En stor forbedring i infotainment- og sikkerhetssystemet er på plass, noe som er vesentlig da bilen er skapt for å underholde. Motorene er skiftet ut, og innstegsmotoren er en 1,5-liter som gir 131 hestekrefter mot de tidligere 126. Ønsker du mer trøkk er alternativet en 2,0-liter som gir 160 hestekrefter. Den tyngste motoren gjør 0-100 på 7,3 sekunder. Pris: Fra 303.900 kroner.
Les test av Mazda MX-5

Foto: Knut Arne Markussen Vis mer

Mercedes-Benz GLC

GLC har tatt et stort skritt siden forgjengeren på flere områder. Den sjarmerer med gode kjøreegenskaper, gode motorer som gir en ypperlig komfort og ekstremt gode plassforhold. Den er på topp i sin klasse, og til å veie tett opp mot 2 tonn, har den en 0-100 kilometer i timen på 8,3 sekunder på innstegsmodellen. Bilen leveres som GLC 220 d, GLC 250 d eller GLC 250 (bensin). Pris: Fra 585.000 kroner.
Les test av Mercedes-Benz GLC

Foto: SKODA Vis mer

Skoda Superb

Skodas Superb er blitt lengre, fått større bagasjerom og gått ned i vekt. Lite unødvendig krimskrams i forsiden gjør bilen til et stilrent syn, med et infotainmentsystem som er enkelt å manøvrere. Effektiv fjæring og et fast understell gjør kjøreturen veldig behagelig. Støynivået er godt dempet fra både bensin og dieselmotorene du kan velge imellom. Pris: Fra 318.500 kroner.
Les test av Skoda Superb

LADBAR: Med ladeluke på forskjermen blir XC90 ca. 100.000 kroner billigere, men Volvo tar igjen 67.000 i form av valutajusteringer. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Volvo XC90

Har ikke kommet i nyere utgaver på mange år, men denne generasjonen har allerede tatt Norge med storm. Svenskene har produsert en velkjørende, komfortabel og romslig SUV, til en ikke alt for stiv pris. Det føles som en million, men koster nødvendigvis ikke det. Luftfjæringen gjør kjøreturen til en behagelig opplevelse, og premiumfølelsen er absolutt til stedet. Motorene den leveres med er det heller ingenting å plukke på. Pris: Fra 748.800 kroner.
Les test av Volvo XC90

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

VW Golf GTE

Med en el-motor på 102 hestekrefter og en bensinmotor med turbo på 1,4-liter og 150 hestekrefter, er dette et formidabelt råskinn for deg som trenger rekkevidde og tenker på miljøet. Kombinasjonen av el- og fossil gir bilen et enormt godt skyv, og du slipper utvikle rekkeviddeangst. Potensiell rekkevidde på kun el-drift er 5 mil. Pris: Fra 342.400 kroner.
Les test av VW Golf GTE