<B>VOKST SEG STORE: </B>Ford Focus og Peugeout 308 SW er to harmoniske stasjonsvogner mange nordmenn vil få glede av. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
VOKST SEG STORE: Ford Focus og Peugeout 308 SW er to harmoniske stasjonsvogner mange nordmenn vil få glede av. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Lekre stasjonsmestre

Glem forestillingen om franske følelser og tysk presisjon. Disse bilene gir deg helt ny oppfatning av stasjonsvogner i kompaktklassen.

Konkurransen blant stasjonsvogner i mellomklassen har aldri vært hardere. Alle bilmerker kjemper en intens kamp om å være best på pålitelighet, forbruk og sikkerhet. Nå handler det også om å ha best design og der gjør dagens duellanter mye riktig.

Fete førsteinntrykk

For her er Peugeot 308 i sitt ess. Stasjonsvognutgaven SW er virkelig blitt en lekker bil!

Spenstig og elegant frontparti etterfølges av smidig og dynamiske linjer, mens utstrakt bruk av plastkrom gir litt premiumpreg.

Ford har på sin side bevisst gjort fronten på nye Focus så lik storebror Mondeo at mange forveksler dem. Tyskerne har laget en ny familiegrill, og de kjører på med litt mer bruk av plastkrom.

Ellers er det sant å si lite som virker nytt på Focus. Som ved mange andre facelifter begrenser det seg til nye lykter, nye lister og annet småtteri.

På veien: Fortreffelige Ford

STØRRE ENN STOREBROR 508: Peugeot 308 SW laster eele 610 liter Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
STØRRE ENN MAN SKULLE TRO: På papiret sluker Ford Focus 490 liter. Men plassen virker større enn det, noe som kan skyldes at reservehjulsbrønnen ikke er tatt med i regnestykket. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer



Ved hyppige bytter mellom de to bilene, er det uunngåelig å merke Fordens fortreffelighet på kjøreegenskaper.

Den er lettkjørt, presis og så ligger det en lekenhet i bånn. På motorsiden stiller Ford med sin nye 1,5-liters dieselmotor med 120 hester.

Dieselmotoren leverer 270 Nm dreiemoment fra 1750 omdreininger. Med denne motoret virker stasjonsvognen umiddelbart litt dau i starten, og den trenger turtall for å yte.

Kortere utveksling kunne gjort den sprekere. Men totalt sett duger den veldig godt.

Tallene viser at 0-100 km/t går på 10,7 sekunder og toppfarten er 180 km/t. Enda penere er tallene for utslipp og forbruk.

CO2-utslippet er avgiftsvennlige 98 g/km takket være snittforbruket som ligger på de lave 0,38 l/mil.

STORE NOK Ford Focus og Peugeout 308 SW er gode å kjøre, og er antagelig store nok for de aller fleste av oss. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Men også Peugeot overrasker på veien

Peugeot-understellet er langt mer sporty enn tidligere, men har stadig en fin komfort. Akselavstanden er strukket 11 cm til 273 cm sammenlignet med kombi-utgaven, noe som rett og slett gjør 308 SW god å kjøre!

MINIMALISTISK: På interiørfronten ser Peugeot 308 mest påkostet ut. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


De halvautomatiske girkassene (EMG) er heldigvis erstattet med en sekstrinns normal automatkasse.

Den skifter effektivt og jobber utmerket i kombinasjon med den nye tresylindrete bensinmotoren på 1,2-liter og 130 hester. Dreiemomentet er 230 Nm ved 1750 omdreininger.

KNAPPER OG MENYER: Litt rotete og uoversiktlig er stikkordene om interiøret i Ford Focus. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Støynivået er lavt og «gressklipper-motorlyden» er godt kamuflert. Med mindre du trykker inn sport-knappen, som er ekstrautstyr.

Da endres instrumentfargen til rødt, styringen strammes, gassrespons kvesses og lyden blir skikkelig grom.

Ytelsene er heller ikke så verst med 0-100 km/t på 9,5 sekunder (0,5 sekunder raskere enn med manuell kasse).

Toppfarten er 204 km/t. Forbruket imponerer med sine 0,49 l/mil, noe som resulterer i et CO2-utslipp på 114 g/km.

Det er slett ikke ille, i hvertfall ikke når en tenker på at dette er en bensinbil.

LES OGSÅ: Nå kan du gjøre et kupp på disse 10 brukte stasjonsvognene

Innvendig: Knotete ISOFIX

LITT TUNGVINT: Touchskjermen styrer det meste - inkludert justering av temperatur. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer



Plassmessig er 308 SW temmelig romslig. Bagasjerommet har lav lasteterskel, er praktisk å fylle opp, og rommer fra 610 til 1660 liter.

Det er faktisk større enn storebror 508, som byr på 560/1598 liter.

Montering av to stykk barneseter bak i Peugeoten tar en liten evighet. For tilpassing for å få festet ISOFIX-løsningen er langt mer knotete enn i Focus.

Hvem er størst: Teori eller praksis

Forden har på papiret minst bagasjeromsvolum av de to (490 liter), men det er litt lenger og virker større. Sånt kan skyldes at Peugeot regner med skjulte rom under bagasjeromsgulvet.

I Ford Focus er det en smal sak å få plass til barnesetene.

Bak rattet er det også lett å finne seg til rette, men du får kjapt inntrykk av at standarden er litt lavere kontra Peugeot. Det går på materialkvaliteten, men også på utforming.

Det er rett og slett for rotete midtkonsoll med et virvar av knapper, noe vi også har bemerket tidligere.

Berøringsskjermen har fått inn mange funksjoner som klima, stereo og navigasjon. Samtidig kan du fortsatt betjene klimaanlegget fullt ut via knappene under stereoen. Flesteparten av dem kunne da vært kuttet ut. Ellers er det bra med plass, gode seter og fin ergonomi i Forden.

HVA MED DENNE? Vi har testet nye VW Golf stasjonsvogn

For lite av det gode

TRANGT: I baksetet på Peugeoten er det håpløs plassering av ISOFIX-festene. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


I Peugeoten har vi det svært godt, men venstrefoten får aldri god hvile ettersom fotbrønnen buler vel mye utover.

Koppholdere er noe franske bilprodusenter har uttalt de ikke forstår vitsen med, og det tydeliggjøres også i 308 SW, hvor det kun er plass til en kopp mellom setene.

Men der Ford virker rotete har Peugeot virkelig ryddet opp i interiøret. Nesten for mye. Det meste styres via berøringsskjermen, og det er litt upraktisk.

Blant annet burde en kunne regulere temperaturen på klimaanlegget uten å måtte gå inn på menyen.

LES TESTEN: Familierakettene Skoda Octavia RS og Ford Focus ST

Best for penga

Peugeoten koster fra 257.000 kroner i basisutgaven 1,2 PureTech 130 hk Active. Vår bil har utstyrsnivået Allure, hvilket betyr startpris på 302.000 kroner med automatgir. Da er sportsseter, p-sensorer, multifunksjonsratt osv. inkludert. Elektrisk førersete, massasjefunksjon, panorama glasstak, Driver Sport Pack, navigasjon osv. er lagt til. Totalprisen er 354.400 kroner.

Ford Focus 1,5 TDCi koster fra 290.000 kroner i Titanium X-utstyrsnivå. Pakka inneholder blant annet key less go, mørke bakruter og el-innfellbare speil. I tillegg er testbilen utstyrt med Activ City Stop, ryggekamera og Citypakke2 (p-sensorer, p-assistent, navi osv.). Totalpris er 318.640 kroner.

Konklusjon

Å kåre en vinner her, er vanskeligere enn en skulle tro. Forden er litt mer leken å kjøre, rimeligere i innkjøp og appellerer sterkere til hodet enn Peugeot 308 SW.

Men hjertet vil ha Peugeoten. Selv om den ikke har best ergonomi, har en håpløs ISOFIX-løsning og ryggekamera uten lys, er det den bilen du virkelig har mest lyst på etter å ha blitt godt kjent med begge.

Det blir fransk seier. Fullt fortjent!

SJEKK DENNE KONKURRENTEN: Test av Skoda Octavia stasjonsvogn

Tekniske spesifikasjoner:
 Ford Focus 1,5 TDCiPeugeot 308 1,2 PureTech
Pris fra kr.:290.000302.000
Pris testbil:318.640354.400
Motor:R4, diesel, 1,5 literR3, turbo bensin, 1,2 liter
Effekt:120 hk @ 3.600 o/min130 hk @ 5.500 o/min
Dreiemoment:270 Nm @ 1.750 o/min230 Nm @ 1.750 o/min
Forbruk:0,38 l/mil0,49 l/mil
CO2-utslipp:98 g/km114 g/km
0-100 km/t:10,7 sek.9,5 sek.
Toppfart:180 km/t204 km/t
L/B/H:455/182/150 cm458/186/147 cm
Bagasjerom:490/1.516 liter610/1.660 liter
Egenvekt:1.293 kg.1.315 kg