Vis mer

Lekket: 2012 BMW M5

M5 er udiskutabelt blant de heftigste sedanene i gata, og nå kommer den i ny utgave. Her er 30 minutter video, rett fra BMW.

BMW sin nyeste 5-serie har tatt markedet med storm, og er ansett som kanskje det beste klassen har å by på. Hva da med den kommende M5? Dersom BMW løfter den like mye fra utgående til ny modell som 5-serien generelt, så har vi noe godt i vente.

Se video lenger ned.

Laaang video

Den nye M5 er spottet rundt omkring, og noen har sågar klart å ta et stillbilde av den påkledde skapningen. Nå mener tydeligvis BMW at tiden er inne til å vise publikum hva de har i vente, for nå har de selv lagt ut en teaservideo. Ikke en liten snutt nei, men en hel halvtime med video av bilen under testing.

Brutal batteriracer fra BMW

Vises i Kina

BMW M5 skal vises for publikum under bilmessen i Shanghai i påsken, og vi kan vente den på markedet rett over nyåret. Av de litt mer spesielle nyhetene er det at BMW nå nedskalerer, også på de heftigste modellene. Kundene av nye M5 får nemlig ”bare” 8 sylindre i V-form, mens eierne av utgående modell har en V10 under panseret. Det interne modellnavnet på nykomlingen er for øvrig F10, men må ikke forveksles med motoriseringen. Vi frykter derimot ikke at det går utover ytelsene, og kjøreegenskapene, at BMW kutter to sylindre. BMW kan og vet bedre. Motoren er en videreutviklet versjon av den som finnes i både X5 M og X6 M.

M5 er tidligere oppservert på sommertest

Se videoen. Fra 14:30 er det tale, med forklatring av tekniske systemer. Først på tysk, deretter engelsk.

Grønn bil

Ikke bare skal den nye BMW M5 bli den råeste noen gang, men den skal også bli den snilleste. I forholdt til utgående modell skal bilen få senket utslippet med hele 20 %. Å redusere utslippet med en femtedel er intet mindre enn imponerende, og bidrar til at bilen ikke automatisk blir drept av de norske engangsavgiftene. Med 578 hk er det likevel fare for et visst bidrag til staten.

Her er BMW sine biler i den nye i'serien

Pussig utstyr

Speedometeret viser hastigheter opp til 330 km/t. Vis mer


Selv om det går en magisk grense på 250 km/t for dagens biler, så er det flere sportsbiler som ikke har sperret bilene sine. Så mye var den avtalen verdt, og vi er glad den står får fall. Kunder av nye BMW M5 kan ifølge ryktene bestille bilene sine med en toppfart opp til 303 km/t, men da må de først bestå et kjørekurs hos BMW, og denne tjenesten er selvfølgelig ikke gratis. Den skal stå som en opsjon på tilbehørslisten. Fra stillestående skal du skytes som et prosjektil til 100 km/t på 4,4 sekunder.

Her finner du alt om BMW

En lydorgie

Det som derimot ikke står på listen over tilbehør er en utstrakt bruk av karbonfiber, for å lette bilen så mye som mulig i vekt. Det er standard, og ikke noe du kan velge bort. Likevel viderefører BMW filosofien om å beholde et moderat utseende på M5. Den er ikke bolet med brede skjermer og massive front- og bakfangere. Skal du ha en vill bil, med et vilt utseende, så er M3 mer greia. M5 er mer sober, og er bilen for deg som nødvendigvis ikke ønsker å stikke deg frem i samme grad. Det klarer du derimot ikke når kreftene tas i bruk. Nye M5 er en lydorgie som får nakkehårene til å reise seg, selv på den trøtteste kua i fjøset. Bare skru opp lyden og se videoen.