Lekker ny Golf-konkurrent

Fiat har sluppet litt informasjon om den kommende Bravo som kommer til å sprite opp Golf-klassen om noen måneder.

Vis mer

Lekker ny Golf-konkurrent

  1. Store bilder!


Fiat Bravo skal lanseres 27. januar. Bilens ambisiøse mål er å sette ny standard i sin klasse når det gjelder både design, materialvalg, teknologi, utstyr og kjøreegenskaper. Bildene viser nye Bravo, sannsynligvis med høyeste utstyrsnivå. Den fremstår som en verdig storebror til Grande Punto, som har fått mye skryt for sine velbalanserte linjer. Bortsett fra bildene har vi fått vite relativt lite om bilen, men her er da litt informasjon om dimensjoner og motorer.

Fiat Style Center

Vis mer


Ifølge Fiat viser modellen italiensk design på sitt ypperste og vi er langt på vei å være enige. Det er Fiats eget designsenter som står bak og de har hatt oppgaven å forene et stilig ytre med innbydende innvendig design og integrering av praktiske detaljer. Det mest karakteristiske ved den nye designen er kanskje det Maserati-inspirerte frontpartiet.

Golf-konkurrent

Vis mer


Bravo plasserer seg midt i det såkalte C-segmentet der Golf og Corolla lenge har vært klasseledende her i landet. Bilen er 434 centimeter lang, 179 centimeter bred og 149 centimeter høy. Akselavstanden er 260 centimeter; det er to centimeter mer enn på VW Golf. Fiat hevder at bilen kombinerer et kompakt yrke med ekstraordinær plass innvendig - vi får vente og se på lanseringen om det stemmer, men det ville i så fall være i god Fiat-tradisjon.

1,4 T-jet turbo

Fiat Grande Punto (bildet) introduserte Fiats nye, dynamiske designspråk. Vis mer


Når det gjelder motorer slippes i første omgang informasjon om de relativt moderate versjonene. Det starter med en 1,4-liters dieselmotor som yter 90 hestekrefter - hvilket virker som en helt grei grunnmotorisering. Bilen vil også utstyres med de velkjente 1,9 Multijet-motorene på henholdsvis 120 og 150 hester. Disse motorene gjør allerede god nytte i modeller fra Opel, Alfa-Romeo, Fiat og Saab.

Bensinmotoren er i ferd med å komme tilbake i rampelyset takket være nyheter fra VW og BMW/PSA som forener begrenset slagvolum og høy effekt og trekkraft takket være kreativ bruk av overlading. Fiat følger opp tendensen og lanserer i Bravo en helt ny generasjon bensinmotor med 1,4 liter slagvolum og turbolader. Denne såkalte T-jet-motoren vil bli tilgjengelig i en 120-hesters og en 150-hesters variant.

Den nye Bravo vil presenteres for internasjonal presse i Roma i januar og den norske importøren planlegger salgsstart her i landet i juni 2007. Den skal da tilbys med alle tilgjengelige motorer, både diesel og bensin.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Fiat-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder