Lekker hybrid fra Fisker

Amerikanske Fisker viser en oppsiktsvekkende og usedvanlig gjerrig plug-in-hybrid på bilmessen i Detroit.

Først litt bakgrunn: Fisker Automotive er en amerikansk bilprodusent som stort sett har konsentrert seg om å lage egne versjoner av standardbiler fra kjente produsenter som for eksempel Mercedes-Benz og BMW.

Helt ny

Per i dag har man to modeller, Tramonto og Latigo CS, basert på henholdsvis Mercedes SL og BMW 6-serie. Men nå er det tid for å utvide modellprogrammet, og det gjør man skikkelig med en helt ny og egenutviklet firedørs kupé-sedan.

Plug-in

Kreasjonen er ennå ikke gitt noe offisielt navn, men innholdet er desto mer spennende. Det dreier seg nemlig en om hybrid som kan lades via stikkontakten på hushjørnet og kjøres opptil 80 kilometer kun på elektrisk kraft. Bruker du i tillegg forbrenningsmotoren, Fisker oppgir ikke av hva slag, skal du kunne kjøre i 1000 kilometer før du må fylle tanken. La oss håpe at Fisker innen den tid har funnet ut hva slags drivstoff bilen skal gå på.

Svært gjerrig

Vis mer

Lekker hybrid fra Fisker

  1. Stort bilde


På tross av hemmelighetskremmeriet rundt det tekniske, lover Fisker at forbruket skal ligge på sensasjonelle 0,23 liter per mil. Hybridteknologien er for øvrig utviklet av Quantum Technologies som også har samarbeidet med Toyota-konsernet.

Dansk designer

Designen er kanskje like interessant for mange og er ført i pennen av danske Henrik Fisker, en mann med biler som BMW Z8 og Aston Martin DB9 på samvittigheten. De sveipende linjene og den gapende fronten bidrar sammen med den lave og kurvede takprofilen til at hybridbilen får et elegant og sporty uttrykk. Legg merke til at bakdørene som gjør at denne bilen burde fungere fint for fire voksne.

Klar for bestilling – hvis du tør

Fisker storsatsning er sponset av investorselskapet Palo Alto og skal vises på bilutstillingen i Detroit like over nyttår. På Fiskers hjemmesider kan du faktisk allerede forhåndsbestille bilen som skal komme på markedet mot slutten av 2009. Fisker har en ambisiøs målsetning om å produsere 15.000 biler i året. Prisene kommer til å starte på en snau halv million norske kroner, før avgifter. Noen offisiell import til Norge må vi nok trolig se langt etter, men det er jo ikke helt umulig at et enkelt eksemplar eller to forviller seg over Atlanteren.

  • Stort bilde