Det kan friste med en elbil, men er det en økonomisk smart investering?
Det kan friste med en elbil, men er det en økonomisk smart investering?Vis mer

Leie, kjøpe, eller begge deler?

Det kan være en risikosport å kjøpe elbil nå. Vi forteller hvorfor.

Motorgruppen, som er importør av Renault og Mitsubishi, har begynt en storstilt satsing på elbiler. Til nå har de levert nær 1000 Mitsubishi i-Miev, og snart er det tid for Renault sine modeller. Dette blir en satsing som er veldig forskjellig fra det å selge Mitsubishi i-Miev, for den nye satsingen skal gi kjøperne større trygghet i forhold til usikkerheten rundt batteriene. I tillegg skal den binde opp mindre kapital for kundene.

Er dette veien å gå for å friste enda flere over på elbiler?

Eilbilen blir nummer én

Bil uten batteri

Renault sentralt har valgt en helt annen forretningsmodell enn det konkurrentene har valgt. Dersom du velger en Renault, så kjøper du bilen uten batteri. Deretter inngår du en leiekontrakt for batteriene i den tiden du eier bilen. Om du selger bilen, så overdras leieavtalen av batteriene til den nye eieren. Dette kan virke merkelig for noen, men det finnes noen klare fordeler med denne salgsformen.

Færre ulemper

For det første er dette en måte som til enhver tid sikrer deg at du har friske batterier, et element som opptar veldig mange som vurderer en elbil. Vil batteriene i bilen din tape seg i kapasitet? Hva om de skulle ryke? En løsning som det Renault nå lanserer gir deg forhåpentligvis mindre trøbbel rundt et eventuelt garantiansvar. Her er det til enhver tid Renault som eier batteriene.

Nissan Leaf: Terningkast 6

Flerprissystem

Å leie batteriene kan også komme deg som kunde tilgode dersom det kommer nye tekniske løsninger på markedet. Nå er det ingen selvfølge i at du automatisk kan bytte til den bedre teknologien, men man kan tenke seg et flerprissystem på batterileien som kan gi deg en valgmulighet for hvilke type batteri du kan velge.

Bernt G. Jessen tror 70 % av Renaults kunder av elbiler vil være flåtebiler. Her foran Renault Fluence ZE, som ikke kommer til Norge. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Ukjente priser

Prisene for å leie batterier er ikke fastsatt i Norge, men i Europa for øvrig er leien satt til henholdsvis 82 euro/mnd for Renault Fluence ZE, og 72 euro/mnd for batteriene i Kangoo ZE. I utgangspunktet tror vi ikke prisdifferensieringen mellom Norge og resten av Europa vil være stor på batterileien, men heller legges på kjøpsprisen på selve bilen.

Sykt heftig elbil

Sikrer bruktverdien

Den aller beste grunnen til å gå for en leieløsning er imidlertid annenhåndsverdien på bilen. Utleggene dine ved et kjøp blir mindre, og dermed også beløpet du må avskrive.
Du får verditap kun på bilen. Usikkerheten rundt batterienes tilstand blir redusert ved at produsenten i utgangspunktet eier batteriene. Dette taler i tillegg for at du kan få mindre verditap på bilen enn ellers, nettopp på grunn av den reduserte risikoen.

1,7 % elbiler i oktober

Usikre kunder

De fleste leverandørene vil at du skal investere i en såkalt "Wallbox", som sikrer deg bedre lading. Pris? 16-20.000 kroner. Vis mer


Det er ikke bare fordeler i at det nå dukker opp nye måter å tilegne seg en elbil på. Det skaper antagelig like mye usikkerhet som sikkerhet i fasen hvor dette er nytt. Etter hvert vil forretningsmodellene bli bedre kjent, og det vil bli lettere for kundene å velge den modellen som passer dem best.

Prisene på elbiler stuper

Risikosport

I utgangspunktet vil vi i den første tiden få si at det å kjøpe elbil nå kan være en form for økonomisk risikosport. Det fikk kundene av Mitsubshi i-Miev merke da Nissan Leaf kom på markedet. Trillingene Mitsuibishi, Peugeot og Citroën har derfor måttet senke prisene kraftig. Det har gått ut over dem som allerede har kjøpt bilene til de prisene bilene kostet ved lansering. Det økonomiske aspektet gjør at du derfor bør vurdere nøye om dette er det riktige tidspunktet å kjøpe elbil på, eller om du skal vente til nye prisstrukturer og leieløsninger kommer på markedet. Lykke til.

Kanonpris på Nissan Leaf