Lei av bilbransjens miljø-bløffing

Forbrukerombudet er irritert på bilannonsørene. Se hvorfor.

I takt med nordmenns økte miljøbevissthet, prydes stadig flere bilannonser med uttrykk som "Miljøvennlig", "Miljøvinner", "Grønn" og "Renere".

  • Se annonser med mer eller mindre tvilsomme miljøpåstander.
  • Den norske Toyota-importøren har til og med tatt sjansen på å hevde at Prius er "Verdens mest miljøvennlige bil". Som et motsvar har Smart-importøren servert følgende påstand: Vil du gi inntrykk av at du er opptatt av miljøet, velger du Toyota Prius. Er du opptatt av miljøet velger du Smart fortwo".

    - Kan forvirre publikum

    GRØNN?: Subaru mener at modellen Outback har grønn profil, til tross for 2,5-liters motor, firehjulsdrift, automatgir og et CO2-utslipp på 207 g/km. Vis mer

    Lei av bilbransjens miljø-bløffing

    1. Eksempler på miljøfokus i bilmarkedsføring
    NATURDRIFT?: Saab påstår at produsentens bioetanol-modeller er "Drevet av naturen". Vis mer


    Den voldsomme miljøfokuset bekymrer Forbrukerombudet. Ombudet mener at den inflatoriske bruken av miljøpåstander kan forvirre publikum og i verste fall føre til at bilkunder ender opp med å velge bil på gale premisser.

    Derfor vil ombudet i løpet av sommeren utarbeide retningslinjer for bruk av miljøpåstander, i samarbeid med bilbransjen selv, Vegdirektoratet og utvalgte miljøorganisasjoner. Målet er at forbrukerne skal kunne stole på at miljøpåstander i bilannonser holder vann.

    - Skal kunne dokumenteres

    Seksjonssjef i Forbrukerombudet, Bente Øverli, kan fortelle at markedsføringsloven blant annet stiller krav om at påstander i sammenheng med markedsføring skal kunne dokumenteres. Loven innebærer også et forbud mot villedende markedsføring.

    Etter det vi kjenner til, vil det kunne tolkes som villedende markedsføring om en bilimportør eller -forhandler velger å fremheve lave CO2-utslipp - uten å nevne noe om høye NOx- og partikkelutslipp - eller omvendt.

    Forbrukerombudet håper å få nye retningslinjer klare i løpet av sommeren.

  • Her finner du eksempler på bilannonser med mer eller mindre tvilsomme miljøpåstander.
  • Relaterte artikler:

  • Farlig ESP-bløff fra Subaru
  • Toyotas kollisjonspute-bløff