Legenden vender tilbake

Hondas flaggskip kommer i ny utgave til Europa. Væpnet med høyteknologi og lastet med utstyr skal nye Legend utfordre merker som BMW, Audi og Lexus.

Vis mer

Legenden vender tilbake

  1. Store bilder


Honda Legend har vært populær i mange år på det amerikanske markedet. Nå skal den også henvende seg til kresne europeiske kjøpere. Konkurransen er hard, og Legend må stå seg mot konkurrenter som det tyske trekløveret Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Nye Volvo S80 og Lexus GS vil også ha sin del av kaken i storbilklassen. Sammenlignet med disse er Legend ganske stor. Siden forrige generasjon har den vokst både i høyde og bredden, men totallengden og akselavstanden har minsket. Hondas storbil måler nå 495 centimeter mot f. eks A6s 492 og E-klasses 482. Dermed strekker Legend seg opp mot luksusklassen og biler som Audi A8 og Mercedes S-klasse. Akselavstanden avslører imidlertid at den hører hjemme i klassen under. 280 centimeter er mindre enn både A6 og E-klasse som har henholdsvis 284 og 285.

Høyt utstyrsnivå

Vis mer


Honda har tatt skikkelig i med nye Legend. Den er lastet med utstyr, og det meste er standard. Navigasjon, svingbare xenonlykter, elektriske skinnseter og et Bose høytaleranlegg med bluetooth og ti høytalere, er eksempler på det kunden får uten å betale ekstra. En annen morsom finesse er en støykontroll, kalt Active noise cancellation, som sender ut motsignaler for å nøytralisere lavfrekvent støy i kupèen.

Intelligent bil

Hvis man likevel ikke skulle være fornøyd med standardutstyret, kan man velge til ting som Adaptive Cruise Control (AAC) og Collision Mitigation Brake System (CMBS). AAC sørger i tillegg til å holde jevn fart, også for at avstanden til bilen foran er konstant. Det vil si at bilen bremser seg selv hvis man kommer for nær kjøretøyet foran. Systemet opererer mellom 30 og 180 km/t. CMBS er tilsvarende Mercedes sikkerhetssystem Pre-Safe. Hvis bilens sensorer oppdager at man er i ferd med å kjøre inn noe, advarer den føreren visuelt og auditivt to ganger. Hvis føreren likevel ikke reagerer, aktiveres bremsene og setebeltene strammes.

Firehjulsdrift

Vis mer


En 3,5-liter V6 på 295 hestekrefter og 351 newtonmeter sørger sammen med en femtrinns automatkasse for fremdriften. Man kan velge å veksle manuelt ved å bruke den vanlige girspaken, eller ved å bruke spakene bak rattet. Kraften formidles til asfalten gjennom Hondas egenutviklede firehjulsdriftsystem med det klingende navnet -Super Handling All-Wheel Drive-. Ved kjøring rett frem på vanlig vei, er fordelingen 70/30 frem/bak. Ved hard akselerasjon og aktiv svingkjøring vil opptil 70 prosent av kreftene fordeles bakover for å bedre balansen.

Høy vekt

Vis mer


På tross av vektbesparende tiltak, som utstrakt bruk av aluminium, veier Legend fra modige 1864 kilo. Selv om 3,5-literen yter 295 hestekrefter, bruker Legend 7,3 sekunder fra 0-100 km/t. Konkurrenten BMW 5-serie bruker 6,7 sekunder på samme øvelsen med 3,0-liters motor, 258 hester og automatgir. På grunn av den høye vekten bruker Legend også relativt mye bensin. 1,19 liter per mil på blandet kjøring er vesentlig mer en nevnte konkurrent som klarer seg med 0,93 liter. BMWs lavere vekt på 1500 kilo bidrar selvsagt til dette.

Honda Legend ankommer landet til våren. Priser er det for tidlig å si noe om, men Legend vil bli ganske hardt belastet med avgifter.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder