«FEIL» FARGE? Lanseringsfargen er den klassiske Alpine-blått, men det står en hvit Alpine A110 også på standen. Den lette (1100 kilo), sportsbilen har en Alpine-turbomotor på 1,8 liter som yter 252 hestekrefter og 350 newtonmeter. Foto: Jamieson Pothecary
«FEIL» FARGE? Lanseringsfargen er den klassiske Alpine-blått, men det står en hvit Alpine A110 også på standen. Den lette (1100 kilo), sportsbilen har en Alpine-turbomotor på 1,8 liter som yter 252 hestekrefter og 350 newtonmeter. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Alpine 110 gjenoppstår

Legenden har gjenoppstått etter 40 år

Alpine var et lite, men lenge suksessrikt sportsbilmerke som svant hen under merkenavnet Renault Alpine. Men nå er det tilbake som eget merke.

Dette betyr at vi faktisk tok feil da vi i 2012 annonserte «Renault Alpine gjenoppstår». Det er nemlig Alpine som gjenoppstår, riktignok takket være Renault, men likevel: Bilmerket er altså nå på plass igjen uten «Renault» foran, slik det var helt frem til 1976 da det var Alpine 310 som gjaldt, produsentens mest moderne sportsbil før Renault overtok året etter.

MED ET SMIL: Alpine A110 har ikke det aggressive oppsynet de fleste moderne sportsbiler har. Men skinnet kan bedra: Bilen vil nok kunne bli rimelig hissig på veien. Foto: Alpine Vis mer

Retur til røttene

Vi har funnet igjen fra våre arkiver opprinnelsen til bilen vi ser her, der den ultramoderne konseptbilen fra 2012 og den opprinnelige klassikeren kjører side om side. Selvsagt på veier i Alpene, der Monte-Carlo-rallyets dramatiske etapper foregikk dengang en Alpine A110, rattet av Jean-Claude Andruet, tok hjem seieren i den legendariske styrkeprøven i 1973.

På samme måte som 60- og 70-tallets sportsbiler fra merket, er dagens Alpine A110 ment å være en kompromissløs, «back to basics»-sportsbil, med eksklusiv fokus på fart, kjøreglede og veiegenskaper med så lite unødvendig vekt som mulig - altså lav vekt og motorisering som ikke er dimensjonert mer enn nødvedig for å oppnå gode ytelser. Filosofien minner mye om den den britiske sportsbilprododusenten Lotus alltid har stått for.

ALPEBIL: Alpine-merket stammer fra grunnleggerens rallysuksesser i Alpene på 50-tallet. Foto: Alpine Vis mer

Kompakt og lett

Den A110 som står utstilt i Genève er helt i tråd med denne filosofien. Det er en kompakt toseter med chassis og karosseri i aluminium som både er limt, naglet og sveiset sammen for maksimal vridningsstivhet kombinert med lav vekt.

Så veier heller ikke bilen mer enn 1080 kilo. Bilen er 418 centimeter lang, 180 bred og bare 125 centimeter høy. Vekten er konsentrert mest mulig midt i bilen og tyngdepunktet så lavt det har vært mulig å få det. Vektdistribusjonen er 44/56 foran/bak. Luftmotstandskoeffisienten (Cd-verdien), er 0,32 - som er bra på en sportsbil.

RESOLUTT SPORTSLIG: Med 1080 kilo fordelt med 44 prosent på forakselen og 56 prosent på bakakselen, lavt tyngdepunkt og vekt konsentrert midt i bilen, loves det utmerkede kjøreegenskaper. Foto: Alpine Vis mer

Vekt viktigere enn effekt

Slike tall er ifølge Alpine minst like viktige som ytelsestallene for motoren. Denne er en turboladet 1,8-liters rekkefirer som er koblet til en 7-trinns våtkløtsj DCT-girkasse (Dobbel kløtsj), fra Getrag.

Maksimal effekt er 252 hestekrefter, trekkraften på maksimalt 320 newtonmeter. Tallene høres selvsagt ikke veldig imponerende ut når man tenker på alle de superbilene som står på standene i Genève, men dette er altså en bil bygget mer for umiddelbar kjøreglede og faktisk er vekt/effekt-forholdet på 4,3 kilo per hestekraft bedre enn på en Porsche Cayman.

BERLINETTE: Toseteren har samme karosseribetegnelse som forrige A110 fra 1962. Berlinette kan oversettes med kort sedan, altså en nyanseforskjell i forhold til det mer anvendte «coupé». Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Dermed kan den lille sportsbilen vise til hederlige ytelsestall på veien, som - hvis den holder det den lover når det gjelder håndtering og veiegenskaper - burde gi anstendige rundetider på en bane. 0 til 100 kilometer i timen skal ta 4,5 sekunder og topphastigheten er 250 kilometer i timen.

A110 tilbyr tre ulike kjøreprogrammer som har innvirkning på motor- og girkasse oppsett, styringen, stabilitetskontroll-innstillingen, lyd fra eksosanlegget og instrumentpanelet. Slik skal føreren kunne velge oppsett ut fra ønsker, behov - og humør.

IKKE SPARTANSK: Lett vekt til tross - interiøret er greit utstyrt og materialene er et utvalg av skinn, aluminium og karbon. Bøttesetene i ett stykke veier bare 13 kilo hver. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Litt bakgrunn

Bilmerket Alpine ble grunnlagt i 1955 av Jean Rédélé og var basert i Dieppe, på Normandie-kysten. Navnet fikk merket etter pokalen Coupe des Alpes som Rédélé vant i Rally Alpine (Critérium des Alpes) i 1954 - for øvrig i en Renault 4CV. Første modell het A106.

Alpine A110 ble lansert i 1962 og første seier i Rally Monte Carlo kom i 1971.

I 1973 ble den lille sportsbilprodusenten overtatt av Renault, som de for øvrig hadde samarbeidet lenge med. Alpine A110 er den mest kjente modellen og den gjorde til og med Alpine til verdensmester i rally for konstruktører i 1973.

NÅ OG DA: Nye Alpine A110 smmen med modellen som kom i 1962. Selv om konstruksjonenes fasong og grunnprinsipper er bevart, mener vi det er vanskelig å snakke om retro-design. Foto: Alpine Vis mer

På 80- og 90-tallet kom de nye og moderne modellene A310 og A610 på markedet, men solgte ikke godt nok til at Renault fant det verdt å opprettholde produksjonen av Alpine. I 1995 var det slutt for merket, og fabrikken i Dieppe ble konvertert til produksjon av Renaults sportslige modeller. En av de mest markante var Renault Spider.

Men nå ser det ut til at det er et håp for merket Alpine også i fremtiden.

Les også:

Flere bilder:

Foto: Jamieson Pothecary

Foto i bildeserien: 1: Jamieson Pothecary, de øvrige: Alpine