For dem som måtte være i tvil: Nye Stratos til venstre, klassikeren til høyre. Foto: Brose
For dem som måtte være i tvil: Nye Stratos til venstre, klassikeren til høyre. Foto: BroseVis mer

Legenden gjenoppstår

Første eksemplar av nye Stratos er avduket - og er blitt testkjørt.

Dette er spennende! Lancia Stratos HF, den legendariske rally- og sportsbilen fra 1970-tallet, gjenoppstår.

Tråden fra Fenomenon

Det er en velstående tysk forretningsmann, Michael Stoschek, som står for bilens gjenfødelse med en kjørbar prototype som nylig ble vist frem for et utvalgt publikum. Stoschek, en bilentusiast og Stratos-fan, vurderer å produsere bilen i begrenset serie.

Han plukker dermed opp tråden fra Fenomenon Stratos, prototypen som ble presentert i Genève i 2005 av mannen som nå er hans partner i det nye eventyret, Chris Hrabalek. Stoschek er for øvrig styreformann i underleverandøren til bilindustrien Brose Fahrzeugteile.

Pininfarina

Det var i 2008 at Pininfarina fikk i oppdrag av Stoschek å produsere en prototype av nye Stratos, og det var Jason Castriota (i dag sjefsdesigner hos Saab), som initierte designarbeidet. Da Castriota gikk over til Bertone ble arbeidet videreført av designeren Luca Borgogno i nært samarbeid med Michael Stoschek selv. Vi må si oss ganske imponerte over måten de har lykkes i å modernisere uten å svike de rene, originale linjene. For øvrig var det den vellykkede oppdateringen av superbilen Ford GT 40 som inspirerte designerne.

Rullende flyndre

Stratos Zero fra 1970 Vis mer
Gateversjonen av Lancia Stratos Vis mer
Fenomenon Stratos, konseptet fra 2005 Vis mer


Eventyret som begynte på Bertones stand i Torino i 1970 fortsetter altså. Der ble nemlig et av Marcello Gandinis mesterverk, det futuristiske konseptet Stratos Zero, vist for publikum. Det var det som skulle bli Lancia Stratos, en av de mest vellykkede rallybiler i historien. Designkarakteristikkene var aerodynamisk formgivning og flat konstruksjon. Denne "flyndren på hjul" målte bare 108 centimeter i høyden. Motoren, plassert i midtposisjon, var opprinnelig en V4 fra Lancia Fulvia, men ble erstattet av en V6 fra Ferrari Dino.

Rally-mester

Bilen fikk etterhvert vist sin overlegenhet i rallysammenheng og Sandro Munaro vant det første VM-løpet i 1973 med Stratos HF. Deretter kom suksessene som perler på en snor og ekte "hattrick" med verdensmesterskapsseiere i årene 1974, 1975 og 1976. Rekken ble avbrutt da Fiat-konsernet heller ville satse på Fiat-merket fra da av, men Lancia Stratos HF hadde suksess med privat-team, der kronen på verket kom i 1981 med Bernard Darniches seier for team Chardonnay. Han vant hele 33 VM-løp med bilen.

Ferrari-V8

Den nye Stratos er basert på et Ferrari 430 Scuderia-chassis og er utstyrt med Ferraris V8-motor på 4,3 liter. Vekt/effektforholdet er 2,25 kg per hestekraft, bilen har et vektforhold på 50% foran/50% bak og bilen har tilbakelagt sine første testrunder på banen i Balocco.

Det ble produsert under 500 eksemplarer av den opprinnelige Stratos. Vi håper inderlig det blir produsert mer enn ett av den nye, men det blir altså sannsynligvis maksimalt 25. Vi krysser fingrene...

Foto: Brose
Foto: Brose
Foto: Brose
Foto: Brose
Foto: Brose
Nye Stratos nærmer seg klargjøring Foto: Brose
Foto: Brose
For dem som måtte være i tvil: Nye Stratos til venstre, klassikeren til høyre. Foto: Brose
Foto: Brose
Foto: Brose
Foto: Brose
Michael Stoschek til venstre - sønnen Maximilian til høyre Foto: Brose
Foto: Brose
Foto: Brose
Foto: Brose
Gateversjonen av Lancia Stratos
Foto: Brose
Stoschek hos Pininfarina Foto: Brose
Instrumentene i nye Stratos Foto: Brose
Foto: Brose
Foto: Brose