<b>LEASING:</b> Privatleasing er økende. Kontrakten er bibelen du bør lese fra perm til perm for en positiv opplevelse, og unngå fellene ved innlevering.  Foto: Corbis
LEASING: Privatleasing er økende. Kontrakten er bibelen du bør lese fra perm til perm for en positiv opplevelse, og unngå fellene ved innlevering. Foto: CorbisVis mer

Leasing: Hva er normal slitasje?

Leasing har flere priser. Den siste og mest usikre kommer ved innlevering av bilen.

I de siste årene har privatleasing eksplodert, og det er ikke så rart for leasing kan i enkelte tilfeller lønne seg. Men av og til kan overraskelser dukke opp som gjør det til en kostbar affære.

Og det er særlig ved innlevering etter endt leasingperiode at overraskelsene dukker opp:

Kunden skal nemlig dekke tilbakestilling av alt utover normal slitasje, men hvordan definerer man «normal slitasje»?

Ikke uventet er det også her de fleste tvistene oppstår, og da dukker det gjerne opp tredjeparter som ser sitt snitt til å hjelpe den ene parten mot et vederlag.

Et nytt marked oppstår

Autoreturn er ett eksempel på et slikt firma, og konseptet er enkelt:

  • Selskapet gjør en ekstern verdivurdering, vurderer hva som er normal slitasje, samt hva som må utbedres av eventuelle skader som defineres som utover normal slitasje.
  • De kan også ta på seg hele jobben med å levere inn leasingbilen for deg, og hevder ubeskjedent nok at dette sparer kundene for i gjennomsnitt 25 prosent i forhold til å levere bilen selv, og betale det mottager befaler.

SV vurderte leasing av boliger

Har prøvd

DÅRLIG ERFARING: André Aasheim fristes ikke til noen ny leasing-avtale. Han valgte å få hjelp og sparte penger på det. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


André Aasheim fikk merke dette i praksis. Han leaset en Ford Focus over tre år, og er kjent med at feil, mangler og unormal slitasje belastes kunden ved innlevering.

Av den grunn beskyttet han lakken med folie. I tillegg ble bilen veldig lite brukt det siste året.

-Jeg foreslo løsninger for å avbryte avtalen tidligere, men løsningene jeg ble presentert var dyrere enn å ha den stående i garasjen til avtaletiden var utgått, forteller Aasheim.

Av veien

Etter inspeksjon ved innlevering var det lite feil å finne, men Bilia mente at bilen måtte ha vært utenfor veien på grunn av noe gress under bilen. Dette ble ikke akseptert av Aasheim, og verkstedet gjorde en grundigere sjekk.

Verkstedet fant ikke ytterligere feil, men Aasheim ble belastet for den ekstra sjekken, samt for bulk på en felg. Aasheim mente det var urimelig at han skulle belastes for dette i form av både regninger og purringer i etterkant.

Slik holder du felgene dine pene

-Jeg tok kontakt med Autoreturn, og spurte hva jeg skulle gjøre. De tok jobben derfra og leverte bilen for meg, forteller Aasheim.

- Originalfelgen ble rettet. Utover dette kjenner jeg ikke til hva Autoreturn gjorde, men jeg sparte iallefall 8.000 kroner og mye krangling med Ford, forteller Aasheim.

Det skjedde en feil

- Jeg husker godt dette tilfellet og jeg kjenner meg ikke helt igjen, sier Terje Heggedal, bruktbilsjef hos Bilia på Lillestrøm.

- Det stemmer at vi ikke ville ha inn bilen tidligere. Det hadde blitt en økonomisk belastning for oss.

Fords takstmann gikk gjennom bilen med kunden og påpekte en bulk i bakskjerm, noen småriper og en urund felg. Siden felgen var såpass mye skadet, fryktet Bilia at noe også kunne skjedd med forstillingen og ønsket å sjekke dette på eget initiativ.

- Regningen for dette var aldri ment å nå kunden. Det skjedde fordi han fortsatt sto som eier og verkstedet ikke hadde fått beskjed om noe annet, sier Heggedal.

Noen dager etterpå dukket Autoreturn opp og bestred Fords anmerkninger. De tok med seg bilen og fikset dette selv.

- Jeg har ikke mer enn ett kvarters erfaring med Autoreturn. De ser sikkert med litt andre øyne på bilene enn oss. Vi skal jo selge den videre, avslutter Heggedal.

Ulike standarder gir krøll

HJELPER DEG: Ole Jørgen Berg- Nielsen mener leasingselskapene trekker for mye ved innlevering av bilene. Han tar jobben med leveringen for deg. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Det er altså når bilen skal leveres inn at problemene gjerne dukker opp. For hvor slitt kan bilen være?

- Det er en jungel av ulike guidelines om hvordan en bil skal være etter endt leasing periode. NAF takst, NBF takst, SGS takst og DBS takst for å nevne noen. Dessverre er ikke disse helt like, noe som gir rom for skjønn og ulike tolkninger, hevder Ole Jørgen Berg- Nielsen, daglig leder av Autoreturn.

- Målet er ikke å levere en bil som er strøken, men som er bra nok etter tre års bruk. Vår erfaring er derfor at leasingselskapene prøver seg, sier Berg- Nielsen.

- NAF er en av de store aktørene innenfor taksering. Vi mener deres og enkelte andres vurdering av bruksslitasje etter tre år er for streng. Det går ut over deg som forbruker, hevder Berg-Nielsen.

- I stedet for å bytte en dyr originalfelg, prøver vi heller å rette den. I saken nevnt ovenfor ble kunden forespeilet et krav på 8.000 kroner. Vi rettet i stedet bulken på bilen med micropaint og rettet felgen, til en kostnad på 1.400 kroner. Andre tilfeller er bulkene/ripene innenfor normal slitasje og skal derfor ikke repareres eller lakkeres.

I følge en guide hos Leaseplan, som er norges største leasingfirma, kan man ha opp til to bulker per karosseridel dersom de er små og nesten usynlig. Det betyr et 20-talls bulker. På plastfangere skal man godta parkeringsriper, men ikke hull. På plastlamper skal man godta små sprekker som ikke påvirker funkjonen.

- Dette er feil leasingselskpene ofte prøver å få dekket, gjerne med en streng NAF-test i hånd, hevder Berg-Nielsen. Vi anbefaler derfor at vi i stedet tar hele jobben for kunden.

Kontrakten er bibelen

Skal du inngå en leasingavtale bør du lese den nøye. Det finnes ingen egen forbrukerlovgivning, så det er avtalen som gjelder.

Blir det uenighet mellom deg og leasingfirmaet er det alltid kontrakten som er utgangspunktet. Blir du ikke enig med leasingfirmaet kan du klage til forliksrådet.

NYE RETNINGSLINJER: Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal mener privatleasing kommer til å bli mer populært i årene som kommer, men har opplevt få klager til nå. Foto: NAF Vis mer


- Privat leasing har ikke vært populært særlig lenge, så vi har ikke fått mye pågang om klager sier Inger Elisabeth Sagedal Kommunikasjonssjef hos NAF.

Hun tror imidlertid at henvendelsene kommer når de skal levere bilene sine.

NAF jobber med nytt utkast

- Vi holder på å revidere våre retningslinjer og vurderingskriterier for hva som er unormal slitasje ved tilbakelevering av leasingbil, forteller Sagedal.

I løpet av året skal det derfor komme en ny brosjyre som gir utleier og leietager en felles forståelse av hvordan bilen vil bli vurdert ved innlevering. Den skal også gi informasjon om hvordan NAF vil utføre en slik vurdering, og hvilke retningslinjer som følges.

Merk deg likevel at NAFs nye retningslinjer ikke er avgjørende for bransjen. Hvorvidt de skal følges eller ikke, vil altså være opp til den avtalen du har inngått.

Foreløpig få klager på leasing

SPØR OM TOTALKOSTNAD: Les kontrakten nøye før du inngår avtale, er rådet fra Ingeborg Flønes, Direktør forbrukerservice hos Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Hittil i år har Forbrukerrådet fått 267 henvendelser om leiebil. Kun 33 gjaldt leasing. Det var ingen typiske leasingfirma som gikk igjen, men det var henvendelser på kjente bilmerker, bilfirma og finansinstitusjoner.

- Har du ikke muligheten til å ta opp lån, kan leasing være en måte å få en ny bil. Men det kan være dyrt, så det er viktig å sette seg godt inn i avtalen, forteller Ingeborg Flønes, Direktør Forbrukerservice hos Forbrukerrådet.

Folk spurte om retten til å gå i fra avtalen, ekstraregninger underveis i avtalen og etter at man hadde levert fra seg bilen. De hadde også spørsmål rundt fakturering og ekstrautgifter for videresending av regninger for veipassering.