Lavmælt Co2-bombe fra VW

0,39 liter diesel per mil og 102 gram Co2 per kilometer. VW har vist at de med enkle midler kan redusere forbruket og Co2-utslippet selv på allerede gjerrige biler. Med nye Co2-baserte bilavgifter kan dette være gull for både bilkjøpere og miljøet - og importøren.

Vis mer


HANNOVER (DinSide Motor): VW roper ikke særlig høyt når de nå over litt tid innfører sitt BlueMotion-konsept. Men med litt godvilje kan dette være et av de sterkeste innslagene i miljøbil-debatten som pågår. BlueMotion er ganske enkelt summen av god gammel low-tech:
* bedre aerodynamikk
* lavere rullemotstand
* forbruksoptimalisert girutveksling
* forbruksoptimalisert motor

BlueMotion til alle?

Tenk over dette: De overnevnte triksene, som vi utdyper videre lenger ned i artikkelen, er teoretisk sett noe alle produsenter kan ta i bruk. Dermed kan de mer eller mindre over natten redusere drivstofforbruket på nye biler med rundt 10 prosent.

Vis mer


Og nettopp dette at det ikke dreier seg om ny og fancy teknologi, kan også være en av årsakene til at VAG-konsernet visstnok ikke har bundet BlueMotion-navnet til VW heller. Vi må understreke at foreløpig er BlueMotion kun brukt på denne 80-hesters dieselutgaven av Polo, men vil garantert dukket opp på flere VW-modellene i løpet av kort tid.

Etter det vi har forstått, kan vi dessuten også vente å se BlueMotion-utgaver fra både Audi og Skoda om ikke lenge.

BlueMotion-teknologien

Vis mer


Av opplistingen under ser du at BlueMotion i hovedsak er basert på tre hovedområder: Karosseri, transmisjon og motor. VW vil imidlertid ikke opplyse hvilke av disse som er viktigst for sluttresultatene, eller hvordan de forskjellige virkemidlene prosentvis fordeler seg. Men de tviholder på at det er den rette kombinasjonen av virkemidlene som gir det gode resultatet. Kort sagt:

Aerodynamikk.Det er gjort mindre endringer i fronten, blant annet med en lavere frontspoiler og en tettere grill. Samtidig har hekken fått en diskret men effektiv spoiler. Summen av dette er en forbedring av luftmotstandskoeffisienten på 0,30, mot 0,32 tidligere.

Vis mer


Rullemotstand. VW har satt på smalere hjul, nå 165/70-14, og bruker dekk med spesielt lav luftmotstand. Anbefalt dekktrykk er også øket med 0,5 bar. VW har visstnok funnet ut at Dunlop leverer dekkene med minst rullemotstand.

Girutveksling. Det er samme femtrinns girkassen som i en standard Polo, men den er blitt mer langsteget for å redusere turtallet i de fleste hastighetsområder. Første og andregir er lite endret, mens tredje, fjerde og femte har fra 12 til 24 prosent økning. I praksis viser dette seg å gi lave 1.850 omdreininger på femtegir i 100 kilometer i timen.

Vis mer


Optimert motor. ”Alle” tror vel i utgangspunktet at det er i motoren hemmeligheten ligger. VW sier imidlertid de ikke har gjort annet enn å modifisere turboen, som har såkalt variabel turbingeometri, samt optimere de resirkulerte eksosgassene med en kraftigere eksoskjøler og eksosventil. Bilen blir dessuten levert med partikkelfilter som standardutstyr.

Her kan du lese hvordan BlueMotion forandrer en Polo.