Lavere priser og mer utstyr

Renault Grand Scenic 1.5 dCi Privilege har blitt 34.000 kroner billigere. I tillegg har fartsholder og nøkkelfri adgang kommet inn på standardutstyrslisten.

Og det er ikke bare syvseteren Grand Scenic 1.5 dCi Privilege som har blitt rimeligere. Alle Renault-modeller som markedsføres i Norge - uansett utstyrsnivå - har fra årsskiftet blitt mellom 11.000 og 60.000 kroner billigere. Flott for nye kunder - ikke like morsomt for dem som kjøpte Renault i 2007.

I tillegg kommer nytt standardutstyr for enkelte av modellenes vedkommende. Grand Scenic Authentique oppgraderes for eksempel fra manuelt til elektronisk klimaanlegg, mens Megane Authentique får antiskrens (ESP). Det skal imidlertid understrekes at enkelte modeller samtidig mister utstyr. Megane Authentique mister for eksempel manuelt klimaanlegg. En fellesnevner er imidlertid at verdien av nytt utstyr overgår verdien av utstyr som forsvinner.

Overtar importen selv

Nye Renault Laguna introduseres i Norge i disse dager. Vis mer

Lavere priser og mer utstyr

  1. Prisreduksjon hos Renault: Eksempler


Prisreduksjonen har sammenheng med at Renault-konsernet den 1. januar i år selv overtok Renault-importen til Norge og de andre nordiske landene. Overtagelsen har sin bakgrunn i at Renault-konsernet ikke har vært fornøyd med markedsandelene merket har oppnådd i de nordiske landene. Her i landet har for eksempel merket gått fra nærmere fire prosent markedsandel ved begynnelsen av dette tiåret til drøye 2,0 prosent i 2006. I fjor var Renault nede i latterlige 0,9 prosent (snaue 1.200 biler), men dette tallet har nok sammenheng med at den avtroppende importøren ikke la altfor store ressurser i merket den var i ferd med å miste.

Europas mest populære bilmerke

Dette er selvsagt horrible tall for Renault, som er blant verdens ti største bilprodusenter og som er blant Europas aller mest populære bilmerker. Ikke minst fordi Peugeot har vist at det er fullt mulig også for franske bilmerker å selge godt i Norge. Peugeot har de siste årene vært blant Norges fem mest populære bilmerker, med markedsandeler mellom seks og åtte prosent.

Fleksibilen Renault Scenic finnes i to utgaver; vanlig og Grand. Vis mer


Det er derfor grunn til å anta at vi vil høre og se langt mer til Renault her i landet i årene som kommer. Forbedrede garantivilkår og lavere priser er nok bare de første stegene i en strategi som tar sikte på å løfte Renault opp på langt høyere markedsandeler enn merket har hatt de siste årene.

Bred modellpalett

Renault har foreløpig ingen folke-SUV å by på, men sitter likevel på en relativt bred modellpalett. På personbilsiden vil den norske importøren satse på småbilen Clio, kompaktklassebilen Megane (som finnes i en rekke varianter, deriblant stasjonsvogn og kabriolet), mellomklassebilen Laguna (ny generasjons lanseres i disse dager), "brødbilen" Kangoo, fleksibilen Scenic og flerbruksbilen Espace. Senere kommer også Grand Modus.

Minibilen Twingo, småbilen Modus og den spesielle Vel Satis vil ikke bli markedsført i Norge. Det er foreløpig ikke klart om og når det Renault-eide billigmerket Dacia vil bli introdusert her i landet.

Her finner du eksempler på hvordan prisreduksjonene slår ut.

Relaterte artikler:

  • Renault forbedrer nybilgarantien
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder