Lavere forbruk og mer fart i 911

Porsche kommer nå med en oppgradert versjon av dagens 911.

Oppgraderingen består av vanlig kupé og kabriolet med bakhjulsdrift i første omgang.

Nyvinningene er direkte innsprøytning, som er første gang for Porsche, og introduksjon av dobbelkløtsj girkasse med syv gir. Den kalles PDK (Porsche Doppelkupplung).

Poenget med denne forandringen er for å få farten opp og forbruket ned. Det er ingen hemmelighet at den svært suksessrike tyske sportsbilprodusenten sliter med nye, og stadig større, forventninger til lavere Co2-utslipp.

Porsche 911 Carrera kupé vil med direkte innsprøytning og dobbelkløtsj kasse få et forbruk på blandet kjøring på 0,98 liter per mil. Dette resulterer i et Co2-utslipp på 230 gram per kilometer som er en reduksjon på cirka 15 prosent. Dette er kanskje ikke så imponerende, men for en bil som gjør 0 til 100 ned mot 4,5 sekunder er det ikke så ille.

Mer effekt

Vis mer

Lavere forbruk og mer fart i 911

  1. Store bilder


Det som normalt skjer ved optimalisering av en motor er at det også blir høyere effekt. Det skjer også hos Porsche. Carrera 3,6 får 20 ekstra hestekrefter og ender opp på 345 hestekrefter, og Carrera S 3,8 får 30 hestekrefter ekstra og ender opp på 385 hestekrefter totalt. Dreiemomentet stiger med 20 newtonmeter på begge modeller, fra henholdsvis 370 til 390 i Carrera og 400 til 420 i Carrera S.

Carrera S bryter dermed 300-barrieren i toppfart.

Dobbelkløtsj

Mitsubishi, Nissan, Volkswagen, Skoda, Audi, Volvo og BMW har dobbelkløtsjkasser nå. Porsche kaster seg på nøyaktig samme teknologi og PDK-kassene erstatter vanlig automatkasse i Carrera og Carrera S. PDK-kasse fungerer både som automatgir og sekvensiell girkasse med racingfølelse.

Porsche utviklet dobbelkløtsjkasser til motorsport for 25 år siden, men det er først nå man får glede av det på veien.

En Carrera kupé med PDK-kasse og 345 hestekrefter klarer 0 til 100 på 4,7 sekunder. Kombinert med pakken Sport Chrono Plus med launch control synker 0 til 100 til 4,5 sekunder. Co2-utslippet på Carrera er 230 gram per kilometer.

Carrera S med PDK-kasse og 385 friske hestekrefter under panseret klarer 0 til 100 på 4,5 sekunder i standard utførelse. Med Sport Chrono Plus og launch control synker dette tallet til 4,3 sekunder. Carrera S klarer 300 kilometer i timen med PDK-kasse. Co2-utslippet på denne modellen er 240 gram. Dagens Carrera S med automatgir bruker 5,3 fra 0 til 100, ett sekund saktere enn den nye varianten.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder