<strong>LAVERE:</strong> Fartsgrense på 70 km/t blir enkelte steder i Norge den nye 80 ... Foto: COLOURBOX.COM
LAVERE: Fartsgrense på 70 km/t blir enkelte steder i Norge den nye 80 ... Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Lavere fartsgrenser er lite populært

Det er ikke bare i Norge fartsgrensene kuttes. Nå skal også 6.000 spanske trafikkskilt kreve lavere hastighet. Hvorfor?

I dag meldte Statens vegvesen at 420 km veg i Norge vil få redusert fartsgrense fra 80 til 70 km/t og 70 km veg fra 90 til 80 km/t, etter at det er vedtatt nye kriterier for fartsgrenser på norske veier. Formålet med de nye kriteriene er å redusere antall ulykker.

Veien får skylden: Veier med høyere fartsgrense, og uten god sikring er farligst

- Nye fartsgrenser på ulykkesutsatte strekninger med stor trafikk kan bidra til å redusere antall trafikkdrepte med inntil 10 personer per år, anslår vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en melding fra Statens vegvesen, og henviser til lignende tiltak i Sverige som har gitt god og dokumenterbar effekt på ulykkestallene.

Vegvesenet forklarer at 80 km-grensen beholdes som generell regel utenfor tettbygd strøk, men det kan komme noe økt bruk av 70 km/t på slike veier, der det er høy trafikk og manglende midtrekkverk eller midtdeler.

Hvor disse veiene er, får vi foreløpig ikke vite. Vurderingene skal gjøres lokalt, og det blir neppe klart før etter sommeren nøyaktig hvor fartsgrensene blir redusert.

Her får sjåfører rabatt på forsikringen om de kjører lovlig

Men noen kutter farten umiddelbart

I Norge kuttes altså det mange mener allerede er lave fartsgrenser, på grunn av trafikksikkerheten. Men andre land kutter allerede nå, og av helt andre årsaker:

LAVERE: Fartsgrense på 70 km/t blir enkelte steder i Norge den nye 80 ... Foto: COLOURBOX.COM Vis mer


I Spania blir fartsgrensene justert umiddelbart, på grunn av høye drivstoffpriser! Her endres nå fartsgrenser på veier med 120-km/t til 110 km/t fra mandag denne uken. Tiltaket vil vare i alle fall ut juni i år.

- Om folk bruker en høyere andel av inntekten på importert drivstoff, bruker de mindre på kjøp av spanske produkter, som for eksempel å gå ut for tapas. Dermed blir resultatet tapte arbeidsplasser. Slik forklarer Ismael Sanz, økonom ved Rey Juan Carlos University i Madrid bakgrunnen for fartsreduksjonen, ifølge BBC. Men Sanz er likevel skeptisk til tiltaket, og mener at forbruksreduksjonen kommer til å bli langt mindre enn det myndighetene forventer.

Strides om effekt

Spanske myndigheter vil altså beholde kjøpekraften i landet, ved å få bilistere til å bruke mindre drivstoff. En upopulær beslutning, selv om det er kjent at lavere fart gir lavere forbruk. Ifølge AFP har en spørreundersøkelse i El Pais vist at 69 prosent av spanjolene er motstandere av endringen. Mange tror at myndighetenes egentlige hensikt er å øke inntektene til statskassa gjennom flere fartsbøter (bot for fart over 110 er på 100 euro, mens om du overstiger 140 må du ut med 300 euro). Men også økonomieksperter er skeptiske:

- Det er vanskelig å se hvordan reduserte fartsgrenser vil gjøre en forskjell for den spanske økonomien. Det eneste er at transport av varer og folk vil gå saktere, den spanske økonomien vil bli mindre konkurransedyktig, mener økonomiprofessor Javier Diaz-Gimenez ved IESE business school i Madrid, som er på linje med forslag i Storbritannia om å øke fartsgrensene som et middel til å øke konkurranseevnen.

På den andre siden ser vi imidlertid at virksomheter selv har innført fartsrestriksjoner for å bedre økonomien i selskapet. Danske Maersk og Arla har senket hastigheten på henholdsvis skip og lastebiler, noe som har gitt store besparelser i drivstofforbruk, skriver danske Ingeniøren.

Kutt drivstoffutgiftene med 20 prosent

Er fartsgrensene lave nok

Sammenlignet med Spania har norske veier lave fartsgrenser. Men i likhet med hva vi ser i Spania, blir redusert fart sannsynligvis ikke et populært tiltak i Norge heller. I forbindelse med innføring av lavere fartsgrenser på svenske veier spurte DinSide leserne om de mente det var et godt tiltak også for norske veier. Til det må vi si at svaret ble et rungende nei:

Hele 85 prosent av de som svarte mente at fartsgrensene i Norge er lave nok. 10 prosent mente vi burde øke fokus på kontroller fremfor redusert hastighet, mens kun 5 prosent var for hastighetskutt på grunn av økt trygghet på veiene.

Hvorfor så lave fartsgrenser i Norge? Her er noen av forklaringene