Vis mer

Lav, brutal og eksklusiv

Uten å ha kjørt denne bilen, ja uten å i det hele tatt ha sett den, tør vi nesten love at dette er en ekstrem kjøreopplevelse.

Veritas er et gammelt merke som ble startet rett etter krigen. Det var tre ansatte fra BMW som satte i gang med å bygge den ultimate sportsbil. Den første bilen som ble lansert for gatebruk kom i 1949 og het Komet Coupe. Dette var en Veritas RS (løpsbil) som ble konvertert til privat bruk på offentlige veier. Etter det kom Saturn Coupe og Scorpion Kabriolet.

De fikk inn over 200 ordre, men banksjefen satte foten ned da kontoen var tom, og firmaet opphørte i 1952.

RS III

Nå kommer det en nye modell. Den skal vises offisielt for publikum i juli. Dette er det produsenten kaller for en 1+1-seter. På bildene ser det ut som det er en énseter, men antagelig er det mulig å løfte vekk noen dekser på høyre side å etablere et sete til.

Motormessig vil dette fremstå som den reneste råskapen. En femliters V10-motor hentet fra BMW M5 sørger for fremdrift. I Veritas skal den yte 600 hestekrefter. Bilen kan leveres med både manuell girkasse, BMWs SMG-kasse og sekvensiell racingkasse.

Veritas har ikke gått ut med ytelsestall, men det antas en 0 til 100-tid på drøye tre sekunder og en toppfart på drøyt 300 kilometer i timen.

RS III er svært lett. Den veier kun 1.080 kilo, men er tilgengjeld stor. Den er hele 4,99 meter lang, 1,97 meter bred, men kun 0,97 meter høy. Dette er med andre ord et flak.

Den har Öhlins dempere og mulihget for keramiske bremser. Dekkene har en dimensjon på 255/30-20 og 325/25-20.

Det nærmeste vi har kjørt som ligner dette er Porsche Carrera GT.