<strong>IKKE VEL BLÅST:</strong> En av fem er innrømmer at de kan ha kjørt i ruset tilstand, og snart kan flere også avsløres for misbruk av andre rusmidler. Foto: Colourbox.com
IKKE VEL BLÅST: En av fem er innrømmer at de kan ha kjørt i ruset tilstand, og snart kan flere også avsløres for misbruk av andre rusmidler. Foto: Colourbox.comVis mer

Lar du bilen stå?

Akkurat over - eller akkurat under? Nå blir kontrollene strengere.

Nyttårsaftenen feirer en hel nasjon det gamle året ut, og det nye inn. Dette gjøres i stor grad med et hevet glass i hånden. Mange starter tidlig, og noen slutter sent. Når er det greit å kjøre bil igjen?

Politiet stoppet i desember i fjor 615 personer som kjørte ruspåvirket, og setter i år inn ekstra ressurser til kontroller i julemåneden. Det kan kanskje være smart. Hver femte bilfører innrømmer nemlig å ha kjørt med promille, eller at han eller hun har vært usikker på om promillen har vært ulovlig høy.

– Dette er nedslående tall. At så mange har svart at de har, eller kanskje har kjørt med promille, vitner om mangel på respekt for andre trafikanter, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, om resultatet av den ferske undersøkelsen utført av InFact for NAF.

Nå endres loven

Totalt ble det i fjor registrert cirka 6.500 saker hvor bil- og motorsykkelførere satt bak rattet i alkoholpåvirket tilstand. Nest etter alkohol i hyppighet kom metamfetamin, som ble påvist i totalt 1.480 tilfeller. En andel som er stigende, i følge Folkehelseinstituttets rusmiddelstatistikk.


Nå skal det bli lettere å avsløre bilister som ruser seg på andre midler enn alkohol. Endringer i Vegtrafikkloven gir mulighet for å kontrollere bilister ved spyttprøver.

    Fra lovteksten: Utåndingsprøve tas av politiet. Blodprøve og spyttprøve kan tas av lege, offentlig godkjent sykepleier eller bioingeniør. Klinisk legeundersøkelse foretas når det er mistanke om påvirkning av andre midler enn alkohol eller andre særlige grunner taler for det.

Hvor mye tåler du?

– La bilen stå, også dagen derpå! Rundt ti prosent av de som blir tatt i kontroll har alkoholpromille mellom 0,2 og 0,5. Mange av disse er ikke klar over at de fortsatt er påvirket.

Det sa fungerende divisjonsdirektør Asbjørg S. Christophersen i Folkehelseinstituttet (FHI) til DinSide i fjor ved juletider.

Finn ut om du gjør promilletabben

- Mange er usikre på om de har kjørt med promille over 0,2. Dette er blant annet et tegn på at mange er i tvil om de har promille "dagen derpå", mener Engebretsen hos NAF.

– Er man usikker på om man er påvirket, skal man la være å kjøre bil, slår han fast.

Å kjøre med promille er utvilsomt en veldig dårlig idé (og det er ganske sikkert unødvendig å fortelle deg det). Med DinSides promillekalkulator kan du forsøke deg på å beregne hvor lenge du må vente før du kan sette deg bak rattet igjen etter at du har drukket alkohol.

Andre trafikkfeller på vinterveiene

Men promilletabbene er ikke alene om å skape trøbbel på norske vinterveier:

Vil la promillekjørerne fortsette å kjøre

I vår fortalte en arbeidsgruppe med representanter fra Statens vegvesen Vegdirektoratet, Justisdepartementet, Politidirektoratet, Helsedirektoratet og Kriminalomsorgen om muligheten for å innføre alkolås som alternativ til tap av førerrett ved promillekjøring.

– Forslaget innebærer at den som blir tatt for promillekjøring kan velge mellom å miste førerkortet i en fastsatt tid eller å delta i et alkolåsprogram, som gir mulighet til å kjøre bil med alkolås i tapstiden, forteller senioringeniør Anne Beate Budalen i Statens vegvesen i en pressemelding.

En av forutsetningene er at promillekjøreren selv må sørge for å få installert alkolåsen i det kjøretøyet som skal brukes i tapstiden, og at vedkommende selv må betale kostnadene som påløper.

Les mer: Vil slippe promillekjørerne ut igjen

Installasjonen vil nok koste noen tusenlapper. Tidligere har vi omtalt Alcoguard som er Volvos alkolås-system.

Artikkelen ble første gang publisert på DinSide desember 2010.