<b>LANSERT:</b> Porsche hadde tatt med seg et knippe av testførerne til lanseringen. Norske Dennis Olsen var dessverre ikke å se.  Foto: Fred Magne Skillebæk
LANSERT: Porsche hadde tatt med seg et knippe av testførerne til lanseringen. Norske Dennis Olsen var dessverre ikke å se. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Lansert: Porsche Panamera

Et nytt beist er født, beist med positivt fortegn. Her er sprell nye Porsche Panamera.

Foran et knippe motorjournalister lanserte Porsche en helt ny Panamera denne uken. Det er nå syv år siden den aller første så dagens lyd i 2009, en bil som har avlet mange nye kunder til selskapet.

150.000 Panamera er rullet ut av fabrikken siden da, selv om Panamera ikke er det mest politisk korrekte som ruller rundt på fire hjul.

Designen er ikke veldig avvikende fra opphavet, og en uinteressert vil antagelig ikke kunne fortelle hva som er forskjellig. Men sannheten er at alt er nytt, inkludert plattformen bilen er bygget på.

LES OGSÅ: Inngangsbilletten til Porsche: Cayman og Boxster

ALT ER NYTT: Jo da, alt er nytt, men du vet det er en Panamera så snart du ser den. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Effektfulle midler

De mest tydelige forskjellene finner vi bak. Panamera har nå fått LED-baklys med det samme designuttrykket som på nye Porsche 911. Foran har den fått LED Matrix hovedlykter, som på enkelte av 911-modellene.

Og 911 er selve målet, for Porsche har bevisst forsøkt å gi noen av karosserilinjene de samme trekkene fra sportsbilen selv, 911.

Størrelsesmessig er det ikke veldig forskjell fra utgående modell. Heller ikke den innvendige plassen. Det er tydelig at Porsche er fornøyd med den formen Panamera har hatt frem til nå, ettersom de vitale mål stort sett er copy-paste.

LES OGSÅ: Er dette den perfekte 911?

Slanket, men ikke lettere

Det aller meste av det nye karosseriet er nå av aluminium. Bare på dette alene er det spart 70 kilo vekt, i tillegg til alle de andre stedene det er gjort besparelser. Det betyr dessverre ikke at bilen er blitt lettere av den grunn, for med tiden kommer også krav.

Krav om bedre sikkerhet, mer komfort, mer utstyr for å gjøre bilen til en enda bedre sportsbil, og alle slike ting drar opp vekten.

Sluttresultatet er derfor at bilen veier det samme som den utgående, men pakka inneholder så mye mer.

SOM PÅ 911: Også hekker er lett å kjenne igjen, men har nå fått baklykter i 911-style. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


TESTET: Porsches hissigste noensinne

3+2 motoriseringer

Under panseret har Porsche til nå fortalt om tre motoralternativer, alle med biturbo. Dette er to V8-maskiner, hvor den ene drikker diesel, i tillegg til en V6 bensin. Alle modeller kan nå leveres med firehjulsdrift og PDK automatkasse, og de tre motorene som kommer fra start er;

Panamera Turbo: V8 bensin, 550 hk
Panamera 4S: V6 bensin, 440 hk
Panamera 4S diesel: V8 diesel, 422 hk / 800 Nm

På sikt kommer det også to ladbare hybrider. Hva som skiller disse to, vil ikke Porsche si så mye om foreløpig. Da vi spør om en av dem er den samme pakken som sitter i Audi Q7, en ladbar dieselhybrid, så holder de på planen om verken å bekrefte eller avkrefte. Etter rynkene på nesa å bedømme, er dette likevel lite trolig.

Da er det mer sannsynlig at det kommer en tohjulsdreven ladbar hybrid med én elmotor, og en firehjulsdreven med to elmotorer som teori. Men dette er bare en teori, for ingen ting er bekreftet, annet enn at det kommer to ladbare hybridversjoner.

LAAANGT: Panseret er stort og har plass til en lang rekke sylindere, rettere sagt to rekker, ettersom alle motorene er i V-form. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


LES OGSÅ: Porsche går elektrisk

Ekte sportsbil

Porsche har hatt som målsetning at de skal strekke strikken for hva som er mulig med en slik Gran Tourer, som Panamera må sies å være. De har ønsket at den skal yte som en sportsbil, også med tanke på chassiset.

Som en signatur for at målet er nådd forteller Porsche at de har kjørt den nye Panamera Turbo rundt ”det grønne helvetet”, Nürburgring, på 7 minutter og 38 sekunder.

Dette er to sekunder raskere enn Porsche 911 Carrera i generasjon 991 gjorde, da den kom, og som forteller en hel del. Det er faktisk samme tid som GT3-utgaven av 997-generasjonen gjorde, for de som er inne i tidligere modeller. Samtidig skal vi heller ikke glemme at nye Panamera er en fullverdig luksuriøs sedan – lang som bare det, og med fire store dører.

Årsaken skyldes et nytt luftfjæringssystem med tre kammere, som jobber sammen med et sett aktive støtdempere. Dr. Michael Steiner er visepresident for utvikling hos Porsche, og han lover at systemet fungerer ypperlig – også i en sportsbil.

Hovedargumentet for å putte denne type understell i en bil er at det er justerbart. Du kan velge fullverdig komfort på motorveiene, og i flere trinn justere deg opp til en fullverdig sportsbil. Nå skal det i tillegg ha blitt så bra at det hjelper nye Panamera i å nå heftige tider på Ringen.

Se flere bilder av Panamera:

GENERASJON 2: Panamera den andre kommer til Norge i november, og får en startpris på kr. 1.649.000. Foto: Porsche
GENERASJON 2: Panamera den andre kommer til Norge i november, og får en startpris på kr. 1.649.000. Foto: Porsche
GENERASJON 2: Panamera den andre kommer til Norge i november, og får en startpris på kr. 1.649.000. Foto: Porsche
GENERASJON 2: Panamera den andre kommer til Norge i november, og får en startpris på kr. 1.649.000. Foto: Porsche
GENERASJON 2: Panamera den andre kommer til Norge i november, og får en startpris på kr. 1.649.000. Foto: Porsche
GENERASJON 2: Panamera den andre kommer til Norge i november, og får en startpris på kr. 1.649.000. Foto: Porsche
GENERASJON 2: Panamera den andre kommer til Norge i november, og får en startpris på kr. 1.649.000. Foto: Porsche
GENERASJON 2: Panamera den andre kommer til Norge i november, og får en startpris på kr. 1.649.000. Foto: Porsche
GENERASJON 2: Panamera den andre kommer til Norge i november, og får en startpris på kr. 1.649.000. Foto: Porsche
GENERASJON 2: Panamera den andre kommer til Norge i november, og får en startpris på kr. 1.649.000. Foto: Porsche
GENERASJON 2: Panamera den andre kommer til Norge i november, og får en startpris på kr. 1.649.000. Foto: Porsche


Innvendig

Du kjenner deg igjen, også innvendig. Likevel vil du kanskje spørre hvor det ble av filosofien om ”én knapp, én funksjon”. Her er den tanken kastet på båten. Nå er håndteringen av knapper lagt over på den 12-tommers store skjermen som sitter øverst i midtkonsollen, og alt ser langt ryddigere ut enn knappeveldet som råder i den utgående modellen.

Fortsatt bruker Porsche fem instrumenter ved siden av hverandre, med turtelleren i midten. Forskjellen nå er at de to instrumentene på hver side av turtelleren nå egentlig er en skjerm på 7-tommer hver.

Disse kan til en viss grad instrueres til hva de skal vise av føreren selv.

Men samtidig som det er færre knapper har systemene samlet flere funksjoner. Det gjelder alt fra digitale funksjoner, til online-tjenester og underholdningsfunksjoner.

Nye Panamera vi rulle ut på norske veier i november, og ikke lenge etter kommer den første av de ladbare hybridene på markedet.

Startprisene er som følger:

Panamera 4S: 1.649.000 kroner
Panamera 4S diesel: 1.703.000 kroner
Panamera Turbo: 2.206.000 kroner