<b>ENDELIG OFFISIELL:</b> Så har Mercedes-Benz lansert sin nye GLC. Det skjedde på Hugo Boss sitt hovedkvarter denne uken.  Foto: Fred Magne Skillebæk
ENDELIG OFFISIELL: Så har Mercedes-Benz lansert sin nye GLC. Det skjedde på Hugo Boss sitt hovedkvarter denne uken. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Lansert: Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLK lider av alderdom, og går snart av med døden. Leve GLC.

BMW X3 er klassens ubestridte leder. Nå vil Mercedes-Benz stjele tilbake deler av kaka, og endelig er GLC offisiell.

Bilen ble lansert onsdag med stor ståhei i Hugo Boss sitt hovedkvarter utenfor Stuttgart i Tyskland.

De siste femten årene har SUV-markedet eksplodert. SUV'ene stjeler nå andeler fra alle andre bilklasser, samtidig som andelen firehjulsdrift går opp på alle fronter. Det vil gagne nye GLC på alle måter.

Andre typiske konkurrenter er Audi Q5, Lexus NX, og Porsche Macan.

Større og lettere

GLC er basert på siste C-klasse, en bil som har blitt tatt svært godt imot av markedet. Mye tyder på at GLC har arvet mange av disse gode egenskapene, og har i tillegg blitt det lille ekstra større enn det GLK var.

Bilen har vokst 12 centimeter i lengde, og har fått ekstra plass på alle vesentlige områder.

Ettersom bilen har vokst, så har den også fått hele 80 liter større bagasjerom. At bilen har vokst betyr likevel ikke at den er blitt tyngre. Det er nemlig blitt hele 80 liter større enn i GLK, og er nå 550 liter. Bakseteryggene kan legges ned i en 40:20:40 inndeling, og når alle rygger er lagt ned vil du ha 1.600 liter til rådighet.

PRAKTISK: GLC er langt mer anvendelig enn sin forgjenger GLK. Den er større og mer funksjonell. Foto: DAIMLER Vis mer



Dette er GLC Coupé

For gate og terreng

GLC kommer blant annet med justerbare dempere som standard. Deretter kan kundene velge om de vil ha luftfjæring eller ei. Disse to systemene i kombinasjon har fått det klingende navnety Air Body Control, som enten kan settes opp manuelt, eller til å fungere automatisk.

Systemet kan settes opp i fem forskjellige posisjoner, i tillegg til automatisk.

De fem posisjonene er:

  • Eco
  • Comfort
  • Sport
  • Sport +
  • Individual

I tillegg til dette har du på offroad-utgaven fem forskjellige kjøremodus:

  • Offroad
  • Incline
  • Rock Assist
  • Slippery
  • Trailer

Se flere bilder:

Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
KJENTE LINJER: Du kjenner igjen en Mercedes-Benz når du ser den. GLC har alle de kjente trekkene fra sine slektninger. Foto: DAIMLER
BAKKEKLARING: Med justerbar bakkeklaring er det fullt mulig å dra GLC litt lenger ut i terrenget enn normalt. Foto: DAIMLER
PRAKTISK: GLC er langt mer anvendelig enn sin forgjenger GLK. Den er større og mer funksjonell. Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
ANTI BMW-VÅPEN: Med nye GLC håper Mercedes-Benz å stå mye bedre rustet i kampen mot erke-konkurrenten BMW X3. Det er ingen tvil om at det er lagt mye arbeid i å tiltrekke kunder som ønsker luksusfølelse og prestisje. Foto: DAIMLER
2x modeller: Hva er vel mer originalt enn å dra med en modell til å lansere en ny bilmodell? Foto: DAIMLER
Foto: Fred Magne Skillebæk
ENDELIG OFFISIELL: Så har Mercedes-Benz lansert sin nye GLC. Det skjedde på Hugo Boss sitt hovedkvarter denne uken. Foto: Fred Magne Skillebæk
GLC Coupé: Mercedes-Benz vist i Shanghai frem en kupé-versjon av GLC. Se ikke bort fra at den kommer. Foto: DAIMLER


Noen kjøper en bil som dette kun for gate og hyttebruk. Andre drar kanskje på jakt eller andre steder hvor det er nødvendig med litt ekstra fasiliteter for bedre fremkommelighet. Offroad-pakken gir blant annet noen flere funksjoner, men også et anderledes visuelt uttrykk, ettersom front- og hekkspoileren er trukket litt lenger opp både i frem- og bakkant.

Skulle du heller ønske en GLC med sportslig utseende, så kommer det også en AMG utstyrsversjon. Den gir alle de designelementene som asfaltrytterne foretrekker.

BAKKEKLARING: Med justerbar bakkeklaring er det fullt mulig å dra GLC litt lenger ut i terrenget enn normalt. Foto: DAIMLER Vis mer


Kjente motorer

Under panseret får vi stifte nytt bekjentskap med noen motorer vi kjenner fra før. Både GLC 220d og GLC 250d er basert på den 2,2-liter store dieselmotoren. På bensinfronten er det GLC 250 som gjelder. De to dieselversjonene har et oppgitt forbruk på bare halvliteren, og slipper således kun ut 129 gram CO2 per kilometer.

Du skal likevel ikke leke mye med større felger og mer utstyr, før forbruket skvetter opp til 0,55 l/mil og utslippet stiger til 143 g/km.

Bensinversjonen krever 0,65 liter på mila, og har et utslipp på 152 g/km.

De fleste av disse motorene er kompatible med den nye 9-trinns girkassen 9-G Tronic

Det indre teller

Interiøret i nye GLC er mange hakk opp fra GLK. Her vil du kjenne deg godt igjen fra C-klasse, og du kan nesten få den så eksklusiv du bare ønsker, med store stereopakker og full oppkobling mot internett til enhver tid.

Også passasjerene skal få langt bedre plass, og bare beinplassen i baksetet er økt med nesten fire cemtimeter.

Dette i tillegg til det langt større bagasjerommet.

KJENTE LINJER: Du kjenner igjen en Mercedes-Benz når du ser den. GLC har alle de kjente trekkene fra sine slektninger. Foto: DAIMLER Vis mer


Full firehjulsdrift

På de mindre bilene fra Mercedes har det den senere tid vært forbundet i kombinasjon med deres 7-trinns automatkasse. Dette har vært en felles pakke i biler som A-klasse, CLA og GLA.

I GLC er det mulig å kombinere 4Matic firehjulsdrift med deres nye 9-trinns kasse, 9G-tronic.

Dette gjøres blant annet ved at transferkassen, som splitter fra to- til firehjulsdrift, ikke lenger er en integrert del av hovedkassen, slik situasjonen er på 7-trinnskassen.

Med løsningen hvor transferkassen sitter på utsiden, så er det også mulig å dedikere krefter til en forhåndsdefinert aksel, i en pre-lock. Splitten av krefter fordeles nå 45:55 foran og bak gjennom en differensial med planetløsning.

Faktisk mener Mercedes-Benz at dette gir resultat i besparelse på både vekt, innvendig friksjon, og gir mulighet for bedre vektdistribusjon ved å kunne plassere komponentene der de trengs best i forhold til vektfordelingen.

Kommer i oktober

Til Norge kommer de første bilene i månedsskiftet september/oktober, og da med de tre nevnte motoralternativene som hovedingrediens.

Noen priser er foreløpig ikke kjent, men importøren er optimist, med tanke på prisene for slektningen C-klasse.

Den kanskje mest spennende modellen ønskser imortøren ikke snakke så veldig mye om, men det er ikke til å gjemme bort at den ladbare hybrider C350 vil bli etterspurt, dersom de generelle prisene på ladbare hybrider blir som forespeilet.

En C-klasse C350 med ladekabel skal koste omtrent 500.000 blank.

Dersom dette er en veiviser for hva vi har i vente med GLC, så vil dette bli årets mest spennende bil i SUV-segmentet.

Frem til dette blir spikret får vi nøye oss med de to dieselene, som importøren forventer mest av.

Modell mot modell: Dr. Dieter Zetsche mener det er relevant å la en modell lansere en ny bilmodell. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer