Vi prøvekjører nye Mercedes B-klasse, som har modnet som konsept og har gitt oss et godt førsteinntrykk.
Vi prøvekjører nye Mercedes B-klasse, som har modnet som konsept og har gitt oss et godt førsteinntrykk.Vis mer

Lansering av Mercedes B-klasse

WIEN (DinSide Motor): En ny B-Klasse er endelig på vei, og 19. november er det Norges-lansering.

For seks og et halvt år siden lanserte Mercedes en for dem ny biltype, en høyreist bil av fleksibiltypen, som var en videreføring av A-klassekonseptet i markedssegmentet ovenfor. Det var Mercedes B-klasse, vi kalte den "løsningen for de som synes A-klasse blir for liten og rar og C-klasse blir for dyr". (Du kan lese om våre inntrykk fra den gangen her).

Nå er det altså duket for etterfølgeren, annen generasjon B-klasse. Vi er i skrivende stund i Østerrike, hvor det prøvekjøring for pressen. Dette er våre førsteinntrykk.

Smørbrødliste

Vi prøvekjører nye Mercedes B-klasse, som har modnet som konsept og har gitt oss et godt førsteinntrykk.

Tidligere kom bilen i tre utstyrsvarianter, som deretter kunne suppleres med alternative pakker. Den nye modellen kommer i en basisversjon, og alt utover dette må pakkes på ved bestilling. Førsteinntrykket er at B-Klasse har vokst seg frem til å bli det den må være. Med litt ekstrautstyr blir bilen enda mer fleksibel enn den er i sin opprinnelige form, som bakseter på skinner, med mer.


Passer bra i Norge

Vi har nå prøvekjørt bilen med de viktigste motorene for Norge, og med de alternative girkassene. Førsteinntrykket er udelt positivt, og det er fristende å dra opp igjen de samme ordene jeg kom med da første generasjon B-Klasse kom på markedet. – Dette er en fin bil for det norske markedet.

Les også: Mercedes A-klasse E-cell lansert; vi kjører elektrisk Mercedes.

Mye billigere med automat

Importøren skal selge 250 biler i år, og 1.300 biler eller mer neste år. Det forventes at de fleste velger B 180 CDI, som er den minste dieselversjonen. Av disse kommer minst halvparten til å velge manuelt gir, selv om automatgiret er sunket fra 40.000 til 25.000 i pris. I tillegg er den blitt mye mer effektiv.

Både B 180 CDI og B 200 CDI har et forbruk på 0,44 liter på mila, og har et utslipp på henholdsvis 114 og 116 gram CO2 per kilometer.

Stålfelger

B-Klassen er priset fra 299.900 kroner for rimeligste modell. Til å være et bilmerke som stiller i premiumklassen finner vi det litt underlig at de rimeligste versjonene leveres med 15'' stålfelger, men det er antagelig en avveining i forhold til prispunktene.

En fyldig sak med alle fakta om de forskjellige versjonene kommer her på DinSide når vi er kommet tilbake fra lanseringen.