Daglig leder Per André Ødegård poserer villig med sin baby: Tilhengeren som har fått navnet Lobster (her i den korte versjonen GP 20), og som nylig ble lansert på markedet av det nyoppstartede firmaet av samme navn. Med investorer som Gerhard Heiberg og Jens P. Heyerdahl i ryggen og designeren Halvor Thorsen med på laget, ser Lobster-gründeren lyst på fremtiden. Foto: Knut Moberg
Daglig leder Per André Ødegård poserer villig med sin baby: Tilhengeren som har fått navnet Lobster (her i den korte versjonen GP 20), og som nylig ble lansert på markedet av det nyoppstartede firmaet av samme navn. Med investorer som Gerhard Heiberg og Jens P. Heyerdahl i ryggen og designeren Halvor Thorsen med på laget, ser Lobster-gründeren lyst på fremtiden. Foto: Knut MobergVis mer

Lansering av Lobster tilhengere

Ny, norsk tilhengerprodusent tenker nytt. Vi har sett på produktene deres.

– Dette er fremtidens henger, og den er norsk!

Dette hevder daglig leder Per A. Ødegård i Lobster Trailers. At den er norsk, er det ingen tvil om - selv om en rekke komponenter er hentet inn fra utlandet, foretas monteringen her i landet, tilhengerne er utviklet her og firmaet er grunnlagt av nordmenn og basert i Norge.

Om det er fremtidens henger, vil fremtiden vise, og vi har ikke testet den, så vi skal ikke uttale oss bastant.

Men at konseptet er besnærende og at produktet gir et godt inntrykk både generelt og ved nærmere ettersyn, er jo et godt utgangspunkt.

Hva dreier så dette seg om?

Tilhenger: Her er det mange som feiler!

Tenke og bygge nytt

Lobster-tilhengerne er designet som en forlengelse av bilen i større grad enn eksisterende hengere, hevder Lobster. Vi er enige i at designen er elegant tenkt - leseren kan dømme selv ut fra bildene. Foto: KNUT MOBERG Vis mer



Jo: Et innovativt konstruksjonskonsept med sterk fokus på design og funksjonalitet, med særlig tanke på nordiske forhold og behov, og en enkel produktportefølje. Slik presenterer Lobster selv et av grunnlagene for sin virksomhet.

Produktnavnet Lobster ble valgt av merkevare-eksperter som fant felles trekk ved strukturen av en hummer og tilhengernes selvbærende arkitektur, som konstaterte at merkevaren "Hummer" var opptatt (...) og at Lobster uttales like greit på norsk og på engelsk. Dessuten er navnet lett å legge seg på minnet.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Dette er den lange Lobster-versjonen i sort, matt utførelse. Hengeren har aluminiumsfelger, dempere og vedlikeholdsfrie bremser. Foto: Knut Moberg
Spenstig design, joda. Denne vil synes i trafikken. Foto: Knut Moberg
Merkevaren Hummer var opptatt, men hvorfor ikke Lobster...? Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Lobster-tilhengerne er designet som en forlengelse av bilen i større grad enn eksisterende hengere, hevder Lobster. Vi er enige i at designen er elegant tenkt - leseren kan dømme selv ut fra bildene. Foto: KNUT MOBERG
Daglig leder Per André Ødegård poserer villig med sin baby: Tilhengeren som har fått navnet Lobster (her i den korte versjonen GP 20), og som nylig ble lansert på markedet av det nyoppstartede firmaet av samme navn. Med investorer som Gerhard Heiberg og Jens P. Heyerdahl i ryggen og designeren Halvor Thorsen med på laget, ser Lobster-gründeren lyst på fremtiden. Foto: Knut Moberg
Forlengelse av bilen... Foto: Frode Sandbech


Hengere skal ikke over 80 km/t

Forlengelse av bilen

Etter å ha observert at innovasjonstakten i tilhengermarkedet lenge (les i over 20 år), har vært lav, fant han ved hjemkomst til Norge ut, at han ville utfordre bransjen. Resultatet er produktet vi ser på disse bildene - en tilhenger som er designet med tanke på å være en forlengelse av bilen og som skal kunne friste folk som hittil ikke vurderte å anskaffe tilhenger.

I tillegg håper den ferske produsenten å skaffe kunder blant dem som ønsker noe mer eksklusivt enn de klassiske hengerne.

Ifølge Ødegård skal man med en Lobster ikke behøve å skamme seg for å hekte den selv bak selv fine sportsbiler, og han håper den skal gjøre takboksen og til og med stasjonsvognen overflødig.

Dette er den lange Lobster-versjonen i sort, matt utførelse. Hengeren har aluminiumsfelger, dempere og vedlikeholdsfrie bremser. Foto: Knut Moberg Vis mer


Slik skal du ikke laste tilhengeren

Enkelt utvalg

Førsteinntrykket vårt var at dette, som Lobster har villet det, er noe mer snasent enn det meste av det man ser hengende etter biler på veiene våre. I det minste i kategorien varetilhengere.

Produktrekken er befriende enkel og oversiktlig. Den utgjør til sammen seks ulike modeller, basert på to hovedmodeller: Lobster GP 20 og GP 25. Begge har en innvendig bredde i lastekassen på 127 centimeter mens GP 20 har en lengde på to meter og GP 25, logisk nok, 250 centimeter. Nettovekt er henholdsvis 245 og 268 kilo.

Ekstrudert aluminium

De er designet for tøff bruk under nordiske forhold og konstruert i ekstruderte aluminiumsdeler. De er designet for å ha gode aerodynamiske egenskaper og de har aluminiumsfelger som standard. De leveres også med dempere og vedlikeholdsfrie bremser.

Hengerne er for øvrig EU-typegodkjente (EC Whole Vehicle Type Approval - ECWVTA), og skal være konstruert (og godkjent) for hastigheter opptil 140 kilometer i timen.

Altså hengere man kan ta med ned på kontinentet om ønskelig.

Hvor tung henger kan DU trekke?

Fra 26.000 kr

Merkevaren Hummer var opptatt, men hvorfor ikke Lobster...? Foto: Knut Moberg Vis mer


Spesifikasjonene som er listet opp her betyr selvsagt at vi ikke har med billighengere å gjøre.

Prisene for de to basismodellene er 25.900 kroner for GP 20 og 29.900 kroner for GP 25. Den relativt høye prisen skal gjenspeile en viss eksklusivitet og premium-utførelse.

Konkurrentene billigere

For dere som ikke har peiling på hva en tilhenger koster: I dag koster de aller enkleste hengerne med brems på det norske markedet (eksempelvis fra Tysse, Tredal, Tiki eller Brenderup) fra 8.000 kroner, men har da ingen av Lobster-finessene. Tilsvarende avanserte modeller, men da selvsagt med eldre konstruksjonstype og uten design-aspektet vil fort ligge på fra rundt 20.000 kroner såvidt vi har kunnet finne ut.

Lobster-hengerne kommer for øvrig med låsbart lokk med rails som ekstrautstyr og ellers vil en serie med ekstrautstyr som kvistgrind, vegglemmer, LED-lykter og soft-top kunne leveres i løpet av vinteren 2013/2014.

Ekspanderer

Spenstig design, joda. Denne vil synes i trafikken. Foto: Knut Moberg Vis mer


Det produseres per i dag bare tre tilhengere per to dager, men takten er skal ifølge selskapet øke med et produksjonsmål på cirka 1.000 hengere i løpet av 2014. Lobster har etablert salgsapparat i Sverige og ser på lengre sikt også mot det utenomnordiske markedet.

Det som kan bli spennende nå er selvsagt hvordan konkurrentene vil svare på offensiven fra Lobster i et marked som med dette må sies å ha fått seg en vekker.

Forlengelse av bilen... Foto: Frode Sandbech Vis mer