LADER OPP FOR NYSATSING: Informasjonssjef Mette Simonsen Sauge (til venstre) og administrerende direktør Irene Solstad i Kia Norge, viser frem den nyeste ladbare hybriden, Optima stasjonsvogn, på standen i Genève. Foto: Jamieson Pothecary
LADER OPP FOR NYSATSING: Informasjonssjef Mette Simonsen Sauge (til venstre) og administrerende direktør Irene Solstad i Kia Norge, viser frem den nyeste ladbare hybriden, Optima stasjonsvogn, på standen i Genève. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Kia Optima stasjonsvogn og Kia Niro som Plug-in Hybrid

Lanserer to nye ladbare hybrider

Koreaneren fortsetter sin offensiv med en ladbar versjon av crossoveren Kia Niro og en ny ladbar familiestasjonsvogn.

Søstermerket til Hyundai, Kia, fortsetter å ha suksess takket være offensiv produktutvikling og fokus på design. De lykkes dessuten med å stadig forbedre sitt kvalitets-image og kom helt til topps på en europeisk kvalitetsundersøkelse i fjor sommer.

Og etter å ha hatt suksess med SUV-er som Sportage, som vi kjørte som ny modell i 2016, har satset relativt tidlig på elektrifisering med sin elbil Soul Electric (Årets bil 2015), og har mer suksess med det enn det som kan leses ut fra nybilstatistikken. Etterspørselen er nemlig så høy at koreaneren allerede i lengre tid har måttet parallell-importere biler for å tilfredsstille den.

STORBIL: Ladbare Kia Optima stasjonsvogn er 485 centimeter lang og får VW Passat GTE som hovedkonkurrent. Prisen på 390.000 kroner godt utstyrt er attraktiv og bilen har greit med krefter - 205 hestekrefter og 375 newtonmeter - som en kraftfull dieselmotor. Men den kan kjøres på ren strøm i byen - opptil seks mil, ifølge produsenten. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bilutstillingen i Genève har vært anledningen til å fortsette i dette sporet, foruten å lansere en ny attraktiv minibil, Picanto, og en oppsiktsvekkende sportsbil - Stinger GT. Her viser de nemlig ladbare utgaver både av sin familiestasjonsvogn, Optima og sin crossover (kombi/SUV), Niro.

Ladbar og godt utstyrt til under 400.000 kr

Den norske Kia-importøren kan opplyse at prisen på Optima stasjonsvogn i ladbar utgave blir hyggelig. 390.000 kroner for en godt utstyrt familiebil med 205 hestekrefter er det ikke noe å si på. Som vanlig kan vi takke avgiftsregimet, som favoriserer ladbare biler med lavt NEDC-utslipp av CO2 og Optima har bare 34 gram offisielt.

FAVORISERES: Med bare 34 gram CO2-utslipp på papiret, slipper Optima Plug-in unna mange avgiftskroner. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Forrige Kia Optima kom ikke til Norge før i 2014, og allerede høsten 2015 kjørte vi den nye generasjonen, som sedan, i test. Siden er stasjonsvognen kommet til. Det er nødvendig for å lykkes i mellomklassen her i landet. Ved inngangen til mars var det totalt registrert bare 300 Optima siden markedsintroduksjonen (tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken - OFV). Men med ny stasjonsvogn, som attpå til er ladbar, burde salget akselerere.

HAR DET MESTE: Kia selger Optima stasjonsvogn Plug-in Hybrid med et høyt utstyrsnivå i utgangspunktet. Foto: Kia Vis mer

Mindre bagasjerom

Den nye Optima Plug-in Hybrid kommer på markedet allerede før sommeren. Det er en modell som bygges utelukkende for det europeiske markedet og tilbyr et bagasjerom, som vanlig i denne klassen, som er noe begrenset, men man har tross alt 440 liter å rutte med.

2,0-liters bensinmotor og elmotor på 50 kilowatt (75 hestekrefter), samarbeider for å produsere 205 hestekrefter. Med et samlet dreiemoment på 375 newtonmeter har den trekkraft som en kraftfull dieselbil.

Bilen skal ifølge produsenten kunne kjøres opptil seks mil på bare strøm.

KOMMER TIL HØSTEN: Crossoveren Kia Niro blir også ladbar. Prisen er ikke klar, men mye mer enn den ikke-ladbare, burde den ikke koste. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Niro med plugg

Kia Niro har vi tidligere kjørt den vanlige hybrid-versjonen av, men vi visste den også kom i ladbar versjon. Den vil komme på markedet til høsten og kombinerer bensinmotoren på 1,6 liter og direkte bensininnsprøytning med en elektrisk motor som får sin energi fra en litiumion-polymer batteripakke med en kapasitet på 8,9 kilowattimer.

Det skal gi den CO2-utslipp på 30 gram per kilometer i henhold til den europeiske utslippsnormen NEDC, og skal kunne kjøres 55 kilometer på bare strøm. for eksempel for ikke å slippe ut skadelige avgasser i lokalmiljøet.

Kia Niro skal lanseres her til høsten.

Testing...
Testing...
Testing...
Testing...

Les også:

Flere bilder:

Bildeserie: Kia