Polo GTI har liten motor, men mange hestekrefter
Polo GTI har liten motor, men mange hestekrefterVis mer

Langt billigere GTI

Nye Volkswagen Polo GTI overtar plassen Golf GTI opprinnelig var tiltenkt, som en kompakt og forholdsvis rimelig liten racer. Startprisen er 343.000 kroner.

Golf GTI har lange tradisjoner, men har de senere årene unektelig flyttet seg litt oppover både på pris- og ytelsesstigen. Lillebror Polo står parat til å fylle inn hullet under Golf med en lavere pris og et mer kompakt ytre.

Nye Polo GTI ble presentert allerede på Genève-utstillingen tidligere i vår, men først nå kommer den norske prisen. Med en utgangspris på 343.000 kroner er den godt over 100.000 kroner billigere enn storebror Golf GTI. Dobbelkløtsjkassen DSG er i tillegg standard på Polo i motsetning til på Golf. Dermed blir den reelle prisforskjellen nesten 130.000 kroner.

Rask som Golf GTI

Det er en betraktelig sum med penger. Spesielt når ytelsene ikke er så veldig mye dårligere. Polo har nemlig fått en 1,4-liters motor med både turbo og kompressor. Den gir 180 hestekrefter og 250 newtonmeter. Takket være lavere vekt er den faktisk akkurat like rask fra 0-100 som storebror Golf GTI. Tiden lyder 6,9 sekunder.

Ryktene vil forøvrig ha det til at en enda vassere versjon av Polo er på vei, Polo R med 210 hestekrefter.

Polo GTI har liten motor, men mange hestekrefter



Forbruket er betraktelig lavere enn i Golf GTI. Bare 0,59 liter per mil på blandet kjøring skal Polo GTI klare seg med. Det er et godt tall for en bensinbil med slike ytelser og hele 25 prosent lavere enn forgjengeren som kun hadde 150 hestekrefter. CO2-utslippet ligger på 139 gram per kilometer.

Retroseter

Innvendig har nye Polo GTI beholdt de rutemønstrede stoffsetene som fantes i forrige generasjon Polo GTI og dagens Golf GTI. Dette er en retro-gest til den opprinnelige GTIen på 70-tallet. Setene for øvrig virker forholdsvis sportslige og støttes opp av aluminiumsdetaljer i både ratt, girspak og pedalsett. Polo GTI kan fås både med 3 og 5 dører.

Differensialbrems

DSG er som nevnt standard og i Polo har denne syv trinn. Standard er også den elektroniske differensialbremsen XDS som skal sørge for at kreftene fordeles på en hensiktsmessig måte mellom forhjulene, ikke minst ut av svinger hvor det er forskjell på marktrykket mellom inner- og ytterhjul. Aluminiumsfelgene er 17 tommer store.

Polo GTI kommer til Norge i august.