<b>LANG VENTETID?</b> Synes du at du må vente lenge på fakturaene fra bomselskapet? Du er ikke alene. Foto: Per Ervland
LANG VENTETID? Synes du at du må vente lenge på fakturaene fra bomselskapet? Du er ikke alene. Foto: Per ErvlandVis mer

Lang ventetid på bomregninga?

Har du glemt bompasseringen før regninga kommer?

Hittil i år har Forbrukerrådet registrert 52 henvendelser på Fjellinjen. Dette er betydelig færre enn i fjor, tallet for samme periode var 139.

– Det er mange som først og fremst ber om råd, men det er mange som også er misfornøyde med tjenesten. Vi får endel henvendelser om purregebyr, og en del klager på kundeservice, og klager på at det er vanskelig å komme i kontakt med kundeservice, sier Anne Rygg, Forbrukerrådets fagdirektør for samferdsel, til DinSide.

Forbrukerrådet betegner det som interessant at de får mange henvendelser fra folk som hevder de har fått betalingspåminnelser og inkassokrav på regninger de hevder de aldri har sett.

– Noe vi også får endel henvendelser på, er folk som har fått regninger på passeringer veldig langt tilbake i tid, og på biler en har eid tidligere, og en del får purregebyr og inkassokrav på regninger de hevder at de ikke har fått. Det er selvsagt vanskelig å sjekke sannhetsgehalten i dette, men det er jo interessant at vi får mange henvendelser på det, sier Anne Rygg.

Det er ikke kun Fjellinjen folk klager på. Vi har sjekket de offentlige postlistene for klager på bomselskaper generelt, og det er registrert klager på flere bomselskaper. Når det gjelder hva klagesakene omhandler, går det stort sett på uenigheter om fakturering.

Visste du at du også kan sjekke de offentlige postlistene? Her ser du hvordan.

Har du hatt uheldige opplevelser med bomselskapene? Del dine erfaringer i debatten nedenfor.

Maks tre måneder

– Mange har opplevd at det tar veldig lang tid fra passeringen til regningen kommer i posten. Hvor lang tid kan det ta?

– Det varierer litt, men i hovedsak skal det ikke gå mer enn tre måneder fra en passering er gjort til den er fakturert, forteller kommunikasjonsrådgiver Hilde Christensen i Fjellinjen, til DinSide.

Av økonomiske hensyn ønsker selskapet å sende ut så få fakturaer som mulig.

– Vi har hørt at Fjellinjen ligger to millioner punchinger på etterskudd, fordi alt må punches manuelt - og at det er grunnen til tregheten?

– Dette er et helt ukjent tall for meg, vi har ikke kø på bildebehandling av passeringer nå. På bakgrunn av at det gjøres 330.000 passeringer i døgnet i Oslo og Bærum er det hele tiden mange bilder som går gjennom våre systemer. De aller fleste kontrolleres automatisk nå i sommerhalvåret, sier Christensen.

– Vi har høyere andel av manuell sjekking på vinteren, men da har vi også flere ansatte, det tilpasser vi, så det skal ikke ta lenger tid på sommeren enn på vinteren, fortsetter kommunikasjonsrådgiver Christensen.

– Hva hadde skjedd dersom ingen kjørte med brikke, hadde systemene deres taklet det?

– Systemene hadde nok tålt det, men det hadde blitt en mer ineffektiv innkreving. Vi jobber for at flest mulig skal ha brikke, fordi vi ønsker at mest mulig penger skal gå til utbygging av veier. For oss ville det vært positivt om det ble obligatorisk med brikke, fordi det blir en mer effektiv innkreving. Foreløpig er det frivillig, men i tungtransporten blir det obligatorisk fra 2013, som følge av et EU-direktiv, sier kommunikasjonsrådgiver Hilde Christensen i Fjellinjen.

Fjellinjen ønsker seg obligatorisk bombrikke, men det gjør ikke bilistene

Hun anser det ikke som veldig sannsynlig at de fleste skal begynne å kjøre uten brikke.

– I og med at brikkeandelen er så høy, og det er veien den teknologiske utviklingen går, etterhvert også med innebygde bombrikker i bilene, sier Christensen videre.

Dette kan du gjøre


Dersom du skulle komme ut for å motta en betalingspåminnelse eller en ikasso fra bomselskapet, og hvor du er sikker på at du ikke har mottatt noen regning i forkant, er det viktig at du kontakter bomselskapet så snart som mulig. Og henvendelsen bør ifølge Forbrukerrådet skje skriftlig.

– I en klage til bomselskapet må man bestride betalingspåminnelsen eller inkassokravet, og gi beskjed om at man ikke har fått den ordinære regningen. Hvis ikke man oppnår ønskelig resultat gjennom klagen, så kan man klage til inkassoklagenemda, sier Guro Birkeland Tangen, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet til DinSide.

Forbrukerrådet har en mal for klagebrev på sine nettsider.

Nesten ingen skjønner hva som står i disse papirene: Inkassomisforståelsen kan bli kostbar