I denne omgang er Audi A6 L e-tron en konseptbil som viser kommende hybridteknologi fra merket. L står for lang. Kineserne - de som kan betale for det - vil nemlig heller ha rikelig med bakseteplass enn stort lasterom bak. Foto: Audi
I denne omgang er Audi A6 L e-tron en konseptbil som viser kommende hybridteknologi fra merket. L står for lang. Kineserne - de som kan betale for det - vil nemlig heller ha rikelig med bakseteplass enn stort lasterom bak. Foto: AudiVis mer

Lang Audi A6 med elmotor

Audi er store i Kina, og de satser på å bli større.

Kineserne vil ha Audi, de vil ha laaange biler (les: Forlengede), og de vil fortrinnsvis ha sedaner. Samtidig blir også kineserne stadig mer bevisste på trusselen mot miljøet den akselererte motoriseringen av verdens mest folkerike land utgjør.

Audi for Kina

Bilutstillingen i Beijing, Auto China, som alternerer annethvert år med Shanghai-messen, er blitt et av de viktigste utstillingsvinduene for verdens bilindustri. Audi for sin del har lenge vartet opp med spennende nyheter og konsepter (A3 e-tron i fjor, for eksempel) og årets utgave er intet unntak.

Spare lokalmiljøet

E-tron står på menyen i år også, og denne gangen er det for første gang i forbindelse med presentasjonen av en premium-limousin, nemlig den forlengede versjonen av Audi A6. Ambisjonene er skrudd opp og det fremheves at denne versjonen av A6 hybrid skal klare å kjøre åtte mil kun på strøm (i 60 kilometer i timen), hvilket er et kraftfullt argument når man vet at det i kinesiske øyne er forurensningen inne i de store byene som utgjør det mest presserende miljøproblemet.

Med denne bilen vil man altså kunne utsette utslipp av avgasser til man er ute av byer og tettsteder.

Til sammenligning er hybridteknologien Audi i dag har i serieproduksjon av den "lettere" typen og Q5 hybrid og A6 hybrid kan bare kjøres som rene elbiler opptil tre kilometer av gangen, hvilket er noe snaut for å beskytte lokalmiljøet i fullt monn.

Les her: Audi A6 Hybrid prøvekjørt

211+95 hk

Hybridteknologien er av typen parallell-hybrid og baserer seg på samarbeidet mellom en velkjent 2.0 TFSI bensinmotor som produserer opptil 211 hestekrefter, og en elektromotor på 95 hestekrefter maksimalt. En væske-avkjølt litiumion-batteripakke sørger for medbrakt energi.

E-tron på fjerde året

Audi mener alvor med sin e-tron-teknologi. E-tron er hos Audi betegnelsen på elektrifiserte drivlinjer av flere typer: Ladbare hybrider, Hybrider av typen elbil med rekkeviddeforlenger (forbrenningsmotor som aggregat), og rene elbiler. Den første e-tronbilen Audi viste var basert på R8 og ble vist i 2009 i Frankfurt.

For alvor fra 2014

R8 e-Tron vil komme i et begrenset produksjonsopplag senere i år. I mellomtiden tester Audi ut prototyper av både A1 e-tron og A3 e-tron blant utvalgte personer i publikum, og satser på å lansere den første, A3 e-tron, i 2014.