Landets eldste bilpark

I dette fylket ruller landets eldste biler.

«... for enkelte kjøretøy er det i 2008 innført en forhøyet vrakpant pålydende 5.000 kroner.»


Mens en personbil i 1985 var 14 år gammel ved innlevering til vraking, er snittalderen på vrakbilene i 2007 hele 18,9 år.

Det er forskjeller å spore mellom fylkene hva gjelder bilenes alder ved vraking. Oslofolk vraker doningene tidligst, her rekker bilene å fylle 18 når de tar sin siste reis. I Sogn og Fjordane holder bilen mer enn to år lengre. Snittvraket her er 20,1 år gammelt.

Bytte bil? Se hva bilen din er verdt

Så gammel ble bilen i 2007 (Personbiler:)
FylkeBilvrakenes snittalder
Østfold18,4
Akershus18,1
Oslo18
Hedmark19,6
Oppland20
Buskerud18,6
Vestfold19,2
Telemark18,7
Aust-Agder18,3
Vest-Agder18,4
Rogaland18,5
Hordaland18,1
Sogn og Fjordane20,1
Møre og Romsdal19,7
Sør-Trøndelag19,4
Nord-Trøndelag19,9
Nordland20
Troms20
Finnmark19,9
Svalbard21,7
Tall fra SSB, basert på opplysninger fra kjøretøyregisteret i Vegdirektoratet, og vrakpantdata fra Toll- og avgiftsdirektoratet.


Aller eldst blir bilene på Svalbard, der snittvraket i fjor ble hele 21,7 år gammelt. Men her hører det med til historien at det kun var registrert 44 personbiler på Svalbard.

Varebiler blir jevnt over vraket to-tre år tidligere enn personbiler.

Styr unna bruktbilfellene

Vrak mot penger

Bilkjøpere betaler nå en vrakpantavgift ved registrering på 1.300 kroner. Ved vraking mottar du 1.500 kroner i år. Men for enkelte kjøretøy er det i 2008 innført en forhøyet vrakpant pålydende 5.000 kroner.

For å få det forhøyede beløpet, må du vrake en bil som har vært registrert i 2007. Den forhøyede vrakpanten gjelder enkelte typer biler, busser, lastebiler og varebiler med dieselmotorer, og er innført for å forsøke å få disse svært forurensende bilene bort fra veiene.

De 60 mest klimavennlige bilene

Hos Tollvesenet finner du alt du trenger å vite om vrakpant.