Her er Land Rover LRX Concept på bilutstillingen i Genève i 2008. Den ble igjen vist i Frankfurt i år. Foto: Knut Moberg
Her er Land Rover LRX Concept på bilutstillingen i Genève i 2008. Den ble igjen vist i Frankfurt i år. Foto: Knut MobergVis mer

Land Rovers kompakte tøffing på vei

Den indisk/britiske bilprodusenten skal inn i et nytt markedssegment.

Jaguars og Land Rovers indiske eiere kunngjorde nylig at én av de tre fabrikkene som produserer biler av de to merkene vil måtte stenge. Premium-bensinslukere er ikke akkurat i vinden for tiden og det er i grunnen overraskende at Land Rover har greid seg så bra som de har gjort den siste tiden.

Effektivt

Bra nok uansett, til at det er blitt besluttet at merket ikke bare har livets rett, men at modellrekken skal utvides. Som forventet er det en mindre modell som skal produseres. Det blir en Range Rover og vil posisjoneres som en premium kompakt-SUV. Produsenten selv hevder at det skal bli merkets hittil minste, letteste og mest effektive kjøretøy. Skal vi dømme etter konseptet LRX (se bildene) vil bilen bli hakket kortere og klart lavere enn Freelander, som den for øvrig deler plattform med.

Vil ligne konseptet

Administrerende direktør i Land Rover, Phil Popham, understreker hvor viktig denne nyheten er for selskapet og at den viser at viljen til å investere i fremtiden i høy grad er tilstede. Videre forteller han at den nye bilen er et resultat av kundeundersøkelser foretatt den senere tid. Designdirektør Gerry McGovern indikerer at den nye Range Rover-modellen vil være tro til konseptet og at typiske Land Rover-designelementer vil finnes igjen slik som "ett hjul i hvert hjørne"-prinsippet, "kamskjell"-panseret og det "flytende" taket.

Hybrid

Det sies ingenting om motorisering, men det forekommer oss sannsynlig at den i det minste vil bli utstyrt med 2.2-dieselen på 160 hester som vi kjenner fra Freelander. Konseptet ble presentert med en lavutslippsdiesel med to liter slagvolum og oppgitt til 120 gram CO2 per kilometer. Det arbeides visstnok også med en hybridvariant.

Bilen skal avdukes i 2010 og markedsføres året etter.

Land Rover kommer til å offentliggjøre flere detaljer om den nye bilen til neste år.

Her er Land Rover LRX Concept på bilutstillingen i Genève i 2008. Den ble igjen vist i Frankfurt i år. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg