Fronten er endret på neste års Freelander Foto: Land Rover
Fronten er endret på neste års Freelander Foto: Land RoverVis mer

Land Rover med forhjulsdrift

Land Rover Freelander oppdateres og blir mer drivstoffgjerrig. En variant får forhjulsdrift.

Freelander er Land Rovers minste og billigste SUV og konkurrerer med biler som Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK og XC60. Nå er andre generasjon blitt ansiktsløftet og oppgradert, først og fremst med en forbedret dieselmotor.

Med utgangspunkt i dagens dieselmotor på 152 hestekrefter, tilbyr man to oppgraderte varianter med enten 150 eller 190 hestekrefter. Begge får 420 newtonmeter. Den svakeste varianten får manuelt gir som standard, men automatgir er mulig å bestille. 190-hesteren har automatgir som standard.

Tallene

Toppmodellen trenger om lag 9 sekunder på 0-100 kilometer i timen (0-96 på 8,7). For 150-hesteren går 0-100 kilometer i timen på 11,7 sekunder med manuell girkasse og 11,2 med automat.

Med 150 hester og manuelt gir er CO2-utslippet 165 gram og med automat og 190 hester ligger det på 185 gram.

ED4

Den forhjulsdrevne varianten slipper ikke ut så veldig mye mindre, men med sine 158 gram er eD4 den gjerrigste bilen med et Land Rover-merke på seg. Forhjulsdriften er nok likevel mer oppsiktsvekkende i denne sammenheng. Automatgir er ikke tilgjengelig.

Design

Dagens Freelander Vis mer


Ren visuelt kan man kjenne igjen den nye varianten av Freelander 2 på blant annet en ny front med omarbeidet grill og støtfanger, samt nye lys både foran og bak. Innvendig er instrumentene og setene nye.

Pris

Med lavere CO2-utslipp og forholdsvis beskjedne effekttall, burde prisen ikke bli så altfor ille på de billigste variantene. Dagens rimeligste versjon begynner på 465.000 kroner. Det er ikke usannsynlig at den prisen vil gå noe ned.

ED4 med forhjulsdrift kan dermed få en startpris ikke så altfor langt over 400.000 kroner. Det er i så fall ganske rimelig for en Land Rover.

I år

Den oppgraderte versjonen av Freelander 2 bør være på plass i løpet av høsten. ED4 kommer først neste år, trolig litt før den kupé-inspirerte SUVen Evoque lanseres på sommeren.