Land Rover Freelander 2.2 TD4 aut

Freelander bærer stolt Land Rovers emblem og er både røff og raffinert. Men dyr.

Første Freelander kom i 1997 og fikk en ansiktsløftning seks år senere. Det hindret den ikke i å tape stadig mer i salg etterhvert som asiatene oversvømte markedet med mer tiltrekkende produkter i folke-SUV-klassen.

Premium

Da den nye generasjon Freelander ble lansert for litt over et år siden var ambisjonene tydelige: Den ville nå, på samme måte som storebrødrene Discovery, Range Rover Sport og Range Rover, hevde sin tilhørighet i premium-avdelingen. Bedret komfort, lydisolering eksklusivitet og påkostethet i interiøret var tydelige tegn på dette. En relativt stiv pris likeså.

Diesel og automat

Vis mer


I fjor sommer ble nye Freelander tilgjengelig med kombinasjonen dieselmotor og automatgir og det var naturlig at denne fikk ta del i sammenligningstesten. Testbilen var av høyeste utstyrsnivå: HSE.

Grei plass

Om bord oppleves plassforholdene som gode; det kunne vært noe bedre i høyden, men i lengderetningen og særlig i bredden føler man at man har god plass. Objektive målinger viser imidlertid at det er hovedsaklig i bredden at plassforholdene er bedre i Freelander enn i de to andre testbilene. Bagasjerommet skuffer - det er grunt og ikke særlig langt. Det har derimot ganske god lastebredde. I forhold til den utvendige størrelsen fremstår dermed plassutnyttelsen som dårligst av de tre - Freelander ruver nemlig synlig mer i terrenget enn X3 og Tiguan.

God komfort

Når det gjelder komfort er Freelander best av de tre. Hjulopphenget svelger fint ujevnheter uten at det blir overdreven krengning eller karosseribevegelser. Lydnivået er behersket med unntak av noe motorstøy når gasspedalen trykkes kontant inn.

Tung

Vis mer


Motoren er en 2.2 TD4 som yter 152 hestekrefter, noe den nå også gjør med manuell girkasse. Nedgangen fra 160 hk har med partikkelfilteret, som er standardmontert, å gjøre. Motorens maksimale dreiemoment er på respektable 400 newtonmeter, men det er krefter bilen trenger, for den er svært tung. Med en egenvekt på 1.835 kilo uten fører er den nesten 100 kilo tyngre enn X3 som også er en tungvekter.

Seig, ikke sprek

Resultatet er at ytelsene ikke er egnet til å imponere. Freelander oppleves ikke som sprekere - i hvertfall ikke kvikkere - enn Tiguan med sine 140 hester og 320 newtonmeter. Allikevel er den faktisk sprekere med automatgir enn med manuelt sjalteredskap; 0-100 tar 11,2 sekunder med testbilen mot 11,7 med manuell girkasse. Tilsvarende tider var for øvrig 10,9 for Tiguan mens X3 er overlegent raskest med 9,2 sekunder fra 0 til 100. Men det er ikke bare akselerasjon fra stillestående som teller, men også elastisiteten og forbikjøringsevnen. Og her kommer det kraftige dreiemomentet til sin rett. I mellomakselerasjonene oppleves Freelander som meget sterk. Bilen er altså mer kraftfullt seig enn spenstig, noe som for øvrig passer godt til dens karakter.

Bra kompromiss

Vis mer


Kjøremessig er det nemlig ingen tvil om at Freelander er den mest sedate av de tre. Den har gode og betryggende kjøreegenskaper på vei, men den kjennes tung (og er det), med den tilhørende tendens til å helle noe i svingene og å dykke noe ved oppbremsing. Dette er som nevnt sett i forhold til dagens utvalgte konkurrenter, og Freelander er langt fra noen balje på veien. Den er bare mindre sportslig enn Tiguan og særlig BMW. Kompromisset mellom komfort og kjøreegenskaper er meget vellykket, og mange vil nok synes det er det beste av de tre. Freelander er den minst terrengdyktige i Land Rover-familien, men den har god bakkeklaring og et bra elektronisk system med muligheter for å velge type styring av firehjulsdrift med et dreiehjul (Terrain Response). Av de tre konkurrentene er Freelander utvilsomt den mest kompetente utenfor veien.

Freelander er i våre øyne totalt sett en av de beste kompakt-SUVene på markedet når det gjelder egenskaper, men på samme måte som BMW blir den temmelig kostbar.

Dyr

Vel å merke var vår testbil meget velutstyrt (nivå HSE), men 609.000 kroner blir for mye penger. Freelander er imidlertid å få kjøpt med denne motoren fra 460.000 kroner men da uten automat og det meste av det utstyret som gjør bilen raffinert. Med automat koster den fra 519.000 kroner (BMW: Fra 528.000). Billig er bilen uansett ikke, men så har den da også noe mer ved seg enn de fleste asiatiske konkurrentene; en slags personlighet...

Og nå skal vi se nærmere på Volkswagens bidrag i trippelkampen. Hvordan Tiguan klarte seg i sammenligningstesten kan du finne ut ved å klikke her.

  • Spesifikasjoner - Freelander
  • (Artikkelen ble publisert første gang 28/01/2008)