Land Rover Freelander 2.0D 2003: Chiptuning

Bilmerke: Land Rover
Modell: Freelander
Motor: 2.0
Årsmodell: 2003
Kilometerstand: 35.000

Problem: Chiptuning.
Er det en av/på funksjon på denne modellen? Eller er det en skala for eksempel fra 1 til 10 eller lignende? Jeg har forstått at en slik regulering dersom den overstiger 10% av nominell HK vil utløse en form for avgift til staten. Også et redusert forsikringsansvar. Mitt spørsmål gjelder derved om leverandør kan opplyse meg hvor min bil ligger på denne skalaen. Kan jeg kreve en slik dokumentasjon? Årsaken er at jeg savner trekk kraft fra motoren i området 70 til 100 km/t. Neste spørsmål. Hva er forskjellen på "common rail" og vanlig br.stoff pumpe (H.tr) og normale diesel dyser.

Svar: Skal du chiptune denne bilen så vil du ganske så sikkert overstige 10% uansett når det gjelder effekt. Det er ingen av og på funksjon men ved bruk av såkalte effektbokser så kan du demontere enkelt dersom du ikke vil ha den på lenger. Effektøkning skal opplyses til staten slik at de kan kreve mer penger i hestekreft avgift. Forsikringsselskapet bør opplyses om effektøkning slik at dette ikke skal redusere forsikringen i noen tilfeller. Jeg tror ikke Land Rover liker tanken på å chiptune motoren uansett hvor mye det er snakk om. Noen bilmerker har egne trimmesett som kan brukes og dermed gjelder en garanti ennå. Common rail brukes på nesten alle nyere biler med diesel og forskjellen mellom disse og den gamle typen diesel med pumpe og mekaniske dyser er enkel å se. Elektriske styrte dyser slik som på bensininnsprøyting, en høytrykkspumpe istedenfor den kompliserte dieselpumpa og mindre rør og slanger er noen av forskjellene.