<b>GENIAL SETELØSNING:</b> Interiøret i neste Land Rover Discovery - i det minste denne konseptversjonen - kan varieres nærmest i det uendelige. Men bilen har flere smarte ess i ermet... Foto: LAND ROVER
GENIAL SETELØSNING: Interiøret i neste Land Rover Discovery - i det minste denne konseptversjonen - kan varieres nærmest i det uendelige. Men bilen har flere smarte ess i ermet... Foto: LAND ROVERVis mer

Land Rover Discovery forhåndsvist som konsept

De kaller den en konseptbil, men det er veldig nær neste Land Rover Discovery.

Discovery, den røslige SUV-en fra spesialisten Land Rover, dukket opp første gang for 25 år siden og har rukket å komme i fire suksessive versjoner siden den gang.

Da 3-eren kom, kjørte vi sammenligningstest med Audi Q7 og Mercedes ML og Discovery stakk av med allround-seieren. Generasjon fire var egentlig en kraftig oppdatering av denne - les vår vintertest av Land Rover Discovery 4 her!

Femmeren på vei

Her er femtemann på lur i form av konseptbilen Land Rover Discovery Vision Concept. DinSides lesere har allerede fått stifte bekjentskap med en av de nye teknologiene som kommer til å dukke opp på denne, nemlig det "gjennomsiktige" panseret.

Nå har vi altså fått bilder og data angående denne viktige modellen i SUV-segmentet, som vi kunne annonsere for knappe to uker siden.

RENE LINJER: I det minste som konseptbil fremstår nye Land Rover Discovery som renskåren i formspråket. Men "Discovery-signaturen", forhøyningen av taket bakover, er til stede. Foto: LAND ROVER
Foto: LAND ROVER
HØYTEKNOLOGISK: Gjenkjenning av håndbevegelser og OLED-skjermer i rattet, skal ta seg av den nødvendige betjeningen.Resultatet: Et svært ryddig førermiljø. Foto: LAND ROVER
Foto: LAND ROVER
Foto: LAND ROVER
Foto: LAND ROVER
GENIAL SETELØSNING: Interiøret i neste Land Rover Discovery - i det minste denne konseptversjonen - kan varieres nærmest i det uendelige. Men bilen har flere smarte ess i ermet... Foto: LAND ROVER
Foto: LAND ROVER
Foto: LAND ROVER
Foto: LAND ROVER
Foto: LAND ROVER


Fjernkontroll!

Og "usynlig" panser er en ting, men annen av de nye finessene vi gleder oss til å prøve ut er fjernkontrollen som gjør det mulig å styre bilen fra utsiden - for eksepel om man må ut og åpne porten, kan man så la bilen kjøre gjennom på egenhånd før man setter seg inn igjen. Slik sparer men en overflødig inn- og utstigning.

Snedig. Og det er ikke alt.

RENE LINJER: I det minste som konseptbil fremstår nye Land Rover Discovery som renskåren i formspråket. Men "Discovery-signaturen", forhøyningen av taket bakover, er til stede. Foto: LAND ROVER Vis mer


Avansert

Konseptbilen varter opp med en imponerende liste avansert teknologi. I tillegg til det nevnte transparente panseret, tilbys såkalt "intelligente" laserlys. I rattet finnes integrert organiske LED-skjermer som betjener underholdnings- og informasjonssystemene. Fravær av betjeningshendler skal bidra til å gjøre førermiljøet ryddig og oversiktlig, og blikk og gester skal erstatte den tradisjonelle, manuelle betjeningen.

Terrengegenskapene skal ifølge produsenten slå alt vi har sett til nå, selvsagt med en teknologisk nyvinning innbakt i 4x4-systemet Terrain Response. Systemet skal nå kunne programmere seg selv til riktig oppsett etter forholdene, som det vil ha "scannet" på forhånd via bruk av kamera, laser og diverse sensorer. Vadedybde skal den også klare å forutsi.

HØYTEKNOLOGISK: Gjenkjenning av håndbevegelser og OLED-skjermer i rattet, skal ta seg av den nødvendige betjeningen.Resultatet: Et svært ryddig førermiljø. Foto: LAND ROVER Vis mer


Ekte Disco

Designen skal få bilen til å se kompakt ut til tross for at det dreier seg om en såkalt "full size"-SUV. Man skal kunne kjenne bilen igjen som en Discovery takket være det stigende taket og de litt røffe designgrepene som skal minne om at dette er mer enn en SUV, men også en real terrengbil.

Discovery Vision Concept skilter ellers med en uvanlig fleksibel og variabel seteløsning, som gjør det mulig å bruke bilen til alt mulig fra varebil til limousin.

Innmat? Tja...

Så er det alt det vi ikke vet, da. For eksempel har vi lite informasjon angående drivlinjene (motorer, girkasse), selv om midt-på-treet-motoriseringene kjent fra de mer luksusbil-posisjonerte Range Rover og Range Rover Sport av siste generasjon, burde være selvskrevne. Vår test av det vi kalte "verdens beste SUV, nyeste Range Rover, finner du her, og vår test av den enda nyere Range Rover Sport finner du her.

Vi minner om at dette foreløpig er en konseptbil, og at vi dermed ikke kan påregne at alt av avansert teknisk dukker opp på produksjonsmodellen. I hvert fall ikke fra starten.

Discovery Vision Concept vises i disse dager på bilmessen i New York og vi for vår del kommer tilbake med mer når produksjonsbilen nærmer seg.