Hvem ville tippet at den klassiske Defenderen skulle komme i en elektrisk versjon? Foto: Produktbilder
Hvem ville tippet at den klassiske Defenderen skulle komme i en elektrisk versjon? Foto: ProduktbilderVis mer

Land Rover Defender som elbil

Defender er den klassiske terrengbilen som nekter å dø, og med en elbil-versjon på trappene skal du ikke se bort fra at den holder koken noen tiår til.

De seks første elektriske Defenderne har siden i sommer blitt satt på prøve på Land Rovers testanlegg i Cornwall, og det har ikke vært noen søndagstur.

Målet er ganske enkelt å dobbeltsjekke at de klarer brasene på lik linje med sine fossilbrennende søstre, for man tuller selvsagt ikke med tradisjoner: Den elektriske utgaven av Defender skal nemlig være kapabel til å kjøre problemfritt der naboens Tesla trygler om nåde.

Les også: Test av Defender TD5

Som vanlig til Defender å være har den permanent firehjulstrekk, og den 70 kW store elmotoren regenererer strøm både når du bremser manuelt og når du bruker Hill Descent Control-systemet (med HDC innkoblet vil bilen automatisk holde en lav hastighet i bratte nedoverbakker).

På testbanen skryter forøvrig Land Rover av at hele 30 kW har blitt regenerert på denne måten, og dermed utvidet den oppgitte rekkevidden fra 8,5 til 10,2 mil. Mer interessant er det imidlertid at den elektriske Defenderen skal holde koken i rundt åtte timer under terrengkjøring i sakte fart.

Sterk

Defenderen har aldri vært og vil aldri bli noen drømmebil for motorveien, noe den oppgitte toppfarten på rundt 112 km/t også vitner om. Dette er altså en seriøs arbeidsmaur for de tunge oppgavene, og tanken er altså at den skal gjøre jobben i løpet av dagen, for så å lades over natten. I følge Land Rover vil en full ladning ta cirka ti timer, men det jobbes også med en hurtigladning som skal kutte tiden til rundt fire timer.

Det skal ikke være noe å si på styrken til denne elbilen. Foto: Produktbilder Vis mer


Pick-up-versjonen du ser på bildene skal forøvrig fint ha klart å taue et tretten-tonns tog med fire vogner og totalt 60 passasjerer opp en seks prosents stigning uten problemer.

Fortsatt mye som gjenstår

Drømmer du om en elektrisk Defender er det dessverre bare å smøre seg med tålmodighet, for selv om testene er i full gang er det fortsatt ikke sagt noe om eventuell lanseringsdato.

Inntil videre får du altså nøye deg med hybridversjonene av nye Range Rover og Range Rover Sport.

Den klassiske Defenderen er kjent for å komme fram overalt. Det må også elbilversjonen gjøre. Foto: Produktbilde
Det skal ikke være noe å si på styrken til denne elbilen. Foto: Produktbilder
Hvem ville tippet at den klassiske Defenderen skulle komme i en elektrisk versjon? Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Interiørmessig har det skjedd lite, men Defenderen blir aldri noen motebil uansett. Foto: Produktbilder
Lampen du neppe trodde du ville se i en Defender. Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Det ser kanskje enkelt ut, men prøv på en vanlig bil... Foto: Produktbilder