SLIK EN FIREÅRING TEGNER BIL: Land Rover Defender LXV er ikke mye forskjellig fra opprinnelsen som nå er 65 år gammel. Foto: Land Rover
SLIK EN FIREÅRING TEGNER BIL: Land Rover Defender LXV er ikke mye forskjellig fra opprinnelsen som nå er 65 år gammel. Foto: Land RoverVis mer

Land Rover Defender LXV priset

Denne blir eksklusiv. Land Rover Defenders svanesang kommer i form av jubileumsmodellen LXV.

LXV er som du kanskje vet romertall for «65». Det er så gammel ur-Land Roveren er blitt i år. Dagens versjon er imidlertid fortsatt lett gjenkjennelig .

Defender LXV ble først lansert i Storbritannia på sensommeren, og nå er den tilgjengelig også for norske kunder. Men bare for 17 stykker - det er det begrensede antall eksemplarer som finner veien hit til landet.

Det gjelder å være rask, noe som for så vidt også gjelder "standard" Defender. Land Rover har nemlig annonsert at det er over og ut for den legendariske terrengbilen ved utgangen av 2015.

Prisen? 575.000 kroner. Modellens fulle navn er Land Rover Defender LXV 110 Station Wagon, og den leveres som varebil.

Les vår test av nyeste utgave av Land Rover Defender her!

Ur-Land Rover i ny utførelse

Det er slående hvor tidløs den fremstår. Muligens med unntak av Jeep Willys, er Land Rover selve symbolet på terrengbilen - farkosten for de ufremkommelige stedene man kan ferdes jorden rundt.

Den ser ut som den bilen man tegner når man er fire år gammel, med en skisse så enkel og så fornuftig den kan få blitt: En skal ut å kjøre, en skal frakte mennesker, og en skal gjøre det enten det finnes vei eller ei. Men her har den altså fått en lettere visuell oppdatering.

Helt ny Land Rover Freelander på vei

Begrenset effekt - mye trekkraft

Dette er en Land Rover av den opprinnelige "Series 1", her i såkalt Safari-utførelse. Foto: Wikimedia Commons Vis mer


Det vi tross alt må kalle nykommeren, altså nyeste utgave av en 65-åring, er nå utstyrt med en 2,2-liters dieselmotor og en 6-trinns manuell girkasse. Makseffekt er 122 hestekrefter, mens dreiemomentet måler relativt solide 360 newtonmeter.

Verdens mest spesielle Land Rover-samling selges - i Norge!

Denne LXV-versjonen har "Special Edition" 16-tommers Sawtooth-hjul i lett legering, og kan leveres i "Santorini"-sort eller "Fuji"-hvitt med kontrasterende "Corris-grått" tak, grill og rammer rundt hovedlyktene.

Interiøret er øspesialbehandlet i henhold til anledningen, med skinninteriør i eksklusiv utførelse med border som reflekterer de utvendige LXV-dekalene (se bildeserien).

Vi har testet verdens beste SUV!

Land Rover Defender LXV:

Land Rover Defender har ikke forandret seg mer enn at man lett kjenner igjen bilen som ble lansert for 65 år siden! Dette er jubileumsmodellen LXV (romertall for 65). Foto: Land Rover
SLIK EN FIREÅRING TEGNER BIL: Land Rover Defender LXV er ikke mye forskjellig fra opprinnelsen som nå er 65 år gammel. Foto: Land Rover


Nøkkelring på kjøpet

Bilen kommer med sorte premium skinnseter med LXV brodert på hodestøttene, og også ratt og midtkonsoll er kledd i lær. Det er gjennomgående detaljer med unik brodering i oransje som gir bilen sitt spesielle utrykk.

For den anglofile kan det nevnes at bilen har det britisk flagget som emblem i hekken. Den leveres også med en helt spesiell LXV jubileumsnøkkelring.

Ny presentasjon til tross: Konseptets kjerne har ikke endret seg stort siden Land Rover ble lansert i 1948, og det begynner å bli få overlevende igjen av de som kjørte nyheten det året. Modellen fikk kodenavnet HUE 166, og ble kjent under kjælenavnet "Huey".

FOR BARE TI ÅR SIDEN: Les vår fortsatt aktuelle test av Defender

Defender - men fortsatt den samme

Den modellen het ellers bare "Land Rover" helt frem til 1990, da det ble nødvendig å differensiere den fra nye, mer moderne modeller. Den fikk det passende navnet Defender, og det heter den fortsatt. Den er selvsagt blitt jevnlig, om enn forsiktig, oppgradert.

Allerede i 1983 fikk den spiralfjærer i stedet for bladfjærer, men oppsettet har alltid vært veldig stivt - ja, bortimot steinhardt.

Man kjører ikke i en Land Rover Defender med tungen mellom tennene ...

Flere ferske bilsaker på DinSide.no