Land Rover Defender blir moderne

De siste 60 års mest kjente offroad- og eventyrssliter, Land Rover Defender, får ny motor og nytt interiør til 2007. For å tilfredsstille myndigheters krav. Men også til glede for mer komfortsultne kunder, selv blant dem som helst sover rett på bakken.

Fleksibil som alltid; Defenderen kommer fra 2007 i hele 14 forskjellige karosseriversjoner avhengig av lengde, seter, lasteplan og kapell. Vis mer

Land Rover Defender blir moderne

  1. Store, fete bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer


For 60 prosent av jordens befolkning har en Land Rover Defender vært den første bilen de fikk se. I følge Land Rover. Nå kan vi kanskje ta det tallet med en klype salt, men det er ikke tvil om at Defender er en bil som har vært tilstede ved mange av de største firehjulseventyrene på jordkloden siden de første bilene rullet ut i 1948. Defender-navnet har riktignok ikke vært med lenger enn siden 1990, men dette er samme bil som alltid, med typebetegnelsene 90, 110 eller 130. Tallene angir de forskjellige utgavenes akselavstand i tommer.

Sterkere motor

Nytt for 2007 er for det første en moderne 2,4-liters commonrail diesel med fire sylindre. Den erstatter forgjengerens femsylindrede 2,5-liter, men beholder maks effekt på 122 hester. Like viktig for en sliter som dette er selvsagt dreiemomentet på 360 newtonmeter, som er betraktelig opp fra forgjengerens 300.
Med Europas høykvalitets diesel tilfredsstiller motoren EU4-krav uten problemer. Men som det genuint globale produktet bilen er, har den også innebygde kapasiteter til å takle drivstoff av svært laber kvalitet om nødvendig.
Bilen har også fått en ny sekstrinns girkasse, med lavere førstegir og et 20 prosent høyere sjettegir. Det skal gi både bedre ekstremegenskaper i terrenget og mer behagelig cruising (og lavere forbruk) på landeveien.

Moderne komfort

Alle setene vender nå fremover, og kirkebenkene er erstattet med moderne bilstoler. Det er mulig å bestille dem med skinntrekk. Vis mer
Vis mer


Interiøret er kraftig forbedret - men så skulle det kanskje ikke så mye til. Først og fremst nytt dashbord, med blant annet instrumenter fra Discovery 3. Men også klimaanlegget er kraftig forsterket, med 40 prosent forbedring i oppvarming, og kapasitet til å kjøle kabinen syv grader lavere enn på forgjengeren.
Men ikke minst er setemulighetene endret. Mens du før kunne få opp til 9 seter, hvor de fire bakerste satt sidelengs på kjøreretningen, har sikkerhetskravene gitt et mer normalt personbilinteriør. Kun to seter foran. Andre seterad har to seter på 90-modellen, og tre seter på 110 og 130. 110-modellen kan dessuten utstyres med ytterligere to seter på tredje seterad.
Alle setene vender fremover, og alle har trepunkts sikkerhetsbelter.

Levering til våren

Eneste utvendig endring er nytt panser. Men under sitter en sterkere og renere 2,4-liters diesel. Vis mer


Defender selger fortsatt ca. 25.000 enheter i året på verdensbasis. Og slitesterke er de; av de 1,8 millioner som er produsert siden 1948, anslår Land Rover at to tredjedeler av dem fortsatt er i bruk. Så mange av dem går imidlertid ikke til Norge. Ved utgangen av september i år var det registrert fem nye personbiler - pluss fire bruktimporterte. Men i samme periode ble det heldigvis solgt 83 varebiler.

Nye Defender skal være leveringsklar på våren, men vi har foreløpig ikke priser på 2007-modellene. Til sammenlikning koster dagens Defender fra 270.000 kroner for en 90 Softtop varebil, mens rimeligste femseters kombinertbilvariant koster 435.000 kroner. ”Toppmodellen” 110 med ni seter koster i dag 550.000 kroner, men merk at det er uten ABS-bremser og klimaanlegg.

Se flere store bilder her.

Les tidligere tester her og her.

Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder