Vis mer

Land Cruiser varebil testet

Toyota kommer nå med en ny Land Cruiser. Egentlig er det et nytt karosseri på den gamle ramma, motor og girkasse.

Toyota Land Cruiser varebil er en drømmebil for mange. Alle med behov for litt ekstra fremkommelighet og trekkraft ender ofte opp på denne bilen. Noen velger også Land Cruiser som personbil, men det absoluttet flertall, rundt 95 prosent, kjøper bilen som varebil klasse 2. Altså toseters bil med skillevegg og stort varerom.

Toyota prioriterer terrengegenskaper. Den tar seg svært bra frem, og egenskapene på veien er ikke så gode. Dette kan ikke sammenlignes med BMW X5, Mercedes ML eller tilsvarende konkurrenter. Land Cruiser er myk i fjæringen og man får en følelse av å sveve over underlaget. Dette er på mange måter komfortabelt, ikke minst i terrenget, men på veien er det ikke ideelt. Det meste av det som finnes av biler er tryggere å ta en kraftig unnamanøver med.

Ny, i alle fall litt

Dette er en ny Land Cruiser, men den er ikke ny helt igjennom. Motoren er den samme. Det er det samme antallet hestekrefter og dreiemomentet er også likt. Girkassa har fem gir i begge bilene og akselavstanden er helt lik. Litt godt inn i papirene på bilen står det skriftlig at den har den samme ramma også. Riktignok er ramma stivet opp, men det begynner å se ut som om det er den gamle bilen med nytt karosseri.

Mye av det som er nytt er komfortelektronikk. Men bak kartskjerm, iPodkontakter, stereoanlegg og skinnseter gjemmer det seg, det som er selve kjernen i en Land Cruiser. Nemlig holdbarhet, firehjulsdrift og fremkommelighet. Når man lurer på hvorfor Toyota-modeller er som de er, og ikke som tyske biler, gjelder det å ha bakhodet at Toyota selger biler omtrent overalt hvor det er mennesker. Land Cruiser er også en global modell som bærer preg av at den skal passe inn i mange markeder. For eksempel er dette med terrengegenskaper sterkt prioritert siden det er veldig viktig i flere store markeder. Tyskerne BMW, Merc og Porsche, lager også kule SUVer, men det er bare å se på TV fra Irak og Afghanistan, så ser dere hva som fungerer når det virkelig skal gjøres noe.


Ingen motorvalg å gjøre

Land Cruiser varebil leveres med én motor. Det er en firesylindret dieselmotor med 173 hestekrefter ved 3.400 omdreininger. Den yter også 410 newtonmeter fra 1.600 til 2.800 omdreininger. Den kommer med både manuelt gir og automatgir. Vi kjørte med femtrinns automatkasse og regner med at norske kunder vil gå for den løsningen. Da har du en toppfart på 175 kilometer i timen og en akselerasjon fra 0 til 100 på 11,7 sekunder. 11,7 er normalt noe vi ville kalt litt sakte, men denne bilen har på mange måter ikke fart som sin primære egenskap.

0 til 100-tider for Land Cruiser er en røre foreløpig, men opplevelsen til nå er at bilen duger fint til det den skal brukes til. Vi skjønner ikke hvordan dette har blitt et slik salig rot, og vi forholder oss til det Toyota oppgir sentralt.

Motoren har en tydelig dieselgange og oppfører seg som en arbeidsmotor. Den er ikke turtallsvillig, men må oppfattes som en traust konstruksjon som passer til terrengkjøring og tunge oppgaver.

Alltid firehjulsdrift

Land Cruiser har konstant firehjulsdrift, og har i utgangspunktet kraftfordeling 40/60 foran og bak. Fordelingen kan variere mellom 50/50 og opp til 30/70. Dette varierer automatisk, men man kan også sperre i forholdet 50/50 ved å trykke på en knapp i midtkonsollen. Reduksjonsgiret kobles nå inn med en vribryter, og så lenge bilen står stille med girspaken i "N" går det helt knirkefritt.

Fordelingen av krefter rundt på hjulene skjer ved å bremse de hjulene som spinner med bremsene.

Girkasse

Automatkassa har fem gir og gjør bilen lettkjørt. I tillegg til vanlig automatisk sjaltefunksjon har den manuelle trinn som vi vanaligvis bruker ved sportslig kjøring. I dette tilfellet må vi si at sportslig kjøring er det siste vi tenkte på, og at dette kommer mer til sin rett når vi snakker om å bremse på girene.

Det er ikke alltid at en slik bil med manuell girkasse er like enkel hvor girstanga står som et spett opp av midtkonsollen. Dere som eventuelt bor i nærheten av en ørken kan merke dere at manuell girkasse ofte foretrekkes i sand ved annen tung terrengkjøring.

Får du plass?

Siden dette er en varebil er den utstyrt med en solid vegg mellom forseter og varerom. Det er bra siden det er ubehagelig få sementblander, bowlingkuler og påhengsmotorer i bakhodet ved hard bremsing eller bilkrasj.

Problemet er at det skal være plass til en kasse i varerommet, og denne skal i i tillegg ha en bestemt størrelse. Kassa har mange navn, og går under kallenavn som avgiftskassa, norgeskassa og til og med statskassa. Det er ikke så mange som har så høye tanker om denne kasseregelen som i mange sammenhenger kan sies å ha status på høyde med Brustadbua, 200-kronersgrense for tollfri import og 60-sone på Ring 3 om vinteren.


Kassa er så stor at den ødelegger for plassen foran i mange biler, og selv i en såpass stor bil som Land Cruiser, påvirkes sitteplassen. Skribenten er høydemessig en av de sjeldne med nesten to meter på sokkelesten. Hvis jeg skuffer setet så lang inn i gitteret som mulig sitter jeg bra og riktig. Ryggen blir ikke for bratt og dette er godkjent. De fleste som er litt lavere enn meg vil mest sannsynlig komme til at dette er helt ok.

Førerplassen er ellers fin og dashbord og instrumenter blir mer og mer eksklusivt for hver generasjon. Rattet er godt å holde i, instrumentene er lettleste og midtkonsollen prydes av en stor berøringsskjerm med mange funksjoner. Under sitter klimaanlegget og videre nedover kontrollknapper til stereo hvis man ikke vil ta vekk kartet fra skjermen.

Helt nederst finner man knapper for reduksjonsgir og låsing av senterdifferensial.

Konklusjon

Hvis man er på jakt etter varebil i denne klassen er det flere biler man må se på. Det nærmeste må bli å gå innom Nissan for en titt på Pathfinder. Videre må man vurdere Mitsubishi Pajero som nå har en 200-hesters motor. Litt opp i pris finner man også Land Cruiser V8, Mercedes R og GL. R-klasse er ikke en SUV, men kommer med firehjulsdrift.

Testbilen koster fra 576.500 kroner, og har man behov for en slik bil, og er klar over begrensingene, anser vi dette for å være et robust produkt som leverer varene.