Land Cruiser V8 kjørt på Fuerteventura

Land Cruiser er nå inne i 8. generasjon, og den er full av finesser og sterkere enn noen gang.

«Dieselforbruket er imponerende lavt og er oppgitt fra Toyota til 1,02 liter mil på blandet kjøring»


I dagens marked finnes det mye rart med firehjulsdrift, og mye av det er også knapt brukbart på noe tøffere underlag enn grusvei. Toyota Land Cruiser er tro mot konseptet, og er en bil som egner seg til meget tøffe kjøreturer i utmark. Noen tenker kanskje at det ikke er lovlig her hjemme, men dette er en bil som skal selges i 140 land!

Dette er en av Toyotas globale modeller, og det er inngått flere kompromisser under utviklingen for at den skal passe i så mange markeder som mulig. For eksempel så bygges den fortsatt på ramme. Dette skal øke stivheten og gjøre bilen mer solid og røff. Den har også stiv bakaksel som er anerkjent i terrengmiljøer, men som setter begrensninger ved gatekjøring.

Sjekk hva bilen din er verdt

Denne modellen er helt ny selv om den kanskje ligner litt på sin forgjenger. Den nye modellen heter V8, noe som skal fjerne en hver tvil angående motorisering. Her er det bare V8ere som er tilgjengelig.

Motorer

Vis mer

Land Cruiser V8 kjørt på Fuerteventura

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Land Cruiser V8 kommer med tre motorer. Det finnes to bensinmotorer, begge V8, med henholdsvis 4,7 og 5,7 liter slagvolum. 4,7 yter 288 hestekrefter og 5,7 yter 381 hestekrefter. 5,7 leveres kun i USA.

I Norge er det den nye dieselmotoren som vil regjere. Den har 4,5 liters slagvolum, to turboladere og yter hele 286 hestekrefter og 650 newtonmeter. 0 til 100 går unna på 8,2 sekunder og toppfarten er 210 kilometer i timen. Det er med andre ord nok krefter til å skuffe den 2,6 tonn tunge bilen av gårde i hyggelig tempo.

Dieselforbruket er imponerende lavt og er oppgitt fra Toyota til 1,02 liter mil på blandet kjøring. Det er omtrent det samme som en 10 år gammel familiebil med firesylindret bensinmotor bruker.

Dieselmodellene har sekstrinns automatgir som standardutstyr.

Avanserte systemer

Land Cruiser er utstyrt med masse systemer som skal gjøre bilen mer brukervennlig i terrenget. Disse heter HAC, DAC, Torsen, A-Trac, VSC, VGRS, AVS, AHC, Crawl Control og KDSS.

Vi forsøker å gjøre en lang historie så kort som mulig: HAC sørger for enklere igangsetting i virkelig bratte bakker. Den hindrer at bilen raser bakover med en gang du slipper bremsen. Du trenger ikke denne funksjonen ut fra shoppingsenteret, kun der det er bratt. Da mener vi ikke litt bratt, men så bratt at du ligger i setet og det eneste du ser gjennom frontruta er himmel.

DAC hjelper andre veien. Den bremser optimalt i nedoverbakker.

Torsen er enheten som foredeler krefter forover og bakover. I utgangspunktet fordeler den 60 prosent bakover og 40 prosent forover. Dette kan forskyve seg opp til 60 prosent foran til 70 prosent bak. Selvsagt har også Land Cruiser reduksjonsgir.

A-TRAC er et Active Traction Control-system som skal sørge for bedre feste i lavgirserien uten bruk av differensialsperre. Da kutter den ikke motorkraft og fordeler heller kreftene kontinuerlig til de hjulene som har feste.

Crawl Control finnes dessverre kun på bensinmodeller, men vi har testet det i ei steinrøys, og vi ble imponert. Dette er en cruise-control for terrengkjøring, og man trenger kun å aktivere systemet, og til slutt velge hastighet med en vribryter. Veldig kult, og det er helt ekstremt hvordan bilen tar seg frem.

VGRS er variabel utveksling på styringen som skal sørge for mindre behov for rattbevegelser i ytterkant av hjulstillingene, og mer stabilitet ved motorveikjøring rett frem.

AVS og AHC er to systemer som skal sørge for mindre krenging i svinger og ved bremsing. I tillegg er det nå mye raskere å heve og senke bilen, og den merker til og med automatisk at bilen er i terrenget og sørger for mer bakkeklaring. Til slutt er dette også med på å sørge for at hjulene har mest mulig bakkekontakt i terrenget, noe som naturligvis er essensielt for å komme seg frem.

KDSS (kinetic dynamic suspension system) er et antikrengesystem som justerer stabilisatorstagene både foran og bak etter kjørestilen.

VSC er Toyotas svar på elektronsik antiskrens som alle biler skal ha.

Ekstremvogn

Totalt sett har Toyota laget en ekstremvogn som er helt konge i terrenget. Sitter du fast med denne har du mest sannsynlig kjørt ut et sted du ikke har noe som helst å gjøre.

Den nye cruiseren trekker også 3,5 tonn tilhenger, og uten å ha testet det antar vi likevel at du nok klarer å trekke med deg hengeren gjennom gørra og helt frem til den berømte hytta, som ofte er argumentasjonen for å kjøpe en slik bil. For hytte i utmark må man ha, dette er litt "overkill" for bare å forsere brøytekanter i Bogstadveien.

På veien er Land Cruiser helt topp hvis man ikke kjører sportslig. Den er komfortabel under alle forhold. Der hvor Land Cruiser taper er på aktiv kjøring. Her er de fleste konkurrentene mye bedre. Denne bilen er for myk, og til tross for mye innovasjoner under skallet klarer den ikke å hamle opp med den store vekten. Det krenger mye, og under hardbremsing dykker bilen med snuta.

Plass

Land Cruiser er 4,95 meter lang, og man skulle tro at det vil gi enorm innvendig plass. Foran er det greit, og man sitter veldig bra. Det er elektriske justeringer av setene, og dybdejustering av rattet er på plass.

Det blir verre på andre rad. Til tross for størrelsen er ikke plassen i baksetet overveldende. Takhøyden er lav, og benplassen er ordinær. Dette kommer nok av rammekonstruksjonen og svært høyt gulv inne i bilen. Dette blir også av akademisk interesse her hjemme siden de fleste bilene vil være varebil klasse to med kun forseter.

Bagasjerommet er enormt, og varebilene vil totalt sett få et lasterom med et kjempestort gulvareal takket være god lengde.

Toyota vektlegger ikke å være først med nyvinninger som nattkamera, avstandsradar, headup display og setemassasje. På denne bilen er det heller skåret ned på jåleriet, og i presentasjonen av bilen brukes det også lite tid på det vi på en dårlig dag vil kalle "tant og fjas".

Det er ting som er til nytte under tøffe forhold, og ikke minst påliteligheten og kvaliteten, denne produktserien har vært kjent for over hele verden i snart 60 år. Land Cruiser skal nødvendigvis ikke være først med alt - den skal virke, alltid!

Konkurrenter

Store biler koster, og det gjør denne også. Dieselmodellen starter på 1,3 millioner som personbil og 816.000 kroner som varebil. Dette er selvsagt mye penger, men du får også mye varer.

Bilen hevder seg godt sammen med for eksempel Mercedes GL 420 CDI og Range Rover TDV8. Dette er de mest opplagte konkurrenter og særlig Mercedes GL som også leveres som varebil klasse 2. GL 420 CDI koster fra 970.000 kroner som varebil og 1.521.000 som personbil. En Range Rover TDV8 finnes kun som personbil og koster fra 1.452.000.

Totalt sett koster altså Land Cruiser noe mindre enn konkurrentene, og det er med alt utstyr som er å oppdrive. Det eneste som finnes ekstra er soltak og syv seter. Hos konkurrentene finnes det hele bøker med utstyr, og i praksis vil det for de fleste kjøpere medføre ennå større prisgap.

Klarer du deg med en forhåndsspesifisert Toyota er Land Cruiser en glimrende bil, men fleksibiliteten rundt utstyr er liten. Vil du ha smørbrødlister av tilvalg må du over på Mercedes og Range Rover.

Store bilder finne du her.

Priser

Bensin, personbil
V8 5 seter Luxury Grade, 1.311.700 kroner
V8 5 seter Luxury Grade soltak, 1.323.700 kroner
V8 7 seter Luxury Grade, 1.335.900 kroner
V8 7 seter Luxury Grade soltak, 1.347.900 kroner

Diesel, personbil
V8 D-4D 5 seter Luxury Grade, 1.299.600 kroner
V8 D-4D 5 seter Luxury Grade soltak, 1.311.600 kroner
V8 D-4D 7 seter Luxury Grade, 1.321.300 kroner
V8 D-4D 7 seter Luxury Grade soltak, 1.333.300 kroner

Bensin, varebil
V8 5 seter Luxury Grade, 724.500 kroner
V8 7 seter Luxury Grade, 743.400 kroner

Diesel varebil
V8 D-4D 5 seter Luxury Grade, 816.000 kroner
V8 D-4D 7 seter Luxury Grade, 831.700 kroner

Det finnes ikke noe ekstrautstyr. Det kan kun velges mellom 5- og 7-seter, og med eller uten soltak. Biler med soltak kan ikke leveres som varebiler. Grunnen til at det er spesifisert 5- og 7-seter i varebilprisene er med tanke på ønske om antall seter ved ombygging til personbil.

Film (wmv 20 671 kB)


Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder