Lancia lever! Ny og spennende Delta på vei

Det er noen merker som mangler for at det norske billandskapet skal være komplett. Seat er et eksempel, og Lancia er et tradisjonsrikt merke vi håper vil gjøre come-back. Delta HPE som nå vises i Venezia som konseptbil, gir grunn til å fortsette å håpe.

Vis mer

Lancia lever! Ny og spennende Delta på vei

  1. Store bilder


Årets største bilutstilling finner sted i Paris om en snau måned, og der er det lett å drukne i mengden hvis man ikke disponerer gigantiske PR-ressurser. Selv med Fiat-konsernet i ryggen har nok det vært et faremoment som er blitt vurdert av Lancia-ledelsen forut for en av merkets viktigste strategiske satsninger på lang tid.

Filmfestival

Dermed er det i forbindelse med den internasjonale filmfestivalen i Venezia at Lancia Delta HPE concept car er blitt presentert for publikum for første gang. Konseptbil er de siste årene blitt bortimot synonymt med førpremière på kommende produksjonsbil og ikke rent designeksperiment slik tilfellet ofte var tidligere. Derfor regner vi med at det er muligheter for å se en produksjonsmodell dukke opp til neste år. Nye Delta vil i såfall ikke bare være en etterfølger til forrige Delta-generasjon, men vil ha som oppgave å løfte Lancia-merket definitivt over i det 21. århundredets realitet.

Rally-legende

Vis mer


For folk som har peiling på rally er Lancia langt fra noe obskurt eller sært merke. Fra oppsiktsvekkende Stratos på 70-tallet via Beta HPE til Delta Integrale godt inne på 90-tallet er merket solid etablert i sportsbilelskernes hjerter. Men Lancias historie er mye mer enn det, og den kommende Delta skal ifølge Lancia bygge videre på arven fra mellomstore Lanciaer som Aprilia, Appia, Fulvia, Beta HPE (selvfølgelig!) og de mindre gloriøse Prisma, Dedra og Lybra fra senere år.

Vis mer


Basis: Alfa 159

Altså: Delta er en modell som ligger mellom kompakt- og mellomklassen. Med basis i Alfa 159-plattform har vi med et forkortet karrosseri å gjøre men dog betraktelig over Golf-størrelse. Bilen er cirka 450 centimeter lang, 180 centimeter bred og 150 centimeter høy. Profilen med strukket tak og bratt bakparti blir dermed mer lik en Shooting Brake enn en klassisk kombikupé.

Kommende Lancia Delta vil etter alt å dømme bli utstyrt med det som finnes av adekvat motorisering fra Fiat-konsernet. Da snakker vi om bensin- og særlig dieselmotorer, alle med turbo og med ytelser fra 120 til 200 hester i første omgang. Sportslige kjøreegenskaper skal hjelpes av elektronisk demperkontroll og både sekstrinns manuelle og robotiserte girkasser (med automatkløtsj) står på programmet.

Lancia forteller ellers en god del om utstyr og spesifikasjon på Delta HPE Concept - og det er selvfølgelig imponerende saker. Vi vil komme tilbake med mer om det når den tid kommer - kanskje allerede i forbindelse med Le Mondial de l'Automobile (Bilutstillingen) i Paris om en snau måned.

  • Store bilder finner du her.