<b>STOLT OKSE:</b> Lamborghinis toppsjef, Stephan Winkelmann, var svært stolt over endelig å kunne bekrefte at Urus vil settes i produksjon. Foto: LAMBORGHINI
STOLT OKSE: Lamborghinis toppsjef, Stephan Winkelmann, var svært stolt over endelig å kunne bekrefte at Urus vil settes i produksjon. Foto: LAMBORGHINIVis mer

Lamborghini Urus strekker grensene

Blir kanskje verdens raskeste SUV, og antagelig den dyreste.

Ryktene har gått i lange tider. Men særlig etter at de viste et konsept på bilutstillingen i Beijing i 2012, har det vært klart at Lamborghini skal lage SUV. Nå har italienerne fått klarsignal til å bygge bilen som foreløpig har fått navnet Urus.

I likhet med Bentleys kommende SUV, blir dette noe helt spesielt for kremen av kremen blant SUV-kunder. Toppsjefen i Lamborghini, Stephan Winkelmann, er over seg av begeistring for at prosjektet blir en realitet, og sier Urus markerer en ny æra for bilprodusenten.

Les også: Så bra er Porsche Macan

Blir utrolig viktig

En tredje bil i modellutvalget er dessuten svært viktig for selskapet. Den vil bidra til å sikre økonomien og sørge for vekst framover, heter det i en uttalelse fra Lamborghini.

IKKE HELT A4: Om du skulle tro at det er mye Audi-elementer i interiøret ser det ut til at du tar feil. Foto: LAMBORGHINI Vis mer



Dette er forresten ikke første gang Lamborghini lager SUV. Allerede på 80-tallet produserte de et lite opplag av modellen LM002.

Men hva gjør så Urus så spesiell? Jo, vi snakker om et helt ekstremt konsept som vil skille seg fra det aller meste. Tidligere opplysninger går ut på at bilen vil få 600 hestekrefter og et avansert lavvektskarosseri med utstrakt bruk av karbon.

Kommer i 2018

SPEKTAKULÆR: Utseendet på Lamborghinis SUV er intet mindre enn spektakulært! Foto: LAMBORGHINI Vis mer

Lamborghinien ventes å bli merkets dyreste bil. Det antydes pris på rundt 1.550.000 kroner før avgifter. Den vil konkurrere mot Aston Martins kommende SUV basert på DBX-konseptet og Maserati Levante.



Lamborghini Urus vil komme på markedet i 2018, og fordi merket er eid av Volkswagen, vil den bygges over samme lest som Audi Q7, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne og VW Touareg. Takket være støtteordninger fra myndighetene, er det klargjort at bilen skal bygges i Italia.

Les også: Vi har testet nye Audi Q7

Målet er å produsere opp mot 3.000 biler i året, noe som forklarer Lamborghini-sjefens entusiasme. I fjor satte de nemlig salgsrekord med 2.530 biler. Det er tvilsomt om du vil få se noe særlig til bilen i Norge, men Kina, Midtøsten og USA blir de viktigste markedene.