Lamborghini Urus i all sin prakt - her vist på bilutstillingen i Beijing i fjor. den bla da presentert som konseptbil, men nå bekrefter Lamborghini at bilen skal i produksjon. Designen vil nok bli noe modifisert. Foto: Newspress
Lamborghini Urus i all sin prakt - her vist på bilutstillingen i Beijing i fjor. den bla da presentert som konseptbil, men nå bekrefter Lamborghini at bilen skal i produksjon. Designen vil nok bli noe modifisert. Foto: NewspressVis mer

Lamborghini-SUV på vei

I 2012 ble det vist en spennende Lamborghini-konseptbil på bilmessen i Beijing. En SUV!

Lamborghini bekrefter nå at den skal i produksjon.

Fra den kanten var det imidlertid kommet dementier flere ganger etter spørsmål om det ærverdige traktor- og sportsbilmerket fra Sant' Agata Bolognese skulle gjenopplive sin SUV-"tradisjon".

Monstruøs arv

Mellom 1986 og 1993 produserte nemlig Lamborghini en ganske vanvittig maskin ved navn LM002, også kjent som "Rambo-Lambo". I de nesten 20 påfølgende årene er det derimot blitt med spekulasjonene om en etterfølger - helt til nå.

I Beijing, på fjorårets store kinesiske bilmesse, viste nemlig den Audi-eide bilprodusenten en konseptbil som ser ut til å være mer enn bare en stilstudie. Denne gangen har Lamborghini - takket være innsatsen fra designdirektør Filippo Perini og teamet hans - bakt en god del mer av Lamborghinis arvestoff inn i bilens linjeføring.

Bedre enn Bentley

Resultatet synes vi ikke er så alt for ille. Faktisk er vi av den oppfatning at når man først skal forsøke å forene det bortimot uforenlige, nemlig en sportsbils flate profil og en SUVs bakkeklaring og røffe understell og hjul, så kunne det vanskelig vært gjort stort bedre. For å si det slik: Vi har sett verre. Faktisk ikke for så veldig lenge siden heller; søsterselskapet til Lamborghini innen VW-konsernet, Bentley, viste nemlig en monster-SUV i Genève i 2012. I ordets rette forstand, vil vi våge å påstå.

Stilmessig nærmeste konkurranse til Lamborghini Urus synes vi kommer fra likeledes italienske Fornasari, som du kan lese om her.

Foto: Lamborghini
Lamborghini Urus i all sin prakt - her vist på bilutstillingen i Beijing i fjor. den bla da presentert som konseptbil, men nå bekrefter Lamborghini at bilen skal i produksjon. Designen vil nok bli noe modifisert. Foto: Newspress
Foto: Lamborghini
Foto: Lamborghini
Foto: Lamborghini
Foto: Lamborghini
Foto: Lamborghini
Foto: Lamborghini


Voldsomme krefter

Lamborghini Urus har en motor som yter 600 hestekrefter. Kombinert med lettvektskonstruksjon og Lamborghini-design fremstår den som den mest ekstreme SUV-en i dag. I hvertfall hvis vi holder tuning og trimming utenfor. Vi har nemlig vært borti ganske så ekstreme kreasjoner tidligere, om enn med mindre karakter og personlighet, vil vi påstå. Eller? Hva synes du for eksempel om Gemballa Tornado? Eller hva med Hamann Tycoon, basert på BMW X6 og med interiør av fiskeskinn!?

Svær

Noe mer om ytelser får vi ikke vite i denne omgang, ei heller hvilken motor som sitter i Urus. Men dimensjonene er rimelig imponerende - 499 centimeter i lengden, 199 centimeter i bredden og 166 centimeter i høyden. Felgene er også av den rikelig dimensjonerte typen - det dreier seg om 24-tommere.

Lamborghini-sjef Stephan Winkelmann lover ikke helt bestemt at Urus kommer i produksjon slik den er, men fastslår at den er "et svært konkret idé om en tredje modellrekke fra Lamborghini og en som vil utfylle det eksisterende sportsbil-tilbudet.

Og Winkelmann avslutter: – Urus er det mest ekstreme innen SUV. Den er SUV-enes Lamborghini...