Vis mer

Lamborghini LP 570-4 Superleggera

GENEVE (DinSide Motor): Flere bildrømmer fra Sant'Agata Bolognese.

LP 570-4 er en videreutvikling av LP 560-4. Det ser i utgangspunktet ut som den samme bilen, men produsenten har gjort flere ting. LP står for "longitudinale posteriore" som betyr langsmontert motor bak. Nå har Gallardo midtmontert motor, og bak i denne sammenhengen betyr bak kupéen.

570 er antallet hestekrefter bilen har, og 4 står for firehjulsdrift.

I forhold til donormodellen er den nye Superleggera (superlett) slanket med 70 kilo. I pressemeldingen står det at den veier 1.340 kilo tørr. Vi regner da med at vi må legge til 68 kilo for fører, 7 kilo last og 90 prosent oppfylt bensintank for å finne vekten som kan sammenlignes med det som står i tekniske data ellers. Vekten ender dermed opp på snaut 1.500 kilo.

Motor

Lamborghini nevner redusert CO2 i pressemeldingen, og påstår at CO2-utslippet er redusert med 20,5 prosent. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 1,35 liter per mil.

Superleggera har en 5,2-liters V10-motor med direkte innsprøytning. Den yter 570 hestekrefter ved 8.000 omdreininger. Dreiemomentet er 540 newtonmeter ved 6.500 omdreininger. 0 til 100 går unna på 3,4 sekunder. Det er like fort som som Porsche 911 Turbo. 0 til 200 klarer den på raske 10,2 sekunder og når en toppfart på 325 kilometer i timen.

Lamborghini lanserte firehjulsdrift på Diablo VT i 1993. I dag er det firehjulsdrift på alle bilene bortsett fra Gallardo Valentino Balboni (Lamborghinis testkjører). Superleggera har en viskositetskobling og en 45 prosent differensialsperre bak. Kraftfordelingen er 30 prosent forant og 70 prosent bak.

Dekkene som skal tåle denne brutale påkjenningen er Pirelli P-Zero Corsa i størrelse 19 tommer.

Vektreduksjon

Hovedelementet i vektreduksjonen er utstrakt bruk at karbonfiber. Dette er et lett og svært sterkt materiale. Både karosseriplater, sentertunnel, dørpaneler, dekselet rundt girkassa og skallet til setene er laget av karbonfiber. I tillegg til at det er lett og sterkt ser det også heftig ut hvis man ikke lakkerer det. Den nye Koenigsegg Agera kan for eksempel leveres i klarlakket karbon.

Lamborghini har et utstrakt samarbeid med universitetet i Washington og Boeing i utviklingen av avanserte plastmaterialer.

Bilen er dessverre ikke noe for en tometers nordmann. Det er ikke plass. Vi holder oss da heller til Mitsubishi ASX.