Lamborghini Gallardo Spyder prøvekjørt

For første gang i historien har Lamborghini to okser i fjøset. Diablos etterfølger Murcielago LP640 med V12’er, og lillebror Gallardo med en litt mer beskjeden V10. DinSide har vært i Sant Agata og testet sistnevnte, og da i toppløs versjon.Tekst og foto: Emil Bang Larsen og Brede Lie Reime

Vis mer

Lamborghini Gallardo Spyder prøvekjørt

  1. Store bilder
  2. Konklusjon og konkurrenter


Åpne de helt konvensjonelle dørene - Lamborghini mener at saksedørene kun er forbeholdt biler med 12 sylindere - ta plass bak det alcantarakledde sportsrattet, stikk inn nøkkelen og vri om… Velkommen til 5 liter, 520 hestekrefter og 510 Newtonmeter pakket inn i en V10er med en 90 graders vinkel.

Med taket nede er det ingen plasser å gjemme seg for det voldsomme brølet fra motoren, og idet vi girer et hakk ned før svingen er lyden fantastisk. Turtallsnåla spretter over 6.000 og alle sluser åpner seg idet vi lar gasspedalen synke mot gulvet. De 520 hestene planter hovene i asfalten og kaster oss inn i kurve etter kurve, i hastigheter som kan få norske politikere til å gråte og italienske politikere til å le.

På en eller annen måte har Lamborghinis ingeniører klart kunststykket med å få godkjent dette vanvittige krescendoet av motorsang. Gjennom å stenge og lukke små sluser i eksosanlegget kan man kjøre denne bilen forholdsvis inkognito, helt til man bikker 3500 omdreininger... Brøl, kort og godt brøl! Inkognito? Glem det, dette er bilen for den som vil bli sett og liker det.

Lettkjørt og voldsom

Vis mer


Gallardo Spyder er på mange måter en mer leken bil en sin storebror. Den er mindre, en tanke lettere og har mer direkte styring. Vi har tidligere kjørt Murcielago Roadster på de samme veiene sør for Modena som vi befinner oss på nå. Den gangen lærte vi å ta oss i vare på vått føre med elektronikken utkoblet. Denne gangen derimot skinner solen på grønne åser og asfalten er tørr. Dessuten har Gallardoen et mer medgjørlig antispinnsystem som etter sigende aldri kobler ut helt. Sier de i alle fall. I vår begeistring over de voldsomme kreftene og inntrykkene denne Lamborghinien leverer, mister vi litt hodet vi også, og strekker strikken litt i lengste laget gjennom en sving. Dekkspruten står inn i bilen og motoren brøler idet vi med turtelleren stangende mot sperren, spinner rundt 180 grader og plutselig er vei i motsatt retning. Gallardo er for så vidt en tilgivende bil, men tråkk litt for langt over grensen så biter den hodet av deg!

Spyderen er svært lettkjørt for en bil i denne klassen. Den leverer enorme krefter dersom du ønsker det, men du kan også legge den opp et gir og lunke avgårde. Motoren er mindre stresset enn man kunne forvente, og ligger gjerne på lavt turtall uten rykk og napp. Styringen er som sagt mer presis enn i Murcielago Roadster, men skulle Lamborghini latt noe gå i arv til minsten, så kunne de spandert skikkelige hendler til e-gearet. De som er montert, er av hardplast og altfor små i forhold til de store hendlene i aluminium som Roadsteren var utstyrt med. Drømmen er om de hadde fulgt rattets bevegelser som på BMWs SMG kasse, da hadde det vært bortimot fullkomment. Det som kan bli litt irriterende, i for eksempel køkjøring, er at e-gearet skifter litt ujevnt ved lave hastigheter.

Vis mer


Køkjøring er uansett ikke det man bør bruke Gallardo Spyder til. På kuperte og svingete landeveier derimot er bilen i sitt ess. Barnesykdommene til e-gearet er forlengst forduftet fra hukommelsen og man konsentrerer seg kun om å tyne maksimalt ut av hver av de 520 hestene. Den midtmonterte V10 motoren har en jevn fin effektkurve som topper ved 8.000 omdreininger. Bruk den rett og du belønnes med nesten mer krefter enn du tør bruke.

Dreiemomentet kan med sine 510 newtonmeter neppe kalles beskjedent og 80 % er tilgjengelig allerede ved 1.500 omdreininger, men Murcielago leverte likevel et mer solid bunndrag med sine 650. Kort og godt kan man si at Gallardoen er mer av en turtallsmaskin en sin storebror. Derfor må den også kjøres på en litt annen måte for å få fullt utbytte av motoren.

Ekstremt veigrep

Gjennom svingene stiller Spyderen i en klasse kun de mest eksklusive sportsbiler forunt. De massive Pirelli P-Zero Corsa dekkene klistrer bilen til asfalten, og man sluker kurve etter kurve uten den minste antydning til krenging, steiling under kraftig akselerasjon eller stuping under nedbremsinger. Mindre forventer man ikke heller av en bil i denne klassen, men graden av perfeksjon og ingeniørkunsten er imponerende uansett.

Bremsene står til bilen og er balanserte og kraftige. Pedaltrykket er velproporsjonert og man kan kjenne nøyaktig hvor mye kraft man tilfører hver gang. Vi fant oss en rett strekning der vi testet nøyaktig hvor gode bremsene var. Etter ti brutale nedbremsinger merket vi lite antydning til fading, men det skulle bare mangle, bremsene fungerer utmerket.

Vis mer


Dersom du skulle blir litt overivrig inn i en kurve så har Lamborghini et lite sikkerhetsnett i bakhånd. Bilen understyrer nemlig en tanke dersom høyrefoten ble litt for lang inn mot svingen. Dermed får man tid nok til å slippe opp, og komme seg gjennom på en litt mer udramatisk måte enn det vi presterte med gasspedalen plantet i gulvet. Likevel, skulle du være heldig nok til å eie en slik bil, bør du ikke stole på at understyringen redder deg uansett, det er fortsatt en superbil og ber du om juling så kan du alltids få det!

Design

Hver og en har sin favorittbil når det kommer til design. Noen sverger slavisk til biler med frontmonterte motorer og lange panser. Andre igjen setter pris på det mer ekstreme utseende med kupeen fremskjøvet og motoren i hekken. Uansett hvilket design man måtte foretrekke må man være blottet for estetisk sans for ikke å bli fascinert av linjene til Gallardo Spyder. Den lave fronten og den lange og brede kroppen er et moderne kunstverk. Bildene gir et visst inntrykk, men man må se den i levende live for å fullt ut å kunne sette pris på Luc Donkerwolke og Centro Stile Lamborghinis fantastiske kreasjon. De skarpe linjene er Lamborghini fra ende til annen og ingen kan, til tross for slektskapet, forveksle dette med en Audi av noe slag. En annen interessant detalj er at Gallardo Spyder er et nøyaktig speilbilde av Gallardo dersom man har taket oppe. Ikke dumt med tanke på at Gallardo sammen med blant annet Aston Martin DB9 er høyt ansett som en av verdens vakreste biler.

Sportslig

Vis mer


Interiøret i bilen er preget av skinn og aluminiumsdetaljer, men det skjemmes litt av en del plastdeler. Dersom man vil ha det til å se enda litt mer spesielt ut kan man oppgradere det med diverse detaljer som seter i to farger, karbonpakke og alcantarapakke. Setene gir god sidestøtte når g-kreftene river som verst og kjørestillingen er komfortabel selv for en høy skandinav. Rattet som selvsagt er justerbart i alle retninger er kledd i alcantara. Det ser bra ut og, ikke minst, føles svært bra i hendene.

Vis mer


Elektriske vinduer er selvsagt standard. Testbilen var også utstyrt med elektrisk justerbare seter, men disse kommer som relativt kostbart ekstrautstyr. Andre ting man kan krysse av for er navigasjon og ryggekamera. Vi hadde begge deler tilgjengelig og var svært fornøyd med navigasjonen. Sikten bakover er såpass bra at ryggekamera virker som litt bortkastede penger, med mindre man ikke vil klemme Lamborghinien sin så langt oppi bilen bak seg som mulig.

Konklusjon og konkurrenter finner du mer om her.