<b>Hybrid-bølgen:</b> Lamborghini kaster seg inn i kampen om å ha den sterkeste hybrid-bilen.  Foto: Knut Moberg
Hybrid-bølgen: Lamborghini kaster seg inn i kampen om å ha den sterkeste hybrid-bilen. Foto: Knut MobergVis mer

Lamborghini Asterion: 910 hesters hybrid

En supersportsbil må være hybrid, sa Porsche. Lamborghini er enig.

Hvem hadde vel trodd på slutten av 90-tallet at den teknologien som Toyota Prius sto for, skulle bli det heteste for superbilprodusenter i 2014? Men Lamborghinis nye Asterion er langt fra noen Prius.

Hva sier du til 910 hk, 0-100 km/t på 3 sekunder blank og en toppfart på 320 km/t?

Dette kan sies i samme setning som det nevnes at CO2-utslippet er 98 g/km! Fartsmonster og miljøbil i en og samme pakke kan man nesten si.

SUPERBILER MÅ VÆRE HYBRID

Fire motorer

Lamborghinis nyeste konsept har Huracans V10-motor som basis. Den kjenner vi igjen med sine 610 hk og 560 Nm. Men her er den koblet til tre elektriske motorer.

En elmotor er plassert mellom motoren og dobbeltkløtsj-kassen, mens de to andre er montert på forakselen.

Det betyr at når bilen er i rent elektrisk modus jobber kun de to motorene på forakselen, mens den er firehjulsdrevet når forbrenningsmotoren og alle tre elmotorene jobber sammen. I rent elektrisk modus kan bilen kjøre opptil 50 km.

Testet: Porshe 918 Spyder

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
KJENTE DØRER: Lambo-dører er blitt et begrep. Her i en light-versjon. Foto: Lamborghini
Lamborghini Asterion Foto: LAMBORGHINI
Foto: Lamborghini
Foto: Lamborghini
Foto: Knut Moberg


Tradisjonen tro

Bilens fulle navn er Lamborghini Asterion LPI 910-4. Asterion er navnet på den mytiske minotaur, som jo var en hybrid siden vesenet var halvt okse, halvt mann.

LP står på vanlig Lamborghini-vis for Longitudinale Posteriore og betyr at motoren er midtplassert i lengderetningen.

Dette er en tradisjon konsernet har brukt siden den banebrytende Lamborghini Countach LP 500 ble vist på Geneve-utstillingen i 1971, og som gikk i produksjon som Countach LP 400. I står for Ibrido som er italiensk for hybrid, 910 for antallet hester og 4 for firehjulstrekk.

Designet er som alltid på en Lamborghini av aller ypperste sort. Men i motsetning til hva som har vært normen der de siste tiårene er det forbausende få skarpe kanter og F-22 linjeføring å se.

I stedet er det ganske myke, avrundede linjer, og kombinert med fargen Blue Elektra er bilen simpelthen vakker.

Et gjennomsiktig motordeksel som består av tre heksagonale glass, dreier etter hvilken motormodus bilen kjører i: Elektrisk, bensin eller hybrid. Heksagonale detaljer er intet nytt tema i Lamborghini-historien, konseptbilen Marzal fra 1967 var full av dem, og til en viss grad produksjonsbilen Espada også.

Superhybrid: McLaren P1

Lamborghini Asterion Foto: LAMBORGHINI Vis mer


Tre funksjoner

Innvendig byr Asterion på et luksuriøst miljø, samtidig som man sitter litt høyere enn i en vanlig Huracan. Rattet (som låner inspirasjon fra legendariske Miura) har tre knapper hvor føreren kan velge mellom Zero (null utslipp), I (hybrid) eller T (Termico) for bensinkrefter.

Selve hybridteknologien veier 250 kg, men blir til en viss grad balansert gjennom konsernets intense bruk av lettvektsmaterialer, inkludert en monocoque i karbonfiber.

En klossmajor i en Lamborghini

Oppgitt forbruk er 0,42 l/mil, noe som gjør dette til den første Lamborghini som klarer seg med under en halv liter på mila.

Bilen er i utganspunktet et konsept, men en serieproduksjon virker høyt sannsynlig.

Lamborghini selv kaller bilen for den første hyper cruiser. Uten at vi skal krangle med dem om det…