<B>DOBBELKONTAKT:</B> Slik ser den nye kombinasjonsversjonen av en typisk el-bil-lader ut.
DOBBELKONTAKT: Slik ser den nye kombinasjonsversjonen av en typisk el-bil-lader ut.Vis mer

Lader batteriet på rekordtid

El-bilene kan stå foran et gjennombrudd, men ikke før til neste år.

Den ganske høye terskelen mange har for å ta i bruk el-bil kan illustreres med et enkelt eksempel fra hverdagen: Hvor mange ganger i løpet av en uke hører du at noen klager over hvor ofte de må lade smartmobilen?

En mobil, altså. Da er det ikke så vanskelig å se at mange ser på lading av bilen som en ganske stor utfordring, ikke minst hvis en skulle være så uheldig å gå tom for strøm og ladetiden ligger på mellom seks og åtte timer. Heldigvis fortsetter utviklingen av batteri- og ladeteknologien som benyttes i el-biler, og en av de mest spennende nyvinningene kommer fra SAE International.

Fra AC til DC

Så langt har el-biler i hovedsak benyttet benyttet seg av lading via vekselstrøm (AC)-lading. Det er en langsommere lademetode enn likestrøm (DC) tillater, men en videreutvikling av den såkalte J1772-pluggen som så langt er brukt av de fleste el-biler vil tillate bruke av begge lademetodene.

Det er denne "kombinasjonskontakten" du ser på bildet over, der det øverste tilkoblingspunktet representerer den gamle måten å lade på, mens den nederste altså benytter seg av det SAE International kaller "DC-hurtiglading". Samlet vil den nye standarden kunne yte 90 kW, som er langt mer enn dagens AC-lading er i stand til.

GAMLIS: Slik ser dagens ladekontakt for el-biler ut. Vis mer


Det betyr blant annet at biler med den nye AC/DC-kontakten kan lades opp på mellom 15 og 20 minutter.

Men når kommer det?

Kontakten vil vises fram for offentligehten i USA i løpet av kommende uke. Mange av de største bilprodusentene i verden er enig om å støtte det som vil bli en enhetlig standard for lading i både USA og Europa, produsenter som inkluderer Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche og Volkswagen.

Observante hoder ser sikkert at store japanske navn som Nissan og Toyota mangler på lista, men som nettstedet The Verge påpeker, er det lite trolig at japanerne tør å slippe biler på det amerikanske og europeiske markedet som ikke er kompatible med det som sannsynligvis blir den dominerende ladestandarden.

De første bilene med kombinasjonskontakten skal etter planen komme på veiene i løpet av 2013.