<b>IKKE UMULIG:</b> Nei, det er ikke umulig å oppnå det oppgitte forbruket på en ladbar hybrid. (På bildet: VW Passat GTE og Mercedes C 350 e). Men da må det lades når mulig, og overveiende kjøres relativt korte avstander. Foto: JAMIESON POTHECARY
IKKE UMULIG: Nei, det er ikke umulig å oppnå det oppgitte forbruket på en ladbar hybrid. (På bildet: VW Passat GTE og Mercedes C 350 e). Men da må det lades når mulig, og overveiende kjøres relativt korte avstander. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Ladbare hybrider: Dette bruker de i virkeligheten

Innsamlede tall viser tydelig at når det gjelder overforbruk, er ladehybridene verstingene.

Vi har sett nærmere på forskjellene mellom målt og oppgitt forbruk i bilklassen som nå har suverent kraftigst vekst i Norge.

Tall fra reell kjøring i trafikken viser et avvik mellom det virkelige og det oppgitte forbruket som er mye større for ladbare hybrider enn for andre biler.

Dette er i tråd med antakelser vi har gjort tidligere, på grunnlag av egne erfaringer.

Eksempler:

  • Mitsubishi Outlander PHEV har et oppgitt forbruk på 0,18 liter per mil. Målt forbruk: 0,44.
  • VW Golf GTE har et oppgitt forbruk på 0,16 liter per mil. Målt forbruk: 0,41.
  • Og dette er blant de snilleste eksemplene.

    Les også: Hybrid - eller ladbar hybrid?

    Salget fosser frem

    Ladbare hybrider solgt i Norge i 2016 (Rangert etter salg i årets fem første måneder)
     mai 20165 mnd 2016
    Kilde: OFV ASAntAnt
    TOTALT18728597
    1. Mitsubishi Outlander4902322
    2. Volkswagen Golf2681820
    3. Audi A3143955
    4. Volkswagen Passat313931
    5. BMW X5100571
    6. Volvo V6050394
    7. Mercedes-Benz C-klasse98390
    8. BMW 2-serie120360
    9. Volvo XC9064348
    10. Mercedes-Benz GLC161198
    11. BMW 3-serie37109
    12. Mercedes-Benz GLE1795
    13. Porsche Cayenne965
    14. BMW i8120
    15. BMW i3 9
    16. Mercedes-Benz S-klasse14
    17. Porsche Panamera 3
    18. Toyota Prius 3


    Salget av ladbare hybrider (eller såkalte plug-in-hybrider), har tatt kraftig av i Norge.

    I løpet av årets fem første måneder ble det registrert 8.597 stykker, ifølge tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Det er 13,4 prosent av det totale bilsalget.

    Mer om bilsalget hittil i år kan du lese her!

    I mai var til og med andelen ladbare hybrider større enn andelen elbiler. Elbil-andelen synker samtidig som hybrid-andelen øker og dette er i hovedsak et produkt- og prisdrevet fenomen.

    Det er på relativt kort tid kommet et variert og stort utvalg plug-in-hybrider på markedet. Og at prisen er gunstig i forhold til tilsvarende versjoner av de samme modellene med tradisjonell motor, er det ingen tvil om.

    I Norge er avgiftsfordelen for slike biler nemlig svært stor, og brukere av slike biler vi har snakket med, innrømmer at innkjøpsprisen er en viktigere motivasjonsfaktor enn det lave oppgitte forbruket.

    Les her hvordan det oppgitte forbruket bestemmer prisen

    Reelle talle på forbruk og utslipp fra ladbare hybrider ute i trafikken har vi fra en tysk kilde som henter inn slike tall, nemlig tjenesten Spritmonitor.de.

    Her i Dinside tester vi dessuten disse bilene for forbruk over en fast kjøresyklus som ligger mellom kort pendlerkjøring og langkjøring og der forbruk måles etter 5, 10, 15 og 20 mil. Snittforbruket vi konstaterer ligger ofte tett opp til de innrapporterte tallene fra Spritmonitor.

    Les også: Endelig testet - Volvo XC90 T8

    LADBARE HYBRIDER: OPPGITT MOT MÅLT FORBRUK
    ModellOppgittMålt avavvikDinsidesavvik
     forbrukSprit- monitori %målingeri %
    Mitsubishi Outlander PHEV0,180,436+142%0,48+167%
    Volkswagen Golf GTE0,160,405+153%0,45+181%
    Audi A3 e-tron0,160,346+116%0,45+181%
    Volkswagen Passat GTE0,170,522+207%0,47+176%
    Volvo V60 twin engine0,180,476+164%0,61+239%
    Mercedes C 350 e0,210,61+190%0,58+176%
    BMW 225xe0,20,662+231%0,57+185%
    Volvo XC90 T80,210,768+266%0,8+281%
    Mercedes GLC 350 e0,25ikke data-0,65+160%
    BMW 330e0,190,71+274%0,53+179%
    Porsche Cayenne plug-in0,340,94+176%Ikke målt-
    BMW i3 PHEV0,060,116+93%0,31+417%
    Dinsides måliger er gjort over en fast syklus på 20 mil


    Svindel og juks - og smutthull

    Skandalene med juks angående utslippsmålingene fra personbiler ruller og går og angår stadig flere produsenter. Det blir også stadig gjort målinger som viser at bilene stort sett har høyere forbruk enn det som er oppgitt.

    Det er ulovlig juks på den ene siden – altså svindel – og «lovlig» juks på den andre. Man bare tilpasser seg de regler – med smutthull – som finnes.

    IKKE BARE FRYD OG GAMMEN: Noen av de ladbare hybridene får redusert plass til bagasjen, som Mercedes GLC 350 e, som vi ser her. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


    Og her har de ladbare hybridene en ekstra fordel – de kjøres nemlig gjennom den europeiske testsyklusen med ladet batteri og syklusen er en god del «snillere» for forbruket enn bruksmønsteret til svært mange av kundene.

    For å oppnå forbruk i nærheten av det som oppgis, har vi ved egen testing av flere av modellene konstatert at det må kjøres hovedsakelig kortere turer, og batteripakken må lades så ofte man har anledning. Langturer må være unntaket og på slike turer har vi konstatert forbruk på høyde med det en vanlig bil bruker.

    Les også: Test i Norge av ladbare Mercedes-Benz GLC 350 e

    Både i EU og i Norge er det satt såkalte klimamål, som blant annet har et tallfestet mål for den høyeste CO2-verdien nye registrerte biler skal kunne slippe ut.

    Målet for 2020 i Norge er 85 gram per kilometer (EU: 95). Tidligere i 2016 kom den gledelige nyheten via OFV at snittverdien for CO2-utslipp fra nye biler solgt i Norge nå er på god vei til å nå det målet. I den beste måneden så langt i år har dette offisielle tallet faktisk vært nede i 88 gram.

    Eller, vent nå litt …

    Blir stadig verre

    Er det så enkelt? Nei, ifølge den europeiske organisasjonen ICCT (International Committee for Clean Transportation).

    De arbeider med disse problemstillingene og blant annet publiserer tall fra realitetenes verden, nemlig bilkjøringen til folk flest – og ikke de oppgitte laboratorietallene bilprodusentene selv oppgir – inntil videre med myndighetenes velsignelse.

    Tallene som oppgis er kunstige og svarer ikke til det man måler på biler som faktisk kjører ute i trafikken. Myndighetene i Europa vet selvsagt dette og arbeider med å komme frem til bedre testprosedyrer – noe som ennå vil ta tid.

    Les også: Test i Norge av ladbare BMW 225xe

    VERSTING: BMW 330e (bildet) er en av de ladbare hybridene med størst avvik ifølge spritmonitor.de. Er det grunnet mye Autobahn-kjøring, tro? Dinsides egne målinger er snillere. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


    Gjelder alle slags biler

    VERRE OG VERRE: Avviket mellom oppgitte og reelle utslipp i Europa var 8 prosent i 2001 og 40 prosent i 2015, ifølge ICCT. Foto: Reuters Vis mer


    Ikke bare ladbare hybrider, men alle biler som selges, har mye høyere forbruk og utslipp enn det som oppgis. Det er den ubønnhørlige konklusjonen fra ICCT.

    Tallene Spritmonitor.de – og andre kilder - henter inn regelmessig, forteller en tydelig historie. Og forskjellen øker år for år – faktisk er forbedringen i drivstoffeffektivitet langt fra så god som bilprodusentene vil ha det til.

    Data Spritmonitor har hentet inn er basert på 20 millioner drivstoff-fyllinger fra 375.000 brukere og en basis i 540.000 kjøretøy. De har tilbakelagt snart ti millioner kilometer og under tiden brukt over 745 millioner liter drivstoff – nok til å fylle 30.000 tankbiler.

    Og historien dette solide datagrunnlaget forteller er at snittforbruket er nesten 40 prosent høyere enn det offisielle – mot 8 prosent i 2001.

    Forbruket som oppgis av innsenderne spriker naturligvis en del og det kan da også variere betydelig avhengig av kjørestil og bevissthet på økonomisk kjøring. Men tendensen er at de samler seg rundt et representativt gjennomsnitt for det reelle forbruket i befolkningen og det er dette tallet Spritmonitor.de opererer med.